Page 38 - Tefsir Okumaları 4. Ünite
P. 38
ÖRNEK TEFSİR METİNLERİ
ضعبب عفلتتو اهبابلج ضعب يخرت ةأرملا نإف ضيعبتلل } ْنِم { و ،ةجاحل نزرب اذإ نهفحامب نهنادبأو
َ
َ
ضرعتلاب ةبيرلا لهأ نهيذؤي اف } َنيَذْؤي َاَف { .تانيقلاو ءامِلإا نم نزيمي } َنْفرْعي نأ ىَنْدأ َ كِلٰذ { و
ْ ُ
َ ُ
ٰ
.فلس امل } ًاروُفَغ ُهَّللٱ َناَكو { .نهل
َ
40 تايئزجلا ىتح مهحلاصم يعاري ثيح هدابعب }ًاميِحَّر .اهنم
3.3. Tefsîrü’l-Kur’ani’l-Azîm (Azhâb 59)
BUNLARI BİLİYOR MUYDUNUZ?
İlim geleneğimizde dinî ilimler sahasında önemli eserler vermiş birçok âlim, aynı zamanda
farklı alanlarda da ciddi çalışmalar yapmıştır. Mesela Beyzâvî, tefsir ve hadisin yanında
mantık, astronomi, tarih ve kozmografya ile de ilgilenmiştir.
Eseri Tanıyalım:
Rivayet tefsirleri içerisinde Taberî Tefsiri’nden sonra en önemli ikinci kaynak olarak kabul
edilen Tefsiru’l-Kur’ani’l-Azim, Tefsir-u İbn Kesir diye de
anılır. İbn Kesir, eserine yazdığı uzunca mukaddimede,
tefsir usulünün belli başlı konularıyla ilgili görüşlerini orta-
ya koyar.
Müellif, ayetleri tefsir ederken konuyla ilgili başka
ayetler varsa önce onları zikrederek anlam ilişkilerini
inceler ve tefsir ettiği ayetin Kur’an’ın bütünlüğü içerisinde
ne mana ifade ettiğini ortaya koyar. Ayrıca konuyla ilgili
hadisleri aktarırken öncelikle merfu hadisleri aktarır ve
rivayet edilen hadisleri sıhhat açısından değerlendirir.
Daha sonra da sahabe ve tabiin âlimlerinden gelen
rivayetleri belirterek ayetin tefsirini tamamlar.
Rivayet tefsirleri içerisinde Tefsiru’l-Kur’ani’l-Azim’i
öne çıkaran en önemli özellik; İbn Kesir’in, kullandığı ri- Tefsîrü’l-Kur’ani’l-Azîm
vayetler hususunda çok titiz davranmış olmasıdır.
NOT EDELİM
İbn Kesîr’in faydalandığı en önemli kaynaklar
Taberî ve İbn Ebî Hatim’in eserleridir. 41 İbn Kesir, meşhur selefî âlim İbn
Teymiye’nin kelam ve siyasetle ilgili
görüşlerinden çok etkilenmiş, dinî-siyasî
konularda O’nun görüşlerine bağlı kalmış-
Ebü’l-Fidâ İbn Kesîr’i Tanıyalım: tır.
İbn Kesir, 1302 yılında bugünkü Suriye’nin
40 BEYZAVÎ, Envaru’t Tenzil, Şirket-i Sahafiye-i Osmaniye, İstanbul,1886.
41 DİA, ‘TEFSÎRÜ’l-Kur’anİ’l-AZÎM’ mad, (C 40, s. 295-297.’den düzenlenmiştir.)
224