Page 15 - Tefsir 1. Ünite
P. 15
1. ÜNİTE KUR’AN-I KERİM TARİHİ
Şunu da belirtelim ki, ayetteki [ هيف بير َلا ] ifadesi, hem
ِ ۪
َ ْ َ
söz konusu kitabın Allah’tan (c.c.) geldiği hem de muttakiler İLKELER ÇIKARALIM
için bir rehber ve klavuz olduğu hususundaki muhtemel
şüpheleri ortadan kaldırmaktadır. Bakara suresinin ilk beş aye-
Muttaki ise nefsini günaha götüren şeylerden koruyup tini okuyunuz ve çıkardığınız
Allah’ın (c.c.) emir ve yasaklarına karşı gelmekten sakınan ilkeleri aşağıya yazınız.
kimse demektir. Tanımda bahsedilen bu temel özellikleri .......................................................
58
taşıyanlar Kur’an’ı hayatında layıkıyla rehber edinen .......................................................
kimselerdir. ........................................................
ْ
َ ُ ْ ُ ْ ُ َ َ َ َّ َ َ ٰ َّ َ ُ ُ َ ْ َ ْ َ ُ ْ ُ َ َّ َ
﴾ 3 ۙنوقِفني مهانقزر امِمو ةولصلا نومي۪قيو بيغلاب نونِمؤي ني۪لا ﴿ ........................................................
ِ
ِ
Bu ayette, üzerinde durulması gereken üç konu vardır. Biri ........................................................
gayb, diğerleri de namaz ve infaktır. Gaybın terim anlamı “is- ........................................................
ter fizikte ister fizik ötesinde olsun zâhiri ve bâtınî duyuların
alanı dışında kalan ve akıl yoluyla mahiyeti idrak edilemeyen
şey” anlamına gelir. Bu tanıma göre gaybın temel vasfı, du-
59
yular ve akılla ulaşılamaz oluşudur. Çünkü gayb başta fizik
ötesi alanı ifade etmektedir. Bu alanda geçerli olan bilgi kay-
nağı da akıl ve duyular üstü bir niteliğe sahip olan vahiydir. BİLGİ KUTUSU
İşte gayba inanmak akıl ve duyular ile kavranamayan vahye
iman etmek, mümin olmak da bu özellikteki bir imana sahip Namaz ibadeti Miraç gecesinde
olmak demektir. beş vakit olarak düzenlenmiştir.
Bu ayette üzerinde durulması gereken ikinci konu
namazdır. Nübüvvetin başından itibaren belli vakitlerde
kılınan namaz, hicretten bir buçuk yıl önce Miraç gecesinde
5 vakit olarak farz kılınmıştır. Namazın farz olduğunu ifade
60
eden Kur’an nassı, “...Şüphesiz namaz müminler üzerine
vakitleri belirlenmiş bir yükümlülüktür.” ayetidir. Allah
61
Resûlü’nün sünnetinde de namaz hem dinin direği olarak
tanımlanmış hem de söz konusu ibadetin önemli bir unsuru
62
olan secde, kulun Allah’a (c.c.) en yakın olduğu hal olarak
nitelendirilmiştir. Çünkü secdede itaat, boyun eğme ve
63
tesli miyet gibi kulluğun en belirgin vasıfları vardır. Bu itibarla
o, insanı Allah’a (c.c.) yaklaştırmakta ve ona, huzurunda
bulunduğu varlığın kudret ve yüceliğini hissettirmektedir.
Yüce Allah namaz sayesinde kudretini, azabını, rahmetini,
insanın zihnine nakşederek onu her türlü fenalık ve kötülük-
ten alıkoymaktadır. Bu husus, “Sana vahyedilen kitabı oku “Eğer kalbinin yumuşamasını istiyorsan
ve dosdoğru namaz kıl; çünkü dosdoğru kılınan namaz çir- fakiri doyur, yetimin başını okşa!”
kin ve kötü işlerden alıkor.” ayetinde dile getirilmektedir. (İbn-i Hanbel, Müsned, C 2, s. 263, 387)
64
58 Râğıb el-İsfahânî, el-Müfredat fî Ğarîbi'l-Kur'ân, “v-k-y” md.
59 İbnu’l-Esîr, en-Nihâye Garîbî’l-Hadîs, C 3, s. 177.
60 Namazın Miraç’ta farz kılınmasıyla ilgili bk. Tirmizî, Salât, 45.
61 Nisâ suresi, 103. ayet. Ayrıca bk. Hûd suresi, 114. ayet; İsrâ suresi, 78. ayet.
62 bk. Tirmizî, İmân, 8; Ahmed b. Hanbel, Müsned, C V, s. 231, 237.
63 bk. Müslim, Salât, 215; Nesâî, Mevâkît, 35.
64 Ankebût suresi, 45. ayet.
25