Page 18 - Kelam 4. Ünite
P. 18
İslam inancına göre insana, dünyaya ve hayata bakışta salt akla göre ve yalnız dünya hayatını esas alarak yapılacak
değerlendirmeler doğru değildir. Çünkü bu anlayış insan hayatını bu dünya hayatıyla sınırladığı gibi ahirete imanın özellikle
bu dünyadaki ahlaki davranışlara olan yansımalarını da ortadan kaldırmaktadır.
İslam’da Allah (c.c.) hem göklerde ilâhtır hem yerde ilâhtır. Hem göklerin Rabbi’dir hem insanların Rabbi’dir. Ve O, tüm
âlemlerin Rabbi’dir. O’nun bilgisi dışında hiçbir şey tasavvur edilemez, bir yaprak dahi düşmez. Allah’ın (c.c.) ilâhlığı ve
rabliği bu dünya hayatında olduğu gibi ahiret hayatında da devam etmektedir. İnsanlar bu dünyada imtihana tâbi tutuldukları
gibi ahirette de bu dünyadaki tercihlerine göre “din gününün sahibi“ olan Allah (c.c.) tarafından ya cennetle ödüllendirilecek
ya da cehennemle cezalandırılacaklardır.
“O’ndan başka ilah yoktur. (Her şeyi O) diriltir ve öldürür. Sizin de Rabbiniz, önceki atalarınızın da
Rabbi’dir.” 30
“Göklerin ve yerin Rabbi, Arş’ın da Rabbi olan Allah onların nitelendirmelerinden yücedir, münezzeh-
tir.” 31
“O, göklerin, yerin ve ikisi arasında bulunanların Rabbi’dir. O, Rahmândır. O gün insanlar O’na karşı
konuşmaya yetkili değillerdir.” 32
T TARTIŞALIM
Aşağıda verilen ayetleri mealden araştırarak, İslam inancına göre bir Müslü-
manın, sadece bu dünyaya odaklı bir görüşü niçin benimseyemeyeceğini arka-
daşlarınızla müzakere ediniz.
Bakara suresi, 163. ayet; Zuhruf suresi, 84. ayet; Ra’d suresi, 16. ayet; Câsiye suresi, 32-37. ayetler.
2.8. Satanizm
Şeytanı ve şeytanla ilgili sembolleri yücelten ve şeytana tapmayı esas alan anlayışlara verilen ad. Geçmişte Yezidîlik
gibi anlayışlarda ve bazı sapkın çevrelerde görülen şeytanı yüceltme ve kutsallaştırma anlayışı, modern dönemlerde şeytanî
özellikleri yüceltme şekline dönüşmüştür.
Teistik ve ateistik satanizm şeklinde iki tür satanizmden bahsedilmektedir. Geleneksel satanizm de denilen teistik sa-
tanizmde şeytanın ruhanî varlığına inanılır ve şeytana tapmak öne çıkarılırken, büyü, doğaüstü güçlerle iletişim kurma gibi
ritüeller yaygındır.
Modern dönemde ortaya çıkan ateistik satanizmde şeytanın ruhanî varlığı kabul edilmez. Günümüzdeki satanistlerde
özellikle tüm dinlere ve değerlere karşı olma, muhalefet etme ve başkaldırma yönleri ağır basmaktadır. Modern satanistler,
şeytanın temel özellikleri olan muhalefet, isyan, başkaldırı gibi davranış kalıplarına önem vermekte, bu gibi şeytanî özellikleri
benimseyerek aykırı, marjinal, uyuşturucuya ve cinselliğe düşkün, şiddete eğilimli bir yaşam biçimini tercih etmektedirler. 33
Satanizmde zaman içerisinde bazı ilkeler, büyük günahlar ve kurallar da oluşmuştur. Satanizmle ilgili metinlerde 11
kural, 9 büyük günah ve 9 temel ilke hâlinde satanizmin öğretileri diyebileceğimiz bilgilere rastlanmaktadır. Cinsel sapıklık-
lar, cinayetler, kara büyü gibi unsurları ayinlerinde kullanan satanistler, özellikle şeytana en yakın hayvan olarak gördükleri
kedilere özel önem atfetmekte ve ayinlerde kedi kurban etmektedirler. Bakire kızların kurban edilmesi de bir ritüel olarak
kabul edilmektedir.
Genelde dinleri ve kutsal kitapları reddeden satanistlerde tüm dinlerde yasaklanan intihar, belki de tüm dinlere muhale-
fet etmenin bir göstergesi olarak tercih edilmekte, hatta yüceltilmektedir.
30 Duhân suresi, 8. ayet.
31 Zuhruf suresi, 82. ayet.
32 Nebe suresi, 37. ayet.
33 bk. Said Vakkas Gözlügöl; Musa Çağlar, Topluma Yönelen Tehdit: Satanizm, s. 12-13.
86