Page 34 - Tefsir Okumaları 4. Ünite
P. 34

ÖRNEK TEFSİR METİNLERİ




                                                         ِ
                                                                    ِ
                                          ۪
                                                             ِ
                                                 ۪ ِ
                             ِ
                                                                                   ِ
            ِ
        كــلٰذ ۜنــِهِبي۪باج نــم نــِهيَلع نــيندي نــينمؤمْلا ءاــسنو كــتانبو كــ ِ جاوزَل لــق يــِبنلا اــهيَا اــي ٓ َ
                                                                                      ْ ُ
                      َ
         َ
                                                                  َ
                                                                          َ
                                           ْ
                                                            ٓ
                                                                                 ْ
                                                    ْ
                                                                     َ
                                                                                             َّ
                               َّ
                                    َ َ
                                                                                                  َ ُّ
                       َ ْ
                                            ُ َ
               َّ
                                                            َ َ
                                                                      َ َ
                                                                                َ
                                                                                          ُّ
                                   ْ
                                                     ُ
                                                        ۪
                                           ﴾٥٩﴿ ًاــميحر ًاروــفغ للا ناكو ۜنــيَذؤي اــف نــفرعي نَا ىــٓندَا
                                                                ُ َ ّٰ
                                                                                                      ْ
                                                                                                            ٰ
                                                                                         َ َ
                                                                                                ْ
                                                                         َ َ
                                                                                                  ْ
                                                          َ         ُ        َ َ ْ ُ ْ       َ   َ ُ         ْ
               Ayetin meali:
               Ey Peygamber! Hanımlarına, kızlarına ve müminlerin kadınlarına (bir ihtiyaç için dı-
        şarı çıktıkları zaman) dış örtülerini üstlerine almalarını söyle. Onların tanınması ve incitil-
        memesi  için  en  elverişli  olan  budur.  Allah  (c.c.)  bağışlayandır,  esirgeyendir.  33
               3.1. Câmiü’l-Beyân An Te’vili Ayi’l-Kur’an (Azhâb 59)
               Eseri Tanıyalım:
               İbn Cerir et-Taberî (ö.923) tarafından yazılan ve Tefsiru’t- Taberî diye de bilinen bu eser,
        883  yılında  tamamlanmıştır.   34
               Taberî,  eserin  giriş  bölümünde  Kur’an-ı  Kerim’in  üstünlüğü,  Kur’an’ın  tefsiri  ve  te’vili,
        Kur’an’ı tefsir eden sahabiler, Kur’an’ın re’y ile tefsir edilmesinin caiz olup olmaması, Kur’an ve
        surelerin  isimleri  ve  benzeri  konulardaki  görüşlerini  etraflıca  anlatmıştır.
               Müellif, Camiu’l-Beyan’da,  ayetleri sadece re’y ile açıklamaktan kaçınmış ve bu usulün
        doğru olmadığını belirtmiştir. Buna karşılık, ayetin önce diğer ayetlerle, sonra sünnetle açıklanma-
        sı yolunu benimsemiş, konuyla ilgili sahabe ve tabiilerden gelen haberleri de kullanmıştır. Taberî,
        hadis alanındaki derin ilmini eserine yansıtmış, kullandığı rivayetlerin seçiminde titiz davranmıştır.
               Camiu’l-Beyan, yazıldığı dönemin öncesinde ortaya konmuş zengin ilmî birikimi bünyesin-
        de toplayan önemli bir ansiklopedik kaynak niteliğindedir. Bu yönüyle eser, rivayet tefsirinin en
        kapsamlı ve güzel örneğini teşkil eder.   35
               Muhammed İbn Cerîr et-Taberî’yi Tanıyalım
               Muhammed  İbn  Cerîr  et-  Taberî,  839  yılında  Taberistan’da  doğdu.  7  yaşında  Kur’an-ı
        Kerim’i ezberledi, 9 yaşında da hadis yazmaya başladı. On iki yaşında iken ilim tahsili için Rey’e
        gitti. Hayatının 50 yılını Bağdat’ta geçiren müellif, Kûfe, Basra, Şam, Mısır gibi ilim merkezlerine
        seyahatler yaparak dönemin büyük âlimlerinin
        ilminden  istifade  etti.


               Taberî,  her  işini  ciddiyetle  yapan,
        nezaket,  zühd  ve  takvâ  sahibi  bir  âlimdi.
        Kendisine  teklif  edilen  devlet  kademelerindeki
        hiçbir  görevi  kabul  etmedi.


               Kıraat, tefsir, meânî, hadis, fıkıh ve tarih
                                                                               Taberi Tefsiri
        33   Kur’an-ı Kerim ve Açıklamalı Meali, Komisyon.
        34   İsmail Cerrahoğlu, Tefsir Tarihi, Fecr Yayınevi, İstanbul.
        35   DİA, ‘Câmiu’l-Beyân an Te’vîli Âyi’l-Kur’an’ mad. C 7, s. 106.
                                                           220
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39