Page 3 - Tefsir 1. Ünite
P. 3

1. ÜNİTE                                                     KUR’AN-I KERİM TARİHİ



                                                                               BİLGİ KUTUSU
                  2. Kur’an-ı Kerim’in Nüzul Ortamı

                                                                          Kur’an-ı Kerim, tevhide dayalı
            Kur’an-ı Kerim 610 yılında Mekke’de vahyedilmeye baş-       bir inanç oluşturmak ve şirkin
          lanmıştır.  O  devirde  Arap  toplumundaki  egemen  inanç     her türlüsünü kaldırmak için
          sistemi  putperestlikti.  Kaynakların  belirttiğine  göre,  İs-  indirilmiştir.
          lam’dan  önce  cahiliye  Araplarının  tapın  dıkları  çok  sayıda
          putu vardı ve bunların 360 tanesi Kâbe’de bulunu yordu. O
          devirde Arap toplumunda Hanifler diye bilinen ve Allah’a
          inanan azınlık bir gurup vardı, fakat egemen inanç sistemi
          putperestlikti. Ayrıca bir çok Mekkeli kendi evinde bir put
          bu lunduruyordu. Herhangi bir müşriğin yolculuğa çıkacağı
          zaman en son dokunacağı, dö  nüşte de saygı için ilk başvu-
          racağı varlık bu put idi. Müş rikler; putların etrafında tavaf
          yapar, onlar için kurbanlar keser ve çeşitli zamanlarda onla-
          ra hediyeler verirlerdi. Müşrik Araplar, Allah’ın (c.c.) kızları
          olarak kabul ettikleri meleklere ve cinlere de tapıyorlardı.             ARAP YARIMADASI
                                                                 9
          Tabiatıyla böyle bir inanç Allah (c.c.) inancını temelden boz-
          muş, sosyal hayatın çü rümesine yol açmıştı. Kur’an-ı Kerim
          işte böyle bir ortamda inmeye başladı.  Maksat insanı ve
          toplumu, Allah’ın (c.c.) iradesine uygun bir şekilde yeniden
          inşa etmekti. Kur'an, bu işlevini çok kısa bir zamanda yerine
          getirmiştir.

           EKONOMİK             Ticaret ve
           ORTAM    Hayvancılık  kervancılık  Tarım, özellikle hurma yetiştirme
                                                                       Kur'an-ı Kerim, Arap Yarımadası’nda
           KÜLTÜREL   Okuryazarlığın  Şiire önem  Sözlü kültürün yaygın olması ve   Mekke  şehrinde  nazil  olmaya
           ORTAM    az olması   verilmesi  güçlü hitabet
                                                                       başlamıştır.
                                İnsanların   İçki ve
           SOSYAL   Kabile hayatı  sınıflara   kumarın   İnsan haklarının
           ORTAM                                    ihlal edilmesi
                                ayrılması  yaygın olması
                                                                                 NOT EDELİM
           DİNî                          Hristiyanlık
           ORTAM    Putperestlik  Haniflik   Yahudilik  Mecûsîlik Sâbiîlik  “Şüphesiz, biz onu (Kur’an’ı)
                                                                       Kadir gecesinde indirdik. Kadir
                                                                       gecesinin ne olduğunu sen ne
                  3. Vahyin Geliş Süreci                               bileceksin! Kadir Gecesi bin
                                                                       aydan daha hayırlıdır. Melekler
            Vahiy, Allah’ın (c.c.) insanlığa iletmek istediği mesajları    ve Ruh [Cebrail (a.s.)] o gecede
          peygamberlere çok gizli ve süratli bir şekilde ulaştırmasıdır.  Rablerinin  izniyle her türlü iş

            Kur’an-ı Kerim, Allah Teâlâ’nın insanla iletişim kurması-  için iner de iner. O gece, tan
          nın ancak üç yolla mümkün olduğunu haber vermektedir.        yerinin ağarmasına kadar bir
                                                                       esenliktir.”
          Şûrâ suresi 51. ayette bu yollar şöyle ifade edilmektedir:            (Kadir suresi, 1-5. ayetler)
                                             ّ
                               َ
                  َ    ٔ َٓ َ ْ  ْ ً ْ َ  َّ  ُ ّٰ ُ َ َ ُ ْ َ  َ َ َ  َ  َ َ
                باجِح  ِ۬ ىارو نِم وا ايحو لِا للا همِلكي نا شبِل ناك امو ﴿
                                                     ٍ
                ٍ
                             َ  ٌّ  َ َّ ُ ُ  َٓ َ َ  ْ  َ  ُ  َ ً  ُ َ  َ  ْ ُ ْ  َ
                       ﴾ مي۪كح ع هنِا ۜءاشي ام ۪هِنذِاب  ِ حويف لوسر لِسريوا
                                ِ
                                               ِ
          9  bk. Sâffât suresi, 158. ayet; Zuhruf suresi, 19-20. ayetler.
                                                                                                   13
   1   2   3   4   5   6   7   8