Page 10 - Tefsir Okumaları 1. Ünite
P. 10
KUR’AN’I ANLAMAYA GİRİŞ
Vahyin Tanımı
BİLGİ KUTUSU
Sözlük anlamları yanda verilen vahiy Vahiy, Arapça يــحَو kelimesinin mastarıdır.
َ َ
kelimesi terim olarak şöyle tarif edilir: Sözlükte şu anlamlara gelmektedir:
Genel manada vahiy, “Yüce Allah’ın Gizli ve süratli bir şekilde bildirmek,
(c.c.) varlıklara hareket tarzlarını bildirmesi- Gizli konuşmak, Seslenmek,
14
dir.” Allah’ın (c.c.) arıya vahyetmesi ve gök-
Fısıldamak, İlham etmek,
15
lere vahyetmesi bu tür vahye örnektir.
Emretmek, İşaret etmek,
Özel manada vahiy; “Yüce Allah’ın
Yazı yazmak, Bir şeyi başkasına ulaştırmak,
(c.c.) insanlara ulaştırılmasını istediği
buyruklarını, emirlerini ve yasaklarını Elçi göndermek.
peygamberlerine, alışılmışın dışında gizli bir (Ömer Çelik, Tefsir Usulü ve Tarihi, s. 21)
yolla süratli bir şekilde ulaştırmasıdır.” 16
Önceki peygamberler gibi Peygamberimiz Hz. Muhammed de (s.a.v.) böylesine büyük ilahi
lütfa nail olmuştur.
ARAŞTIRALIM-İNCELEYELİM
Allah’ın (c.c.) peygamberlere niçin vahiy gönderdiğini öğrenmek üzere Nisâ suresi 163-
166. ayetleri araştırıp inceleyiniz.
Vahyin Keyfiyeti
Peygamberler, Allah’tan (c.c.) aldıkları vahiyleri insanlara tebliğ etmekle yükümlüdürler. Bu
onların bir yönden vahyi getiren elçi (melek) ile bir taraftan da aldıkları vahyi ulaştıracakları insan-
larla iletişim kurması demektir. Bu noktada tebliğ eden elçi ile kendilerine tebliğ edilen muhatap
arasında iletişimin sağlanabilmesi için şu iki şartın olması gerekir:
1. Mahiyet/ontolojik olarak eşit yani aynı seviyede olunmalı
2. Aralarında ortak bir dil/anlaşma vasıtası olmalı-
DÜŞÜNELİM
dır. 17 Peygamberin melekten vahiy al-
masını anlayabilmek için sadece bir
Vahiy, Allah (c.c.) ile peygamberi arasında bir sırdır. benzetme olarak, iki bilgisayar ara-
Fizik ötesi bir olaydır. İnsan aklının bunu tam olarak kavra- sında bilgi aktarabilmek için program
ması mümkün değildir. Ancak inanmak durumundadır. uyumluluğunun gerekliği üzerinde
düşününüz.
Peygamberimiz’e (s.a.v.) gelen vahyi genel manada
ikiye ayırabiliriz:
14 Nahl suresi, 67. ayet.
15 Fussılet suresi, 12. ayet.
16 Çelik, Tefsir Usulü ve Tarihi, s. 22.
17 Komisyon, Tefsir Tarihi ve Usulü, Anadolu Üniversitesi Yayınları, s. 5
18