Page 15 - Tefsir 1. Ünite
P. 15

1. ÜNİTE                                                     KUR’AN-I KERİM TARİHİ



            Şunu da belirtelim ki, ayetteki [ هيف بير َلا ] ifadesi, hem
                                             ِ ۪
                                                َ ْ َ
          söz konusu kitabın Allah’tan (c.c.) geldiği hem de muttakiler     İLKELER ÇIKARALIM
          için  bir  rehber  ve  klavuz  olduğu  hususundaki  muhtemel
          şüpheleri ortadan kaldırmaktadır.                               Bakara suresinin ilk beş aye-
            Muttaki  ise  nefsini  günaha  götüren  şeylerden  koruyup   tini  okuyunuz  ve  çıkardığınız
          Allah’ın  (c.c.)  emir  ve  yasaklarına  karşı  gelmekten  sakınan   ilkeleri aşağıya yazınız.
          kimse  demektir.   Tanımda  bahsedilen  bu  temel  özellikleri   .......................................................
                         58
          taşıyanlar  Kur’an’ı  hayatında  layıkıyla  rehber  edinen   .......................................................
          kimselerdir.                                                 ........................................................
                           ْ
                  َ ُ ْ ُ ْ ُ َ َ َ َّ َ َ  ٰ  َّ َ ُ ُ َ  ْ َ  ْ  َ ُ ْ ُ َ  َّ َ
              ﴾ 3 ۙنوقِفني مهانقزر امِمو ةولصلا نومي۪قيو بيغلاب نونِمؤي ني۪لا ﴿  ........................................................
                                                  ِ
                                              ِ
            Bu ayette, üzerinde durulması gereken üç konu vardır. Biri   ........................................................
          gayb, diğerleri de namaz ve infaktır. Gaybın terim anlamı “is-  ........................................................
          ter fizikte ister fizik ötesinde olsun zâhiri ve bâtınî duyuların
          alanı dışında kalan ve akıl yoluyla mahiyeti idrak edilemeyen
          şey” anlamına gelir.  Bu tanıma göre gaybın temel vasfı, du-
                            59
          yular ve akılla ulaşılamaz oluşudur. Çünkü gayb başta fizik
          ötesi alanı ifade etmektedir. Bu alanda geçerli olan bilgi kay-
          nağı da akıl ve duyular üstü bir niteliğe sahip olan vahiydir.       BİLGİ KUTUSU
          İşte gayba inanmak akıl ve duyular ile kavranamayan vahye
          iman etmek, mümin olmak da bu özellikteki bir imana sahip    Namaz  ibadeti  Miraç  gecesinde
          olmak demektir.                                              beş vakit olarak düzenlenmiştir.
            Bu  ayette  üzerinde  durulması  gereken  ikinci  konu
          namazdır.  Nübüvvetin  başından  itibaren  belli  vakitlerde
          kılınan namaz, hicretten bir buçuk yıl önce Miraç gecesinde
          5 vakit olarak farz kılınmıştır.  Namazın farz olduğunu ifade
                                     60
          eden  Kur’an  nassı,  “...Şüphesiz  namaz  müminler  üzerine
          vakitleri  belirlenmiş  bir  yükümlülüktür.”   ayetidir.  Allah
                                                   61
          Resûlü’nün  sünnetinde  de  namaz  hem  dinin  direği  olarak
          tanımlanmış  hem de söz konusu ibadetin önemli bir unsuru
                      62
          olan secde, kulun Allah’a (c.c.) en yakın olduğu hal olarak
          nitelendirilmiştir.   Çünkü  secdede  itaat,  boyun  eğme  ve
                          63
          tesli  miyet gibi kulluğun en belirgin vasıfları vardır. Bu itibarla
          o,  insanı  Allah’a  (c.c.)  yaklaştırmakta  ve  ona,  huzurunda
          bulunduğu varlığın kudret ve yüceliğini hissettirmektedir.

            Yüce Allah namaz sayesinde kudretini, azabını, rahmetini,
          insanın zihnine nakşederek onu her türlü fenalık ve kötülük-
          ten alıkoymaktadır. Bu husus, “Sana vahyedilen kitabı oku   “Eğer kalbinin yumuşamasını istiyorsan
          ve dosdoğru namaz kıl; çünkü dosdoğru kılınan namaz çir-       fakiri doyur, yetimin başını okşa!”
          kin ve kötü işlerden alıkor.”  ayetinde dile getirilmektedir.   (İbn-i Hanbel, Müsned, C 2, s. 263, 387)
                                     64
          58 Râğıb el-İsfahânî, el-Müfredat fî Ğarîbi'l-Kur'ân, “v-k-y” md.
          59 İbnu’l-Esîr, en-Nihâye Garîbî’l-Hadîs, C 3, s. 177.
          60 Namazın Miraç’ta farz kılınmasıyla ilgili bk. Tirmizî, Salât, 45.
          61 Nisâ suresi, 103. ayet. Ayrıca bk. Hûd suresi, 114. ayet; İsrâ suresi, 78. ayet.
          62 bk. Tirmizî, İmân, 8; Ahmed b. Hanbel, Müsned, C V, s. 231, 237.
          63 bk. Müslim, Salât, 215; Nesâî, Mevâkît, 35.
          64 Ankebût suresi, 45. ayet.

                                                                                                   25
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20