Page 11 - Siyer 2. Ünite
P. 11
Ünıte 2
SUNUM YAPALIM
Kureyş’e tanınan kolaylık ve ayrıcalıklardan bahseden Kureyş suresinin tefsi-
rini araştırınız. Elde ettiğiniz bilgilerle bir sunum yapınız.
Hz. Muhammed (s.a.v.) , babası Abdullah gibi ticaret ile meşgul oldu. Resulullah (s.a.v.) bu dönemde
amcası Ebu Talib’in yönlendirmesiyle gerek başkasına ait malları ücret karşılığı işleterek gerek-
se ticari ortaklıklar kurarak tecrübe kazandı. Rahmet Elçisi bu ortaklıklardan birisini Cahiliye
Dönemi’nde Kays b. es-Saib ile yapmıştı. Kays, birlikte ticaret yaptığı Hz. Muhammed’den (s.a.v.)
daha dürüst bir ortağı olmadığını, ortaklığı süresince ondan herhangi bir muhalefet görme-
diğini söylemiştir. Kays b. es-Saib, Hz. Peygamber ile ortaklıklarını şöyle anlatmaktadır: “Mu-
hammed (s.a.v.) Mekke dışına seyahate çıktığında kendisine bir iş tevdi etsem döndüğünde beni
tamamen razı edecek bir şekilde hesap görmeden evine gitmezdi. Buna karşılık bana bir iş
havale ettiği durumlarda yolculuktan döndüğümde herkes kendi malı ve kârıyla ilgili sorular
sorarken o, işin akıbetini değil, sağlık ve sıhhatimi sormakla yetinirdi.” 35
Hz. Peygamber’in İslam’dan önce kendisiyle ortak iş yaptığı bir başka isim Abdullah b. Ebi Ham-
sâ’ydı. O, Resulullah’ın (s.a.v.) ticari ahlakının ne kadar mükemmel olduğunu gözler önüne seren
şu hatırasını aktarmıştır: “Peygamberliğinden önce Hz. Muhammed (s.a.v.) ile birlikte bir iş yap-
mıştık. Bu işin tamamlanmasından önce gitmek durumunda kalmıştım. Belirli bir günde dönüp
işi bitirmeye söz verdim. Fakat sözümü tamamen unuttum. Verdiğim sözü ancak üç gün sonra
hatırladım. Derhal buluşma yerine koştum. Hz. Muhammed (s.a.v.) beni görünce ne kaşlarını çattı
ne de sert bir tavır takındı. Yalnız bana sakin bir üslupla ‘Ey delikanlı! Bana zahmet verdin, çok
merak ettim ve son üç gün hep seni burada bekledim.’ dedi.” 36
Resulullah’ın (s.a.v.) , genç yaşta başladığı ticari hayatında dürüst, uyumlu, kavgadan uzak, seçkin
bir ortak olmak gibi ilkelere titizlikle uymuştu. Onun ticaret ile ilgili söz ve davranışları, günü-
müz insanı için de paha biçilmez örnekliğini korumaktadır.
Evliliği
Peygamber Efendimizin ilk eşi Hz. Hatice validemiz-
dir. Huveylid b. Esed’in kızı olan Hz. Hatice’ye Cahiliye
Dönemi’nde iffetinden dolayı “Tâhire” denilirdi. Dul
bir hanım olan Hatice (r.a.) ; soylu ve zengindi. Kureyş’in
ileri gelenlerinden bazıları kendisiyle evlenmek iste-
diyse de Hz. Hatice bu teklifleri reddetti. 37
Hz. Hatice, malını işletmek için ücret karşılığında
adam tutarak ticari ortaklıklar kurardı. Hz. Peygamber
yirmili yaşlarını geçtiği sıralarda Ebu Talib’in işleri bo-
zulmuştu. Bu sebeple amcası, Hz. Muhammed’e (s.a.v.)
varlıklı birisi olan Hz. Hatice’den ve onun malını ema- Görsel 2.5: Haticetü’l-Kübrâ
net edeceği güvenilir birisine ihtiyaç duyabileceğin- (Hat: Nurşen Karahasanoğlu)
den söz etti. Hz. Hatice ile konuşmak için kendisinden
bu konuda onay alınca Ebu Talib, Hz. Hatice’ye müracaat etti. Şam’a gidecek kervanında yeğeni
Hz. Muhammed’e (s.a.v.) iş vermesini rica etti. Hz. Hatice bu teklifi çok sıcak karşıladı.
38
35 İbn Hacer, el-İsâbe, C 5, s. 253; İbn Abdilber, el-İstîâb, C 3, s. 1288.
36 Ebu Dâvûd, Edeb, 82.
37 İbn Abdilberr, el-İstîâb, C 4, s. 1817; İbn Hişâm, es-Sîre, C 1, s. 199-200.
38 İbn Hişâm, es-Sîre, C 1, s. 199; Belâzürî, Ensâb, C 1, s. 106.
45