Page 8 - Kelam 3. Ünite
P. 8
Ehl-i sünnet’in genel görüşleri :
6
✓ Allah vardır, birdir, eşi benzeri yoktur ve O’na mahsus sıfatlar vardır.
✓ Allah, her şeyin yaratıcısıdır.
✓ İman, dil ile ikrar ve kalp ile tasdikten ibarettir.
✓ İman ve amel birbirinden farklıdır. Amel imanın bir parçası değildir. İnandığı hâlde dinin emir ve yasaklarını yerine
getiremeyen kimse haramları helal saymadıkça dinden çıkmaz.
✓ İnsanlar hür irade sahibidirler ve yaptıklarından sorumludurlar.
✓ Allah her topluma peygamber göndermiştir. Hz. Muhammed peygamberlerin sonuncusudur. Ondan sonra peygam-
ber gelmeyecektir. Onun peygamberliği evrenseldir, tüm cihana şamildir.
✓ Kur’an Allah’ın vahyidir ve Allah’tan geldiği gibidir, değişmemiştir.
✓ İnsanlar öldükten sonra tekrar diriltileceklerdir. Cennet ve cehennem haktır, el’an yaratılmışlardır. Allah ahirette
müminler tarafından görülecektir.
✓ İlk dört halifenin hilafet sırası; Hz. Ebu Bekir, Hz. Ömer, Hz. Osman ve Hz. Ali şeklindedir.
✓ Bir mümine kâfir demek doğru değildir. Ehl-i kıble (namaz kılan bir kimse) tekfir edilemez.
Ehl-i sünnet, ana bünyeyi temsil etmektedir ve diğer mezheplerin genel dinî hareketten kopmalarından sonra geride
kalan çoğunluğun ortak adı olmuştur. Bu sebeple prensipleri de daha kapsamlı ve daha kuşatıcı bir özellik taşımaktadır.
4.1.1. Selefilik
Selef; bir görevde, bir makamda önce bu-
lunmuş olan kimse, öncel, önceki anlamlarına
7
gelir. İlmî anlamda Selef derken Ehl-i sünnetin
öncüleri kastedilir. Bu kelimeden türetilen Se-
lefilik; Allah’ın (c.c.) sıfat ve fiilleri başta olmak
üzere inanç konularına ait olan ayet ve hadis-
leri hiçbir yorum yapmadan oldukları gibi ka-
bul edip iman eden Ehl-i sünnet yaklaşımıdır.
Sahabe döneminden sonraki ilk devir
mezhep imamları, önde gelen fıkıh ve hadis
âlimleri Selefiyye olarak kabul edilir. Selefiyye
mezhebi sonraki asırlarda Ahmed b. Hanbel’in
fıkıh ekolüne bağlı âlimler tarafından devam
ettirilmiştir. Ayet ve hadis metinlerine sıkı
Ayet ve hadis metinlerine sıkıca bağlı kalan Selefiyye, tartışmalı
sıkıya bağlı olan Selefiyye âlimleri tartışmalı konulara fazla girmemiştir.
konulara fazla girmemişlerdir. 8
Mutezile ekolünün akaid konularındaki akli yorum ve açıklamalarına karşı çıkan ve özellikle nastaki müteşabih (farklı
anlayış ve yoruma müsait) ifadelerin yorumlanmasına şiddetle karşı çıkan Selef âlimlerinin müteşabihat ile ilgili görüşleri şu
yedi temel prensip üzerine bina edilmiştir :
9
6 bk.A.Saim Kılavuz, Anahatlarıyla İslam Akaidi ve Kelam’a Giriş, s. 408-470; Ali Arslan Aydın, Ehl-i sünnet Akaidi, Şamil İslam Ansiklope-
disi, C 2, s.72-80.
7 bk. TDK Sözlüğü, Selef md.
8 MEB Dinî Terimler Sözlüğü, Selefiyye, s. 327.
9 Şerafetin Gölcük – Süleyman Toprak, Kelam, s. 34-36; Necip Taylan, Selefiye, Şamil İslam Ansiklopedisi, C 5, s.374-375.
56