Page 35 - Tefsir Okumaları 4. Ünite
P. 35

4. ÜNİTE



           alanlarında  ortaya  koyduğu  eserlerle,  ilim  geleneğimize  çok  ciddi  katkılar  sağladı.  “İmâmü’l-

           Müfessirîn” (müfessirlerin imamı) diye anılan Taberî, sünnet ve hadis ilimleri alanında saygın bir
           muhaddis; fıkıhta, mezhep kurucusu bir müctehid-imam idi. Tarih alanında “Şeyhü’l-Müverrihîn”
           (tarihçilerin şeyhi) diye anıldı. O, aynı zamanda Arap dili ve edebiyatının inceliklerine vâkıf olan
           bir şairdi. Felsefe, mantık, cedel, tıp, cebir ve riyâziyât alanında ciddi bir birikime sahipti. Hayatı

           boyunca ehl-i sünnet çizgisini takip etmiş olan müellif, eserlerinde Cebriyye, Kaderiyye ve özellikle
           Mu‘tezile’nin  görüşlerini  eleştirmiştir.

                  Taberî, 923 yılında vefat etmiş ve Bağdat’taki evine defnedilmiştir.  36

                  Câmiü’l-Beyân An Te’vili Ayi’l-Kur’an / Ahzâb suresi 59. ayet :


                  İbn Cerir et-Taberî’nin,Câmiü’l-Beyân An Te’vili Ayi’l-Kur’an adlı eserinde, Ahzâb suresi
           59.  ayet  tefsir  edilirken  şu  hususlar  dikkat  çekmektedir:

                  Müfessir,


                  Ayetteki َّنــِهِبيِبَاَج نــِم َّنــِهيَلَع َنــيِنْدُي َنــيِنِمْؤُمْلٱ ِءآــ َ سِنَو  َ كــِتاَنَبَو  َ كــِجاَوْزَلأ لــُق  ifadesindeki emrin ne anlama
                                         ْ
           geldiğine  dair  kendi  kanaatini  ortaya  koyuyor.

                  Emredilen tesettürün uygulanma şekliyle ilgili iki görüşün olduğunu söylüyor.


                  Örtünme  emriyle  kast  edilen  şeyin;  mümine  hanımların  başlarını  ve  saçlarını  örtmeleri
           ve bütün bedenlerini kapatmaları olduğunu söyleyenlerin görüşünü paylaşıyor ve bununla ilgili
           rivayeti  aktarıyor.

                                                                       NOT EDELİM
                  Örtünme  emriyle  kast  edilen  şeyin
                                                                      Muhammed İbn Cerîr et-Taberî’nin Câ-
           mümine hanımların, cilbablarını alınlarına sıkıca
                                                                   miu’l-Beyan an Te’vil-i  Âyi’l-Kur’an adlı
           bağlamaları  olduğunu  söyleyenlerin  görüşünü          eseri, yazıldığı dönemin öncesinde ortaya
           paylaşıyor  ve  bununla  ilgili  rivayeti  naklediyor.        konmuş zengin ilmî birikimi bünyesinde
                                                                   toplayan önemli bir ansiklopedik kaynak
           َنــْيَذْؤُي أــَف َنــْفرْعُي ْنأ ىــَنْدأ  َ كــلذ  cümlesiyle ilgili olarak,   niteliğindedir. Bu yönüyle eser,  rivayet tef-
                       َ
           mümine hanımların ayetteki tesettür emrine riayet       sirinin en kapsamlı ve güzel örneğini teşkil
           etmelerinin,  karşılaştıkları  kimselerin  kendilerini   eder.
           tanımaları  ve  köle  olmadıklarını  anlamaları  için
           daha  uygun olduğunu ifade ediyor. Böylece o kimselerin kendilerini çirkin söz ve şüpheli tavırlarla

           rahatsız etmekten uzak duracaklarını belirtiyor.
                  Tefsir:

                            َ
                      َ
                                                                                                           َ
                                                                                             َ
                                                                        ِ
              َنْفرْعي نأ ىَنْدأ  َ كِلٰذ َّنِهِبيِباج نِم َّنِهيَلَع َنيِنْدي َنيِنِمْؤمْلٱ ءآسِنو  َ كِتاَنبو  َ كِجاوْزلأ لُق يِبَّنلٱ اَهيأي {
                                        َ
                                                                          َ َ
                َ ُ
                                                                                                           ُّ ٰ
                                                                                           َ
                                                                                   َ َ
                                                            ُ
                                          َ
                                                                    ُ
                        ٰ
                                                                                                    ُّ
                                                   ْ
                                                                                    ِ
                                                                               } ًاميحر ًاروُفَغ ُهَّللٱ َناَكو َنيَذْؤي َاَف
                                                                                                     َ ْ ُ
                                                                                     َّ
                   ءاسنو كتانبو كجاوزلأ لق يـبنلا اهيأ اي :ملسو هيلع هللا ىلص دمحـم هيـبنل هركذ ىـلاعت لوقي
                                              ّ
            ّنهروعش نفشكف ،ّنهتجاحـل ّنهتويـب نم نجرخ نه اذإ ّنهساـبل يـف ءاملإاـب نهبشتي لا ،نيـنمؤمـلا
           36   DİA, ‘TABERÎ, Muhammed b. Cerîr’ mad. C 39, s. 319.
                                                           221
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40