Page 9 - Tezhib 1. Ünite
P. 9

TEZHİB SANATI VE MALZEME ÇEŞİTLERİ






            1300’lerden 1454’e kadar devam eden Beylikler Dönemi sanatında Selçuklu sanatının
          izleri ağır basar. Her bölge yeni formlar yaratmaya çalışmıştır. Beylikler devrine ait 10 yazma
          eser üzerinde yapılan araştırmada, her birinin farklı karakter gösterdiği görülmüştür. Buna
          göre zahriye sahifeleri tezhiblidir. Fakat Selçuklu tezhibinde olduğu gibi her örnek zahriye,
          serlevha, hatime sıralaması şeklinde tezhibli değildir. Bayezid Devlet Kütüphanesi’nde
          bulunan Miladi 1337 tarihli Kur’an-ı Kerim, Selçuklu tezhibinin zahriye, serlevha, hatime
          formlarında  üslub  gelişmesinin  olduğunun  bir  göstergesidir.  Geometrik  zancereklerin
          kullanıldığı bu eserde, bitkisel kökenli motiflerin yanında ağırlıklı olarak geometrik ve rumi
          motifler göze çarpmaktadır. Zahriyeler  ise tam sahife hâlinde tezhiblidir. Kenarlarında
          güller bulunmaktadır.

            Eserde üç bölüm vardır: Alt ve üst bölümlerde kitabın adı veya surenin adı yazılıdır.
          Ortada ise geometrik tezhib olup orta kısımda kitap ile ilgili bilgiler bulunmaktadır. Dış
          pervaz tezhib kalınlığı bazı örneklerde mevcuttur, bazılarında ise geometrik bir zencerekle
          sınırlanmıştır. Tığlar ufak ve kısadır. Diğer bir zahriye formu ise üstte dikdörtgen bir form
          ve enine gelişen bu formun başında daire biçiminde bir gül, alt kısmında ise altı bölümlü
          bir form içinde kitap hakkında bilgi bulunmaktadır. Kullanılan renkler genellikle zeminde
          kahverengi, altın ve mavidir. Rumiler altın ile işlenmiştir. Bordürler ise genellikle boyasız
          zemine siyah ile tezhiblenmiştir.

            Beylikler  Dönemi’ne  ait  diğer  bir  örnek,  Bursa  Türk  İslam  Eserleri  Müzesi’nde
          bulunmaktadır.  Bu  eserde  zahriye  sahifesi,  tam  sahife  tezhibli  olup  ortada  madalyon
          içerisinde yazı, zencerek bordürden sonra ise köşelerde rumi kompozisyonlu süsleme
          bulunmaktadır. Eserin zahriye sahifesinde yazılar silinmiştir. Lacivert zemin rengi boyada
          ise dökülmenin olduğu görülür.

            Fatih  Sultan  Mehmet  Dönemi’nde  (1446-1481)  tezhib  sanatı,  ekol  oluşturan  kaliteli
          eserleri ile günümüze zengin bir koleksiyonla ulaşmıştır. Fatih Dönemi tezhibleri zahriye,
          serlevha, sure başları ve hatimelerde görülür. Fatih Sultan Mehmet’in ilim ve güzel sanatlara
          verdiği önem, bu sanatın gelişmesinde çok etkili olmuştur. Özellikle Fatih Sultan Mehmet
          için hazırlanan kitapların tezyinatı fevkaladedir. Bu kitapların zahriye sahifelerinde oval,
          mekik formlarının yanında yuvarlak formlar da kullanılmıştır. Fatih Dönemi tezhib renkleri,
          devrin kendi ismi ile anılan Fatih Dönemi mavisi, beyaz sülüyen (turuncu), yeşil, siyah
          sarı renklerin yanı sıra mor ve pembedir. Siyah renk, Fatih Dönemi için karakteristiktir.
          Motifler, Selçuklu tezhibindeki geometriden sıyrılmış; bitkisel hatlar ağırlık kazanmıştır.
          Bordürler geniş tutulmuş, üzerinde iri motifler (özellikle tezhib zencerekte) kullanılmıştır.
          Rumiler, orta bağlar ve tepelikler iridir. Altın, Selçuklu Dönem’inden daha az kullanılmıştır.
          Ayrıca zemin üzerinde beyaz renk ile üç küçük nokta görülmektedir.









                                                       19
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14