Page 19 - Kelam 4. Ünite
P. 19
Gizlilik, satanistlerin en çok dikkat çeken yönlerindedir. Satanistlerde giz- D
lilik ve intihar yanında en çok göze çarpan hususlardan biri de şiddet eğilimi- DİKKAT EDELİM
dir. İnsanlara ve hayvanlara işkence, cinayet gibi şiddet içeren uygulamalar Satanizm ruhsal bozulma, yozlaşma,
yanında dinlenilen müzikler ve seyredilen filmler de şiddet ağırlıklıdır. manevî duygulara yabancılaşma gibi
olumsuzlukları beraberinde getirmektedir.
Gençlerin satanizme yönelme sebepleri arasında ailede sevgi ve ilgi gö-
rememek, arkadaş ortamlarından dışlanmak, sağlam ve doğru bir din eğitimi
almamak, sunulan imkânların bolluğu ve tüm isteklerin yerine getirilmesi neticesinde oluşan tatminsizlik sebebiyle daima yeni
ve ilginç arayışlara girmek, kendilerini manevî boşlukta hissetmenin getirdiği yönelişlerle doğaüstü güçlerle ilgilenmek sayılabilir.
Tabiî burada uyuşturucu, cinsellik, kendini bir çevreye ait görme, bir gruba katılma, ilgi görme, dikkat çekme, isyan duygusu gibi
faktörleri de göz ardı etmemek gerekmektedir.
İslam’ın Satanizme Bakışı
İslam inancına göre şeytan, insana musallat olup onu saptırmaya ça-
lışan ruhanî varlıktır. Sözlükte “uzaklaşmak, haktan ve hayırdan ayrılmak, N NOT EDELİM
muhalefet etmek” anlamındaki şatn (şütûn) veya “öfkesinden yanıp tutuş- İstiaze: Kötülüklerden Allah’a sığınıp
mak” manasındaki şeyt kökünden türediği ileri sürülen şeytân kelimesi O’ndan yardım isteme anlamında bir te-
(çoğulu şeyâtîn) “hayırdan ve rahmetten uzaklaşmış yaratık; yanıp helâke rimdir. Her türlü kötülükten korunabilmek
maruz kalmış varlık” demektir. 34 için sözle Allah’ın yardım ve himayesini
İster tapınma yönüyle isterse sembolleri öne çıkararak başkaldırma istemeyi ifade eder. Bu sığınma “eûzü,
vurgusuyla olsun satanizmin ve şeytana yönelmenin her türlüsü İslam maâzallah, neûzübillâh, eûzü billâhi mi-
inançları açısından tam bir sapma olarak görülür ve son derece çirkin bir ne’ş-şeytâni’r-racîm, esteîzu billah” gibi
davranış olarak kabul edilir. Şeytandan Allah’a (c.c) sığınma anlamında is- ifadelerle dile getirilir.
tiaze hem Kur’ân’da tavsiye edilmiş hem de Hz. Peygamber’in sünnetinde
uygulanmıştır.
Kur’ân’da ilgili ayetlere göre şeytan, kibrin ve başkaldırmanın sembolü
olarak tanıtılmakta, insanın düşmanı olarak değerlendirilmekte ve insanlar N NOT EDELİM
bu konuda uyarılmaktadır. Kur’ân-ı Kerîm’de, şeytanın vesvese vermesine,
tuzak kurmasına, aldatmasına dikkat çekilmekte, şeytandan uzak durul- “Ey insanlar! Yeryüzünde bulunanların
ması istenmekte ve Allah’a (c.c) sığınılması tavsiye edilmektedir. helal ve temiz olanlarından yiyin, şeytanın
peşine düşmeyin; zira şeytan sizin açık bir
“Ey iman edenler! Şeytanın adımlarını takip etmeyin. Kim düşmanınızdır. O size ancak kötülüğü, çir-
şeytanın adımlarını takip ederse, muhakkak ki o, edep- kini ve Allah hakkında bilmediğiniz şeyleri
sizliği (yüz kızartıcı suçları) ve kötülüğü emreder. Eğer
üstünüzde Allah’ın lütuf ve merhameti olmasaydı, içi- söylemenizi emreder.”
nizden hiçbir kimse asla temize çıkamazdı. Fakat Allah (Bakara suresi, 168-169. ayetler.)
dilediğini arındırır. Allah işitir ve bilir.” 35
“Şeytan içki ve kumar yoluyla ancak aranıza düşmanlık ve kin sokmak, sizi, Allah’ı anmaktan ve namaz-
dan alıkoymak ister. Artık (bunlardan) vazgeçtiniz değil mi?” 36
2.9. Tenasüh ve Reenkarnasyon
İslam’da kabul edilmeyen ve özü itibariyle ahirete imanı devre dışı bırakan bir anlayıştır. Tenasüh inancını, bütün insanların
âdeta ittifakla kabul edegeldiği ruhun ölümsüzlüğü inancının bazı dinlerdeki yansıması olarak görmek mümkündür. Bir yönüyle
insanların ölümü kabullenemeyişleri ve içlerinde yer etmiş olan ebedîlik (bekâ) arzusunun, istikametten saptırılmış bir karşılığı
olarak da değerlendirilebilir.
34 İlyas Çelebi, “Şeytan”, TDV İslam Ansiklopedisi, C 39, s. 99.
35 Nûr suresi, 21. ayet.
36 Mâide suresi, 91. ayet; ayrıca bk. Zuhruf suresi, 62. ayet; Fâtır suresi, 5-6. ayetler.
86 87