Page 11 - Tefsir Okumaları 1. Ünite
P. 11

1. ÜNİTE



                           ُّ َ ُ ْ َ
                  Birincisi; وــُلْتمْلا يــحوْلَا (el-vahyu’l-metlüvv) yani Kur’an olarak okunan ve okunmasıyla ibadet
          edilen  vahiy.

                  Kur’an-ı Kerim’in tüm sure ve ayetleri bu kısma girer. Bu kısım vahiy, bir hükümdarın el-
          çisine yazılı bir mektup vererek “Bunu falana oku!” diye emretmesine, elçinin de bunu bir harfini

          bile değiştirmeden aynen okumasına benzer. Dolayısıyla bu çeşit vahiyde Allah (c.c.) Cebrail’e
          “şu ayetleri al, hiçbir değişiklik yapmadan aynen aldığın gibi peygambere oku, peygamber de onu
          hiçbir harf ilave etmeden insanlara tebliğ etsin.” buyurur.  18



                     UNUTMAYALIM
                     Peygamberimiz  (s.a.v.) Kur’an ayetlerinde hiç bir değişiklik yapmadan insanlığa
                 tebliğ etmiştir. Ayrıca o, Kur’an vahyini diğer vahiylerden ayırmıştır. Onların yazılmasına,
                 ezberlenmesine ve korunmasına daha büyük bir önem vermiştir. Bu yüzdendir ki Kur’an hiçbir
                 bozulma  ve değişmeye  uğramadan  günümüze kadar gelmiştir.  Bu korunma  Allah’ın  (c.c.)
                 izniyle zamanın sonuna kadar sürecektir.



                          ِّ
                  İkincisi; وــُلْتَمْلا رــيَغ يــْحوْلَا (el-vahyu gayru’l-metlüvv) yani ibadetlerde tilavet olunmayan vahiy.
                                ُ ْ ُ
                                       َ
          Buna  “hadis/sünnet  vahyi”  de  denilmektedir.
                  Cebrail  (a.s.),  Allah’tan  (c.c.)  aldığı  vahyi  peygambere  getirir.  Peygamber,  Cebrail’den
          (a.s.) aldığı manaları kavrayarak kendi ifadeleriyle insanlara aktarır. Bu da bir elçinin, hüküm-
          darın taleplerini, öz itibariyle bunlarda bir değişiklik yapmaksızın, kendi ifadeleriyle ilgili kişilere
          aktarmasına  benzer.   19






















                                 Vahyin ilk geldiği Mekke’deki Nûr Dağı’nın günümüzdeki görüntüsü
                  Buradan Peygamberimiz’in (s.a.v.) dinî anlamda uyulması gereken hadislerinin ve sünnet-

          lerinin vahiy kaynaklı olduğu anlaşılmaktadır. Bu sebepledir ki Allah Teâlâ (c.c.) kendisine olduğu
          gibi Peygamberimiz’e de (s.a.v.) itaat etmeyi ve uymayı emretmiştir. Peygambere itaati kendine
          itaat saymıştır.  Allah’ın (c.c.) sevgisine ve hoşnutluğuna ermenin biricik şartı olarak “Resulü’ne
                          20
                                            21
          ittibayı/uymayı” şart koşmuştur.


          18   Mennâ el-Kattân, Mebâhis, s. 24; Çelik, Tefsir Usulü ve Tarihi, s. 25-26.
          19   Mennâ el-Kattân, Mebâhis, s. 26; Çelik, Tefsir Usulü ve Tarihi, s. 26.
          20   Nisâ suresi, 80. ayet.
          21   bk. Âl-i İmrân suresi, 31. ayet.
                                                           19
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16