Page 6 - Tezhib 1. Ünite
P. 6

1. ÜNİTE






            Üç  resim  ekolü  fasılasız  olarak  13.  yüzyıl  başlangıcından  18.  yüzyıl  sonuna  kadar
          devam eder. Bu altı asırlık sanat devresi üç büyük hükümdar sülalesinin koruyuculuğu ile

          şeref bulmuştur: Moğollar, Timurlular ve Safeviler hep Türk aileleridir.

            En  meşhur  musavvir  ve  nakkaşlar  Semerkant’ta,  Buhara  mektebinde  yetişmiştir.
          Timurlular  Dönemi’nde  Horasan,  Hindistan,  Keşmir,  Fars  ve  Irak  taraflarında  yapılan
          sanat ve mükellef kalıplar, resimli nakışlı kitaplar, ziynetli ve tezhibli mushaflar, levhalar

          çok nefis eserlerdir.

            Timurlular,  İran’da  iki  asırdan  fazla  süren  büyük  bir  medeniyet  yaşatmışlardır.
          Semerkant ve Buhara mekteplerinden gelen sanatkârlar zamanında hemen hemen her
          üsluptan oluşan parlak eserler meydana gelmiştir. Resimler o devrin, Türk milletinin ve

          büyüklerinin yaşama tarzlarına dair vesika niteliğindedir.

            14 ve 15. yüzyıllarda örneklerini görmeye başladığımız “resim” geleneğinin 1502-1732
          yılları arasında İran’da hüküm sürmüş Safeviler zamanında da devam ettiğini görürüz.

          Ancak Safeviler Dönemi’nde yapılmış resimlerde Doğu etüdlerinin yanı sıra figürlere de
          yer verilmiştir.

            1502’de Şah İsmail’in (1501-1524) Tebriz’i alıp başkent yapması, ertesi sene Şiraz’ı ele
          geçirmesi ve 1510’da Herat’ı alması, Safeviler’e önemli sanat merkezlerini kazandırmıştır.

          Safeviler Dönemi’nde üretilmiş en erken tarihli resimler Tebriz’de yapılmıştır.

            Safeviler Dönemi’nde rastlanan bazı resim sanatı örnekleri de aynı resim geleneğinin
          Türkmenlerden alınarak sürdürüldüğünü gösterir.


            16. yüzyılın ikinci yarısında Safevilerde, özellikle Şah Abbas Dönemi’nde (1587-1629)
          minyatürlü yazmaların gerilemeye başladığı ve daha çok tek yaprak hâlinde minyatür ve
          resimlerin yapılmaya başlandığı görülür. Kazvin ve Meşhed’de devrin modasına uygun,
          imzalı ve tarihli resimler yapılmışır. Bu çalışmaları meydana getiren ressamlar arasında
          Muhammedî ve Şeyh Muhammed önde gelen isimlerdendir .


            Her ne kadar batılı araştırmacılar tarafından Herat ve Safevi Dönemi İranlılara mal
          edilmek  istense  de  bu  dönem  kökeni    itibarıyla  Türk’tür.  Erken  Abbasi  Dönemi’nden
          başlayarak Türklerin İslam dünyasına tek tek ve gruplar hâlinde girdikleri ve Tebriz, Herat

          gibi önemli İslam sanatı merkezlerinde Orta Asyalı sanatçıların çalıştıkları bilinir.









                                                       16
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11