Page 2 - Tefsir 1. Ünite
P. 2
TEFSİR 1. ÜNİTE
1. Kur’an-ı Kerim ve Gönderiliş Amacı
Kur’an, Allah’ın (c.c.) Hz. Muhammed’e (s.a.v.) Cebrâil
(a.s.) aracılıyla indirdiği, mus haflara yazılan, mütevâtir bir
yolla naklolunan ve okunmasıyla ibadet edi len ilahi sözler-
dir. Bu yüce kitabın birçok ismi vardır: Kitâb, Furkan (hak
1
ile bâtılı ayıran), Mesânî (bıkılmadan tekrar tekrar oku-
nan), Kelâmullah, Nûr, Hüdâ (hidayet rehberi), Rahmet,
Şifâ, Zikr, Hikmet, Hak, Tenzîl, Rûh, Mev‘ize (öğüt), Urve-
tü’l-Vüskâ (sağlam kulp) isimleri bunlar arasındadır. Bu
“... O (Allah) doğruyu yanlıştan isimlerin her biri Kur’an’ın bir özelliğini dile getirmektedir.
ayıran (furkanı) kitabı indirdi...” Yüce Allah insanı, en güzel bir surette yaratmış; ona
2
(Âl-i İmrân suresi, 4. ayet)
akıl, irade, sorumluluk ve dış dünyaya egemen olma kud-
reti bahşetmiştir . Yüce Yaratıcı gök leri, yerleri ve bunların
3
4
NOT EDELİM içinde bulunanları insanın hizmetine tahsis ederek onu,
olgunluğun en üst noktasına yükseltmiştir. Bütün bunlar
5
Kuran’ın indiriliş amacını şöyle insanın yaradanına kulluk görevini yerine getirmesi içindir.
özetleyebiliriz: İnsan varlığını ve sahip olduğu her şeyi Allah’ın (c.c.)
Birincisi, önceki kitaplarda yer sonsuz merhametine borçludur. İnsanın yaratılış gayesine
alan tahrifatı düzeltmek.
(bk. Bakara suresi, 75-79. ayetler) uygun yaşayabilmesi için bir yol göstericiye ihtiyacı vardır.
İkincisi, insanlığın ihtiyaçları- Aksi halde, insan aklı ve duyguları onun kulluk görevini ye-
nın artması ve evrensel bir kitaba rine getirmesine yetmez.
ihtiyaç duyulması. Bunun yanı sıra insanoğluna hayır-şer, güzel-çirkin,
(bk. Mâide suresi, 13-14. ayetler)
iyi-kötü arasında bir tercih yapma kabiliyetiyle beraber ne-
fis, hevâ ve unutkanlık gibi duygular da verilmiştir. Bu se-
6
7
bepledir ki, insanı en doğruya, en güzele ulaştıracak vahye
NOT EDELİM ihtiyaç vardır. İşte bu da Kur’an-ı Kerim’dir. Çünkü o, insana
en doğru yolu gösteren bir hidayet rehberidir. Söz konusu
8
Hz. Âdem (a.s.) peygamberden hidayet de insanı hem dünyada hem de ahirette mutluluğa
Hz. Muhammed'e (s.a.v.) kadar götürecek ahlaki ve hukuki ilkeler bütünüdür.
bütün peygamberler tevhid dini
İslam’ı tebliğ etmişlerdir. Kur’an-ı Kerim, insanoğlunun hayatta karşılaşacağı
(bk. Bakara suresi, 128-137. ayetler) problemlere yönelik çözümler sunar. Bu yüzdendir ki onun
Kur’an, önceki kitapların tah- dışında hiçbir yol, insanlığı huzura kavuşturacak nitelikte
rifini düzelten ve insanları doğru ve mükemmellikte değildir. Çünkü o, dünyada adaleti ger-
inanca yönlendiren evrensel bir çekleştirecek toplumlar inşa etmek, ahirette de her Müs-
kitaptır. lümanın ebedî hayatını teminat altına almak üzere gönde-
rilmiştir.
1 Zerkânî, Menâhilu’l-İrfân, C 1, s. 19; Subhî Sâlih, Mebâhis fî Ulûmi’l-Kur’ân, s. 31.
2 bk. Tin suresi, 4. ayet; Teğâbûn suresi, 3. ayet.
3 Mehmet Erdoğan, Akıl-Vahiy Dengesi Açısından Sünnet, s. 3.
4 bk. Bakara suresi, 29. ayet; İbrahîm suresi, 32. ayet.
5 bk. Zâriyât suresi, 56. ayet.
6 bk. Furkân suresi, 43. ayet; Câsiye suresi, 23. ayet.
7 bk. Tâhâ suresi, 115. ayet.
8 bk. İsrâ suresi, 9. ayet.
12