Page 18 - Tefsir 1. Ünite
P. 18

TEFSİR                                                                               1. ÜNİTE


                                               de belirtmemiştir. Bu da O’nun, Kur’an-ı Kerim başta olmak
                                               üzere  okunacak  her  şeyin  okunmasını  istediği  anlamına
                                               gelelebilir.  Ancak  bu  okuma  [  كِبر   ِ مساِب  ]  ifadesine  göre
                                                                               َ
                                                                                    ْ
                                                                                ّ َ
                                               Allah  Teâlâ’nın  ismiyle  başlamalıdır.  Hz.  Peygamber’in
                                               de dediği gibi, “Besmele ile başlamayan hiçbir önemli iş
                                               başarıya ulaşamaz.” 69
                                                                     َ  َ ْ  َ َ  ْ ْ  َ َ
                                                                                    َ
                                                              ﴾ 2 ۚقلع نِم ناسنِلا قلخ ﴿
                                                                    ٍ
                                                  2. ayete göre insan “yapışmak, asılmak, kan emen kurt-
                                               çuk, değerli şey”  anlamlarına gelen alaktan yaratılmıştır.
                                                                70
                                               Alak, aynı zamanda anne rahminde döllenen zigot demek-
                                               tir.  Onun maddi diyebileceğimiz bu anlamları yanında, bir
            “Nun. Kaleme ve kalemin yazdığı
                  satırlara andolsun.”         de “ilgi, sevgi, şefkat, aşk” gibi manevi anlam boyutu da
                                                      71
                   (Kalem suresi, 1. ayet)     vardır.  Buna göre Yüce Allah’ın (c.c.) insanı sevgi ve şef-
                                               kat hamuruyla yoğurup yaratmasından, bunun sevgi so-
                                               nucu gerçekleşmesinden söz edilebilir. O halde diyebiliriz
                                               ki, Allah’ın (c.c.) insanı alaktan yaratması hem maddi hem
                                               de manevi boyutuyla gerçekleşmiştir.
                                                            َ ْ َ  َ َ  َّ َ  ُ َ  ْ  َ ْ  َ ُّ َ َ َ ْ ْ
                                                                  َّ
                                                        4 ِۙملقلاب ملع ي۪لا 3  ۙمر لا كبرو ارقِا ﴿
                                                               ِ
                                                                         َ
                                                                     َ
                                                                                     َّ
                                                                    ْ ْ َ ْ َ َ َ  ْ ْ  َ َ
                                                               ﴾ 5 ۜملعي مل ام ناسنِلا ملع
                                                  3-5. ayetlerin ilkinde geçen [ ْأرْقا ] ve [ مركَ ْ لاَا ] sözcükleri
                                                                                 ِ
                                                                                         ْ
                                                                                       ُ َ
                                                                               َ
                                               dikkat çekicidir. Oku anlamına gelen [  ْأرْقا ] emir fiili su-
                                                                                        ِ
                                                                                       َ
                                               renin ilk ayetinde de vardır. Burada tekrar edilmesi, oku-
                                               yup  bir  şeyler  öğrenebilmenin  ancak  tekrarla  mümkün
                                               olduğunu göstermek içindir. [ مركَ ْ لاَا ] sözcüğü ise “keremi
                                                                               ْ
                                                                             ُ َ
                                               sonsuz, cömertliği sınırsız olan” anlamındadır. Bu sıfatın
                                               bir yansıması olarak Yüce Allah kullarına karşı son derece
           “O Allah ki, yarattığı her şeyi güzel
                      yapmıştır.”              cömerttir, hiçbir şeyi onlardan esirgememiştir. Nitekim 4.
                    (Secde suresi, 7. ayet)    ayette  Yüce  Yaratıcının  insana  kalemle  yazı  yazmayı  öğ-
                                               retmesi yahut yazma kabiliyeti vermesi insana yönelik en
                                               büyük  keremidir.  Çünkü  kalem,  yazı  yazmanın  ve  bilgiyi
                     NOT EDELİM                korumanın en önemli aracıdır. Bu yüzdendir ki Taberî (ö.
                                               922), kalemi, Allah’ın (c.c.) insanoğluna verdiği en büyük
               “Mallarını  Allah   yolunda                                  72
            harcayanların durumu, yedi başak   nimet olarak nitelendirmiştir.  Ancak bu aracı kullanmayı
            bitiren ve her başakta yüz tane    bilmeden onu işlevsel hâle getirmek mümkün değildir. O
            bulunan bir tohum gibidir. Allah   halde  öncelikle  onu  tanımak  ve  kullanmasını  öğrenmek
            dilediğine kat kat verir. Allah lütfu   gerekmektedir. Öğrenmek de tabii ki bir ustanın yol gös-
            geniş olandır, hakkıyla bilendir.”   termesiyle  gerçekleşmektedir.  Burada  ele  almış  olduğu-
                         (Bakara suresi, 261. ayet)  muz ayete göre o usta da Yüce Allah’tır. Yazı yazmak bir
                                               yetenek işidir ve bu yeteneği de Allah Teâlâ insana vermiş-
                                               tir. Dolayısıyla yazı sanatını öğrenmeye çalışan her insan,
                                               sadece kendi özünde var olan bu yeteneğin üzerini açmış
                                               olmaktadır.
                                               69  Münâvî, Feyzü’l-Kadîr, C 5, s. 13; Elmalılı, Hak Dini Kur'an Dili, C 1, s. 60.
                                               70  Râğıb el-İsfahânî, el-Müfredat fî Ğarîbi'l-Kur'ân, “a-l-k” md.
                                               71  Heyet, Kur’an Yolu, C 5, s. 652.
                                               72  Taberî, Câmiu’l-Beyân, C 34,  s. 527.
            28
   13   14   15   16   17   18   19   20   21