Page 33 - Tefsir Okumaları 4. Ünite
P. 33
4. ÜNİTE
BUNLARI BİLİYOR MUYDUNUZ?
Fî Zilâli’l-Kur’an diğer tefsirlerden ayıran en önemli özelliği; yazıldığı dönemin sosyal
ve kültürel şartlarının tesiriyle Müslümanların güncel problemlerine eğilerek pratik çözüm
önerileri sunmaya çalışmasıdır.
KARŞILAŞTIRIYORUZ
Âl-i İmrân Suresi 104. Ayet Meali:
ْ
ُ
َنْ وَهْنَيَو ِ فورْعَمْلاِب َنورُمأَيَو ِيَخْلا َلِإ َنوُعْدَي ٌةَّمأ ْمُكنِّم نُكَتْلَو Sizden hayra çağıran, iyiliği emre-
ْ
ُ
ُ
dip kötülüğü men eden bir topluluk bu-
ُ
َنوُحِلْفُمْلا ُمُه َ كِئَلْوأَو ِرَكنُمْلا ِنَع lunsun. İşte onlar kurtuluşa erenlerdir.
El Câmi li Ahkâmi’l Kur’an
Konuyla ilgili ayet ve hadisler zikrediliyor.
Ahkâm tefsirlerinin genel özelliklerine uygun ayetten çıkarılabilecek fıkhî hükümleri ortaya
konuyor.
Fî Zilâli’l-Kur’an
Konunun içtimaî boyutuna dikkat çekilerek ayet, İslam toplumunun ihtiyaç ve problemleri
açısından yorumlanıyor.
‘Hayra davet’in şahıslar tarafından yerine getirilebileceği fakat ‘iyiliği emir ve kötülükten
nehy’in ancak meşru bir otoritenin varlığıyla mümkün olduğu ifade ediliyor.
Tefsir-i Kebir
Dirayet tefsirlerinin genel özelliklerine uygun olarak ayet, öncelikle Arapça dil incelikleri
açısından inceleniyor.
Rûhu’l Beyân
Genel özellikleri itibariyle bir tasavvufi tefsir olmasına rağmen bu ayetin tefsirinde, El Cami
li Ahkami’l Kur’an ve diğer ahkâm tefsirlerinde olduğu gibi ayetten çıkarılabilecek fıkhi hüküm-
ler ortaya konuyor.
Ayetteki emrin yerine getirilebilmesi için nefis terbiyesinin gerekliliğine vurgu yapılıyor.
3. Arapça Tefsirlerinden Örnek Metinler
Ahzâb suresi, 59. ayet:
219