Page 39 - Tefsir Okumaları 4. Ünite
P. 39
4. ÜNİTE
Busra şehrinde doğdu. Dönemin önemli âlimlerinden tefsir, hadis, kıraat, fıkıh ve kelam ilimleri
tahsil ederek onlardan icazet aldı. Müderrislik, müftülük ve mahkeme heyeti üyeliği gibi çeşitli
görevlerde bulundu. 1373 yılında vefat etti ve Dımaşk’ta hocası İbn Teymiyye’nin yanına defnedildi.
Tefsir tarihinde selefi ekolün temsilcilerinden biri olarak kabul edilen ve fıkıhta Şâfiî
mezhebine mensup olan İbn Kesîr, hayatı boyunca mezhep taassubundan uzak bir ilmî tavır
ortaya koymuştur. Meşhur selefî âlim İbn Teymiye’nin kelam ve siyasetle ilgili görüşlerinden çok
etkilenmiş, dinî-siyasî konularda O’nun görüşlerine bağlı kalmıştır. İbn Kesîr, hayatı boyunca
yöneticiler ve âlimler dâhil, insanların güven duyduğu biri olarak yaşamıştır. Önemli dinî ve siyasî
meselelerde onun fetvasına başvurulmuş ve verdiği kararlara uyulmuştur.
Tefsir, fıkıh, hadis ve İslam tarihi alanlarında birçok eser yazmış olan İbn Kesîr’in özellikle
iki eseri çok meşhur olmuştur. Bunlar Tefsiru’l- Kur’ani’l- Azim ve El-Bidaye ve’n-Nihaye’dir. İlim
geleneğimizin en önemli kaynak eserleri arasında yer alan El-Bidaye ve’n-Nihaye, İbn Kesîr’in
büyük tarihçiler arasında sayılmasına sebep olmuştur. Bu eser olayları kronolojik sırayla anlatan
umumi bir İslam Tarihidir. 42
Tefsîrü’l-Kur’ani’l-Azîm / Ahzâb suresi, 59.ayet:
İbn Kesir’in Tefsiru’l- Kur’ani’l- Azim adlı eserinde, bu ayet yorumlanırken şu hususlar ön
plana çıkmıştır:
Müellif,
Rivayet tefsirlerinin genel özelliği olan; ayetleri rivayetler ışığında açıklama usulünü, bu
ayetin tefsirinde de uygulamıştır.
Kendisi, ayetin genel olarak hangi manaları ifade ettiğini belirttikten sonra, ayette geçen
‘cilbab’ kelimesinin ne manaya geldiği ile ilgili, farklı âlimlerin görüşlerini nakletmiş, konuyla ilgili
kendi kanaatini de “cilbab, bugün ‘kamis’ anlamındadır” diyerek belirtmiştir.
Ayrıca bu ayetteki tesettür emrinin muhtevasının ne olduğu ve sahabe hanımları tarafından
nasıl uygulandığı ile ilgili rivayetleri aktarmıştır.
Tesettürün mümine hanımları köle kadınlardan ayıran bir giyim tarzı olduğundan ve
mümine hanımlara sağladığı faydalardan bahseden rivayetleri paylaşmıştır.
Tefsir:
ةــصاخ ــــــ تاــنمؤملا ءاــسنلا رــمأي نأ ًاميلــست ملــسو هــيلع هــللا ىــلص هلوــسر ًارــمآ ىــلاعت لوــقي
42 DİA,’ İBN KESÎR, Ebü’l-Fidâ’ mad. C 20, s.133.
225