Page 16 - Tefsir Okumaları 1. Ünite
P. 16

KUR’AN’I ANLAMAYA GİRİŞ



               Aynı hususa Şuarâ suresinde ise şöyle yer verilir:


               “Şüphesiz  ki  Kur’an,  Alemlerin  Rabbinin  indirdiği  bir  kelamdır.  Onu  Ruhu’l-Emin
        Cebrail, uyarıcılardan olasın diye apaçık bir Arapça lisan ile senin kalbine indirmiştir.”           40

               Vahiy hadisesinde normalde Cebrail (a.s.), vahyi Allah Resulü’ne (s.a.v.) okuyor, böylece

        işittiği  ayetlerin  lafız  ve  manaları  Efendimiz’in  (s.a.v.)  kalbine  iyice  yerleşiyordu.

               Kur’an’ın Peygamber Efendimiz’in (s.a.v.) “kalbi üzerine” indirildiği ifadesinde, vahyin kal-
        bin üzerindeki etkisine ve kuvvetine dikkat çekilmektedir. Vahiy, kalbin üzerine yani şuur ve şu-
        uraltının bütün bölümlerine inerek oraya sağlam bir şekilde yerleşir. Böylece, kalbi her yönden

        tamamen kaplayıp kuşatarak büyük bir kesinlik ve karşı konulamaz bir hüküm ifade eder. Vahiy,
        diğer bütün his ve idrakleri devre dışı bırakarak kalbe yerleşince onunla amel etmek ve onu diğer
        insanlara ulaştırmak bir zaruret hâline gelir. 41

               3.4. Kur’an Mucizedir


               Mucize  kelimesinin  Arapça  kökü
                                                             BİLGİ KUTUSU
        i’caz (زاــجعلاا) kelimesidir. Sözlükte i’caz ke-
        limesi  âciz  bırakmak  manasına  gelir.   42      Mucizenin şartları vardır:
                                                          •    Olağanüstü bir hadise olması
               Mucize;  bir  şeyin  benzerini  yap-

        maktan muhatabı âciz bırakan olay veya            •    Muhataba meydan okuması
        herhangi  bir  durumdur.                          •    Peygamberliği ispat sadedinde olması

               Kur’an’a     göre    mucize;    Allah      •    İstenilen şekilde olması
        Teâlâ’nın  (c.c.) izin vermesiyle peygam-         •    Muhatapların onun benzerini getirememesi

        berin  eliyle  vuku  bulan  ve  meydan  oku-      •    Peygamberin elinde gerçekleşmesi
        duğu  insanları  benzerini  yapmaktan  âciz
        bırakan  olağanüstü  bir  hâdisedir.    43


               Allah’ın (c.c.) izni olmadan hiçbir peygamberin bir mucize göstermesi mümkün değildir.      44

               Kur’an’ın mucize olduğu ayet-i kerimede şöyle dile getirilir:

               “İnkârcılar: Muhammed’e Rabbinden bir kısım mucizeler verilse ya! diyorlar. De ki:
        Mucizeleri yaratmak ve indirmek ancak Allah’ın (c.c.) irade ve kudretine bağlıdır. Ben ise

        gerçeği apaçık tebliğ eden bir uyarıcıyım. Hem, kendilerine okunan bu kitabı sana indiriyor
        olmamız onlara mucize olarak yeterli değil mi? Hiç şüphesiz bunda iman eden bir toplum
        için elbette bir rahmet ve öğüt vardır.”    45



        40   Şuarâ suresi, 192-195. ayetler.
        41   Elmalılı, Hak Dini, C 1, s. 360.
        42   Rağıb el-Isfehani, el-Müfredat, “acz” maddesi..
        43   İslam Ansiklopedisi C 30, s.350.
        44   bk. İbrâhim suresi, 11. ayet; Mü’min suresi, 78. ayet.
        45   Ankebût suresi, 50-51. ayetler.


                                                           24
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21