Page 5 - Tefsir 1. Ünite
P. 5
1. ÜNİTE KUR’AN-I KERİM TARİHİ
Cebrâil'in (a.s.) araya girmeden Allah'ın (c.c.) doğrudan Vahyin Aşamaları
Peygamberimize seslendiği özel durumlar vardır. Bu tarz va-
hiyde Peygamber kendisine hitap eden Yüce Allah’ı görmez
fakat konuşmasını dinle r. Hz. Musâ (a.s.) ve Hz. Muham- Allah
med’e (s.a.v.) mahsus olan bu iletişim, insani nitelikler içe-
15
risinde gerçekleşen bir konuşma olarak algılanma malıdır.
Çünkü o, Hz. Peygamberin beşerî vasıflardan soyutlanarak Vahiy Melek
Yüce Allah ile ru hanî bir tarzda konuş masından ibarettir. Al-
lah Resûlü’ne beş va kit namaz emri yanında Bakara sure-
16
sinin son iki ayeti bu şekilde verilmiştir. 17 Peygamber
Resûlullah, farklı şekillerde vahiy almıştır. Kur’an vah-
yinin geliş yolu, Hz. Peygamber’in Cebrâil (a.s.) ile iletişim
kurarak bizzat ondan vahiy aldığı bir yoldur. Allah Resûlü
Kur’an vahyine mazhar ol duğu esnada birtakım manevi sar-
sıntılara maruz kalmıştır. BİLGİ KUTUSU
Kur’an’ın vahiy süreci yirmi üç yıl devam etmiş ve 632’de Hz. Peygamber'e vahiy telaffu-
sona ermiştir. Resûlullah vahiy yoluyla aldığı ayetleri mu- zu ve kıraatı birlikte indirilmiştir.
hataplarına tebliğ etmiştir. Onları kendisi ezberlediği gibi (bk. Furkân suresi, 32. ayet)
sahabe de ezberlemiş, ayrıca vahiy kâtiplerine yazdırmıştır.
4. Vahyin Yazılması ve Korunması
Kuşkusuz Hz. Peygamber’in asli görevlerinden birinci-
si, vahiy yoluyla gelen Kur’an metnini insanlara tebliğ et-
mekti. Allah Resûlü bir taraftan tebliğ vazifesini yerine
18
getirirken diğer taraftan da Kur’an’ın korunması amacıyla
sahabîleri, Kur’an’ı okumaya ve ezberlemeye teşvik ediyor-
du. Müslümanlar yeni bir dine girmenin verdiği heyecanla
19
Kur’an metnini okuyor ve ezberliyorlardı. Ancak, Hz. Pey-
gamber nâzil olan Kur’an vahyinin sadece ezberlenmesini
yeterli bulmu yor, vahiy kâtiplerine Kur’an’ı yazdırıyordu. Peygamberimiz kendisine vahyedilen
Kur’an ayetlerini görevlendirdiği
Peygamberimiz risaletinin başlangı cından itibaren vahiy kâtiplerine yazdırmıştır.
Kur’an'ı yazdırmak için okuma yazma bilen sahabîler den
bazılarını vahiy kâtibi olarak görevlendirmişti. Peygambe-
rimiz’e vahiy geldiği zaman hemen kâtiplerinden birini ça- BİLGİ KUTUSU
ğırır ve gelen vahyi eksiksiz yaz dırırdı. Bu amaçla Zeyd b. Hz Peygamber (s.a.v.) devletin
Sabit, Ali b. Ebi Talib, Muaz b. Cebel, Ubey b. Ka‘b gibi kişi- her kademesine atama yaparken
leri farklı zamanlarda vahiy katibi olarak görevlendirmişti.” Kur’an bilenlere öncelik vererek,
20
Vahiy süreci içerisinde Allah Resûlü'nün başka sahabilerine Kur’an bilenleri önemsemiştir.
de vahiy yazdırdığı böylece vahiy kâtibi sayısının 40’ı geçtiği (bk. Buhârî, Meġāzî, 53)
bildirilmektedir.
15 Mennâu’l-Kattân, Mebâhis fî Ulûmi'l-Kur'ân, s. 38.
16 bk. Buhârî, Salât, 1; Hac, 76; Enbiyâ, 5; Tevhid, 37.
17 Elmalılı, Hak Dini Kur'an Dili, C 2, s. 996.
18 bk. Mâide suresi, 67. ayet.
19 bk. Buhârî, Fedâilu’l-Kur’ân, 20.
20 İbn Hacer, Fethu’l-Bârî bi Sahîhi Şerhi’l-Buhârî, C 9, s. 22.
15