Page 14 - Fıkıh 3. Ünite
P. 14

FIKIH



                                                 Bu ayet ana babaya iyi davranılmasını emretmektedir.
                                                 Peygamberimiz de "Kime iyilik edeyim?" diye bir soru
            ْ َ َ َ ّٰ َ َ َ َ َ َ  ُ َّ  ُ ْ َ  soran bir sahabiye; “Annene, annene, annene sonra baba-
                        ْ
            نمو ۚللا عاطا دقف لوسرلا ِعِطي نم ﴿  na sonra da yakın akrabana iyilik et.”  buyurmuştur.
                                                                                   17
                 ً   َ ْ ْ َ َ َ َ ْ َٓ  ّٰ  َ
                                ْ
                          َ
                                   َ َ
                                          َ
             ﴾   ۜاظي۪فح مهيلع كانلسرا امف لوت   d-  Sünnetin  takyid  ve tahsis  özelliği: Sünnetin bazen
                        ِ
                                                 Kur’an’da yer alan genel hükümleri sınırlandırmasıdır.
                "Kim  Resule  itaat  ederse  Al-  Örneğin Yüce Allah, Kur’an-ı Kerim'de “Ey iman edenler!
             lah’a itaat etmiş olur. Kim yüz çe-  Cuma günü namaza çağırıldığı (ezan okunduğu) zaman,
             virirse (bilsin ki) biz seni onlara
                                                                                                      18
             bekçi göndermedik."                 hemen Allah’ı anmaya koşun ve alışverişi bırakın...”
                            (Nisâ suresi, 80. ayet)  buyurarak bütün müminlerin cuma namazı kılması
                                                 farz kılınmıştır. Fakat Resulullah (s.a.v.) bu ayetin
                                                 genel hükmünü sınırlamış ve cuma namazının sadece
                                                 erkeklere farz olduğunu açıklamıştır.
                                                                                     19
                                                4.2. Fer’i Deliller

                Sünnetin fıkhi hüküm-           Müçtehidler, asıl kaynaklar olan kitap ve sünnet delilleri-
               lerdeki yerini yorumla-       ni inceleyerek tavsiye edilen ikinci derece kaynakları tespit
               yınız.                        etmişlerdir. Bu ikinci derece kaynaklardan da hüküm çıkar-
                                             mışlardır. Bunlara fer'i deliller adı verilir.
                                                Fıkıhta; kitap, sünnet, icma ve kıyas için “dört delil” anla-
                                             mında edille-i erbaa kavramı kullanılır. Ayrıca hüküm çıkar-
                                             mada başvurulan  istihsan, mesâlih-i mürsele, sedd-i zerâi,
                                             örf-âdet ve istishâb gibi kaynaklar da mevcuttur.

                                                4.2.1. İcma

                                                Sözlükte icma; bir işi yapmaya kesin kararlı olmak, azmet-
                                             mek ve görüş birliği etmek gibi anlamlara gelmektedir. Terim
                                             olarak ise Peygamberimizin vefatından sonra herhangi bir dö-
                                             nemde yaşayan müçtehidlerin dinî bir konunun hükmü hak-
                                             kında görüş birliği içinde olmalarıdır. İcma fıkıhta önemli bir
                                             delildir.

                                                İcmanın gerçekleşmesi için müçtehidlerin görüş birliği
                Kur’an’ın mushaf hâline
             getirilmesi konusunda sarih bir   ettiği  konunun dinî  bir konu olması,  görüş  birliğinin Pey-
                   icma oluşmuştur.          gamberimizin vefatından sonra olması, görüş birliği eden-
                                             lerin Müslüman ve müçtehit olması gerekir. Bunun için
                                             müçtehidlerin bir araya toplanması şart olmayıp görüşlerini
                                             teker teker bildirmeleri ile de icma gerçekleşebilir.
                                                İcma, sarih ve  sükûti  olmak üzere ikiye ayrılır:

              Sükûti icmayı hangi mezhep        •  İcmaya konu olan dinî meselede, müçtehidlerin açık-
            imamı delil olarak kabul etmez?       ça ve teker teker görüşlerini ortaya koymalarına sarih
            Araştırınız.                          icma denir. Örneğin Peygamberimizin vefatından sonra
                                                  Kur’an-ı Kerim’in mushaf hâline getirilmesi konusunda
                                                  sarih icma oluşmuştur.

                                             17  Müslim, Birr, 2.
                                             18  Cum’a suresi, 9. ayet.
                                             19  Ebû Davud, Salat, 215.


                                                       54
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19