Page 6 - Tefsir 1. Ünite
P. 6

TEFSİR                                                                               1. ÜNİTE



                    BİLGİ KUTUSU                 Hz. Peygamber, vahiy katiplerinin yazdığı ayetleri gözden
                                              geçiriyor, hata varsa anında düzelttiriyordu. Vahiy kâtiplerin-
                Vahiy kâtiplerinin sayısı kırka   den Zeyd b. Sâbit (r.a.) bu hususu şöyle anlatmıştır: “Resû-
            kadar ulaşmıştır. Mekke’de ilk    lullah bana vahiy yazdırıyor ve bitirince de yazdığım vahyi
            vahiy kâtibi Abdullah b. Sa’d b.   okutturuyordu. Eğer her  hangi bir yanlış veya noksan bulur-
            Ebî Serh, Medine’de ise Ubey      sa bunu he men düzelttiriyordu. Ben de ondan sonra kalkıp
            b. Ka’b'tır.  Daha sonra  da bu   söz konusu vahyi insanlara bildiriyordum.”  Böylece Resû-
                                                                                       21
            işi devamlı olarak Zeyd b. Sabit   lullah’ın tashihinden ge çen Kur’an metni, yine onun emriyle
            yapmıştır.                        çoğaltılıyor, Müslümanların bir kısmı bu çoğaltılan nüshaları
                                              alıyor ve kendileri için özel nüshalar yazıyorlardı.
                                                 Kur’an’ın  korunması  ile  ilgili  yapılan  işlerden  birisi  de
                                              inen vahiylerin Cebrâil’e (a.s.) arz edilmesidir. Arz, “sunmak,
                                              takdim etmek” demektir. Her sene Ramazan ayında Allah
                                              Resûlü kendisine o yıla kadar gönderilen ayetleri Cebrâil’e
                                              (a.s.)  okuyordu.  Buna  da  arz  denilmektedir.  Hadisler  bu
                                              mukâbelenin zaman olarak geceleyin yapıldığını gösterir.
                                                                                                      22
                                              Kur’an vahyinin tamamlandığı Peygamber’in vefat yılında
                    ARAŞTIRALIM               ise arz Ramazan ayı boyunca iki defa vuku bulmuştu. Bu
                Kur’an-ı Kerim’in kitap hâline   bir anlamda Kur’an’ın baştan sona iki defa hatmedilmesi
            getirilmesine neden ihtiyaç duyul-  demekti.  Bugün  Müslümanların  Ramazan  ayında  yaptığı
            muştur? Araştırınız.              mukâbele geleneği arz sünnetine uymanın bir sonucu ola-
                                              rak değerlendirilebilir.



                                             DEĞERLENDİRELİM

               Hz. Muhammed’in (s.a.v.) vahiy kâtibi Zeyd b. Sabit diyor ki: “Yemame Savaşı’nda ashabın öldürül-
            mesinin ardından Hz. Ebu Bekir (r.a.) beni çağırttı. Yanına vardım, Hz. Ömer de (r.a.) oradaydı. Hz. Ebu
            Bekir bana dedi ki: Hz. Ömer gelip bana, ‘Yemame’de Kur’an hafızları çok zayiat verdi. Bu gibi durum-
            larda hafızların ölmesiyle Kur’an’ın birçoğunun zayi olmasından endişe ederim. Bana kalırsa Kur’an’ın bir
            araya getirilmesi için bir emir çıkarman gerekir.’ dedi. Ben de Hz. Ömer’e şöyle cevap verdim: ‘Resûlul-
            lah’ın yapmadığı bir işi nasıl yapabilirim?’ Hz. Ömer, ‘Vallahi, bu hayırlı bir teşebbüstür.’ dedi. Sonra bu
            iş üzerinde o kadar durdu ki bana söyleye söyleye sonunda Allah (c.c.), kalbimi bu işe ikna etti, ben de
            onun görüşünü benimsedim. Bu sözlerden sonra Hz. Ebu Bekir, bana, ‘Sen akıllı ve güvenilir bir gençsin.
            Resûlullah’a gelen vahyi yazıyordun. Kur’an’ı araştır ve onu bir araya topla!’ dedi. Bunun üzerine ben, ‘Ebu
            Bekir (r.a) bana dağlardan birini taşıma vazifesi verse bu teklif ettiği işten daha ağır gelmezdi.’ diye dü-
            şündüm. Sonra onlara, ‘Sizler, Resûlullah’ın yapmadığı bir işi nasıl yapıyorsunuz?’ dedim. Hz. Ebu Bekir,
            bana, ‘Allah’a (c.c.) yemin ederim ki bu hayırlı bir iştir.’ dedi. Hz. Ebu Bekir ısrarında devam edip durdu.
            Nihayet Allah (c.c.), Hz. Ebu Bekir ile Ömer’in akıllarını yatırdığı ve göğüslerini ferahlandırdığı bu işe,
            benim de gönlümü ferahlandırdı. Bunun üzerine ben de Kur’an’ın peşine düşüp gereği gibi araştırdım ve
            onu yazılı bulunduğu hurma dallarından, ince taş levhalardan ve hafızların ezberlerinden topladım.”
                                                                             (Buhârî, Fedâilü’l Kur’ân, s. 3)
             Yukarıdaki metni Kur’an-ı Kerim’in mushaf hâline getirilmesinin önemi açısından değerlendiriniz.





                                              21  Nûruddîn Heysemî, Mecmeu’z-Zevâid, C 1, s. 152; C 8, s. 257.
                                              22  bk. Buhârî, Fedâilu’l-Kur’ân, 7; Ahmed b. Hanbel; Müsned, C 1, s. 326-363.


            16
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11