Page 38 - Tefsir Okumaları 4. Ünite
P. 38

ÖRNEK TEFSİR METİNLERİ



         ضعبب عفلتتو اهبابلج ضعب يخرت ةأرملا نإف ضيعبتلل } ْنِم { و ،ةجاحل نزرب اذإ نهفحامب نهنادبأو
                                                                                               َ
                                                                                                     َ
           ضرعتلاب ةبيرلا لهأ نهيذؤي اف } َنيَذْؤي َاَف { .تانيقلاو ءامِلإا نم نزيمي } َنْفرْعي نأ ىَنْدأ  َ كِلٰذ { و
                                               ْ ُ
                                                                                         َ ُ
                                                                                                 ٰ
                                                                            .فلس امل } ًاروُفَغ ُهَّللٱ َناَكو { .نهل
                                                                                                      َ
                                                           40  تايئزجلا ىتح مهحلاصم يعاري ثيح هدابعب }ًاميِحَّر .اهنم

               3.3. Tefsîrü’l-Kur’ani’l-Azîm (Azhâb 59)



                  BUNLARI BİLİYOR MUYDUNUZ?

                   İlim geleneğimizde dinî ilimler sahasında önemli eserler vermiş birçok âlim, aynı zamanda
               farklı alanlarda da ciddi çalışmalar yapmıştır. Mesela  Beyzâvî, tefsir ve hadisin yanında
               mantık, astronomi, tarih ve kozmografya ile de ilgilenmiştir.



               Eseri Tanıyalım:

               Rivayet tefsirleri içerisinde Taberî Tefsiri’nden sonra en önemli ikinci kaynak olarak kabul
        edilen  Tefsiru’l-Kur’ani’l-Azim,  Tefsir-u  İbn  Kesir  diye  de

        anılır.  İbn  Kesir,  eserine  yazdığı  uzunca  mukaddimede,
        tefsir usulünün belli başlı konularıyla ilgili görüşlerini orta-
        ya  koyar.


               Müellif,  ayetleri  tefsir  ederken  konuyla  ilgili  başka
        ayetler  varsa  önce  onları  zikrederek  anlam  ilişkilerini
        inceler ve tefsir ettiği ayetin Kur’an’ın bütünlüğü içerisinde
        ne  mana  ifade  ettiğini  ortaya  koyar.  Ayrıca  konuyla  ilgili
        hadisleri  aktarırken  öncelikle  merfu  hadisleri  aktarır  ve

        rivayet  edilen  hadisleri  sıhhat  açısından  değerlendirir.
        Daha  sonra  da  sahabe  ve  tabiin  âlimlerinden  gelen
        rivayetleri  belirterek  ayetin  tefsirini  tamamlar.

               Rivayet tefsirleri içerisinde Tefsiru’l-Kur’ani’l-Azim’i

        öne çıkaran en önemli özellik; İbn Kesir’in, kullandığı ri-             Tefsîrü’l-Kur’ani’l-Azîm
        vayetler hususunda çok titiz davranmış olmasıdır.
                                                                     NOT EDELİM
               İbn Kesîr’in faydalandığı en önemli kaynaklar

        Taberî  ve  İbn  Ebî  Hatim’in  eserleridir. 41              İbn Kesir, meşhur  selefî âlim İbn
                                                                  Teymiye’nin  kelam  ve siyasetle  ilgili
                                                                  görüşlerinden çok etkilenmiş, dinî-siyasî
                                                                  konularda O’nun görüşlerine bağlı kalmış-
               Ebü’l-Fidâ İbn Kesîr’i Tanıyalım:                                                        tır.

               İbn Kesir, 1302 yılında bugünkü Suriye’nin

        40   BEYZAVÎ, Envaru’t Tenzil, Şirket-i Sahafiye-i Osmaniye, İstanbul,1886.
        41   DİA, ‘TEFSÎRÜ’l-Kur’anİ’l-AZÎM’ mad, (C 40, s. 295-297.’den düzenlenmiştir.)

                                                           224
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43