Page 31 - Tefsir Okumaları 4. Ünite
P. 31
4. ÜNİTE
ne şartlarında sağlığı iyice bozulan Seyyid Kutub cezasının on yıllık kısmını çektikten sonra Mayıs
1964’te tahliye edildi. Hapisten çıkınca çok tartışılan kitabı Meâlim fi’t-Tarîķ’ı yazdı. Bu eserinde
savunduğu görüşleri ve kapatılmış olan İhvân-ı Müslimîn’i yeniden canlandırma faaliyetlerine ka-
tılması suçlamasıyla 9 Ağustos 1965’te tekrar tutuklandı. Uzun süren yargılama sonunda idam
cezasına çarptırıldı ve 29 Ağustos 1966’da cezası infaz edildi. Cesedi bilinmeyen bir yere gömül-
dü. İdamı bütün İslam dünyasında tepkiyle karşılandı. 30
Seyyid Kutub, İhvan-ı Müslimîn’in fikrî ve ideolojik temellerinin oluşmasında önemli bir rol
oynadı. Fikirleri dünyanın farklı bölgelerindeki İslami hareketleri de etkileyen Seyyid Kutub’un
eserleri birçok dilde basılarak okunmaya devam etmektedir.
Fî Zilâli’l-Kur’an / Âl-İ İmrân Suresi 104.ayet :
Seyyid Kutub’un Fî Zilâli’l-Kur’an adlı eserinde bu ayetin tefsirinde şu hususların ön plana
çıktığını söyleyebiliriz:
Müfessir,
Ayeti yorumlarken meselenin daha çok, içtimai boyutunu ele almış ve ayeti Müslümanların
karşı karşıya olduğu problemler açısından yorumlamıştır.
Ayette geçen ‘hayra davet’in bütün Müslümanlar tarafından yapılabileceğini ama ‘iyiliği
emir’ ve ‘kötülükten nehy’ işinin ancak bir otorite tarafından yapılabileceğini vurgulamış, böyle bir
otoritenin tesis edilmesinin Müslümanlar açısından bir zorunluluk olduğunu belirtmiştir.
İyiliği emretme ve kötülükten men etme sorumluluğu yerine getirilirken karşılaşılacak
zorluklar ve engellerden bahsetmiştir.
İslam’ın bütün değerleriyle yaşandığı bir toplumun oluşturulması gerektiğini belirtmiştir.
Toplumda “hayra davet eden, iyiliği emredip kötülüğü nehyeden bir cemaat”in bulunması
gerektiğini zikretmiş, böyle bir cemaatin bulunmasının topluma yapacağı olumlu katkılardan bah-
setmiştir.
Tefsir:
Bu ayete göre, yeryüzünde, hayra çağıran, iyiliği emreden, kötülüğü nehyeden bir otorite-
nin bulunması kaçınılmazdır. Çünkü ayette hayra “davet” söz konusu edildiği gibi, iyiliği “emr” ve
kötülüğü “nehy” etmek de söz konusu edilmiştir. Bilindiği gibi “davet” otorite olmadan da yerine
getirilebildiği hâlde, “emir” ve “nehiy” ancak bir otorite ile mümkündür.
Müminleri bir araya getirip onları iman kardeşliği bağıyla birbirine bağlayan bir otorite...
Allah’ın razı olacağı bir hayat nizamının gerçekleşmesi için zaruri olan ve birbirinden ayrılmayan
hayra “davet” ve şerden “nehy” esası üzerine kurulu bir otorite… Allah Teâlâ (c.c.) şöyle buyuruyor:
30 DİA, ‘SEYYİD KUTUB’ mad. C 37, s. 64-68.
217