Page 6 - Siyer 2. Ünite
P. 6
SIYER
ARAŞTIRALIM
Hz. Peygamber’in isimlerini araştırınız. Bulduklarınızı arkadaşlarınızla paylaşınız.
Peygamberimizin diğer isimlerinden Mâhî, küfrün onun eliyle yok edileceğini; Hâşir, kıyamet
gününde insanların onun ardından giderek haşrolacağını; Âkıb ise kendisinden sonra hiçbir
peygamberin gelmeyeceğini bildirmektedir. Hz. Peygamber’in yaygın adlarından biri olan Mus-
tafa “seçilmiş” anlamında bir sıfattır. 14
Sütannenin Yanında
Mekke’nin iklimi küçük çocukların sağlıklı büyümeleri için uygun değildi. Bu nedenle Araplar
arasında yeni doğan çocukları havası güzel, halkı şiir gibi konuşan ve vahalarda yaşayan sü-
tannelere vermek âdetti. Büyüdüklerinde sık sık uçsuz bucaksız çöl yolculuğuna çıkacak olan
çocukların bu zor şartlara dayanabilmeleri için bedenen güçlü olmaları gerekmekteydi. Bunun
yanı sıra çöldeki tehlikelerle mücadele edebilecek cesaret ve ataklığa sahip olmalıydılar. Bütün
bu özellikler çoğunlukla şehir şartlarında değil köy ortamında, doğayla iç içe yaşamakla kaza-
nılabilirdi. 15
Çölde yaşayan hanımlar sütannelik yapmak üzere şehirlere gelir, yeni doğan çocukları alıp köylerine
dönerlerdi. Yaptıkları hizmete karşılık onlara iyilik ve ihsanda bulunulurdu. Hz. Peygamber’in doğdu-
ğu günlerde Taif tarafında yaşayan Sa’doğullarından bazı hanımlar bu amaçla Mekke’ye geldiler. Sü-
tanne bekleyen çocukların her biri gelen hanımlar tarafından alınarak yurtlarına götürüldü. Annesi
Âmine ve Ebu Leheb’in cariyesi Süvey-
be tarafından emzirilen ve âdet oldu-
ğu üzere sütanneye verilmek istenen
Peygamberimizi (s.a.v.) gelen hanımlar
arasında bulunan Halime Hatun aldı. 16
Peygamberimiz (s.a.v.) yeni yurdunda
sütkardeşleri Abdullah, Üneyse ve
Şeyma ile güzel zamanlar geçirdi.
Konuşmayı burada öğrenen Allah
Resulü (s.a.v.) bu duruma işaret ederek
“Ben sizin en fasih konuşanınızım.
Kureyşliyim ama Sa’d b. Bekr yurdun-
da süt emzirildim.” buyurmuştur.
17
Peygamberimiz (s.a.v.) yıllar sonra karşı-
laştığı sütkardeşi Şeyma ile çocukluk
günlerini yâd etmiş, ona yakınlarını
Görsel 2.3: Mekke-Beni Sa’d güzergâhı sormuş, vefat edenlerin arkasından
gözyaşı dökmüş, yaşayanlara ihsanda bulunmuştur. Bu durum sütannenin yanında geçirdiği yıl-
18
ların Resulullah’ın (s.a.v.) zihninde hâlâ canlı kaldığını ve hayatında izler bıraktığını göstermektedir.
14 bk. Müslim, Fedâil, 1; Tirmizî, Menâkıb, 1.
15 İbn Sa’d, et-Tabakât, C 1, s. 108.
16 Belâzürî, Ensâb, C 1, s. 106-107.
17 İbn Hişâm, es-Sîre, C 1, s. 176.
18 Vâkıdî, Meğâzî, C 3, s. 913-914.
40