Page 10 - Fıkıh Okumaları 5. Ünite
P. 10
5. ÜNİTE
2. Cansız doğal nesnelerin; ağaçların, dağların, yıldızların ve diğer tabiat güzelliklerinin resminin
yapılmasında sakınca yoktur. Ancak bunlar arasında insanların tapınmak amacıyla resmini
yaptıkları olursa, bu durumda caiz olmaz.
3. İnsanların ürettikleri ya da inşa ettikleri şeylerin resimlerinin yapılmasında sakınca yoktur. Ev,
ibadethane, araba ve gemi gibi şeylerin resimleri yapılabilir.
4. Ebru, tezhip, çinicilik, halı dokumacılığı gibi soyut resimler ittifakla mübahtır.
5. Kutsallık içermeyen canlı tasvirlerinden çocuk-
lara oyuncak edinilmesinde bir sakınca yoktur.
6. Eğitim - öğretim, kimlik, pasaport, suçluların
tespit ve takibi gibi gerekli görülen durumlarda
resim ve fotoğrafta bir sakınca yoktur.
7. Yere serilmiş halı ve kilimlerdeki veya yatak ör-
tülerindeki resimlerde sakınca görülmemektedir.
8. İbadet etmek veya kutsamak için resim ve hey-
kel yapmak ittifakla haramdır. Bunların üretim
ve ticareti de yasaktır. İslamda tabiat güzelliklerinin resminin
9. Resmin konusu, ahlak ve adaba aykırı ise, örne- yapılmasında sakınca yoktur.
ğin müstehcenlik içeriyorsa, caiz değildir.
10. Resim bulunan yerde namaz kılmak mekruhtur. Resim namaz kılanın kıble tarafında ise Hane-
fi Mezhebi’ne göre bu daha sakıncalıdır. Küçük olması ve yüceltme amacı taşımadığı için para
gibi üzerinde resim bulunan şeylerle namaz kılmak caiz görülmüştür. Bunlar aynı zamanda
cep gibi kapalı yerlerde taşınabilirler.
Sonuç olarak; İslam âlimleri resim ve heykel yasağında tevhid inancını şirkten arındırma amacı
güdüldüğünü belirtmişlerdir. Resim yapmanın ve resimli eşya kullanmanın, tevhid inancına aykırı bir so-
nuca götürme durumu veya endişesi olmadığı sürece caiz, putlaştırılmaya müsait şahsiyetlerin kutsallık
atfetme amaçlı resimlerini yapmanın ise haram olduğu sonucuna varılabilir. 25
4.2. Spor
Hz. Peygamber, insanı geliştirici, yetiştirici nitelikli bazı oyun ve spor çeşitlerini tavsiye etmiştir.
Bunların başında koşu (atletizm), güreş, okçuluk, yüzme gibi etkinlikler gelir. Koşu yarışmaları bu sporu
yapanların sağlığı açısından yararlı olduğu gibi bunu izle-
yenler açısından da heyecan verici, dinlendirici ve hoş vakit
geçirici özelliktedir. Hz. Peygamber’in, bu şekildeki yarışla-
rı teşvik ettiği ve sahabenin de bu tür yarışmalar yaptığı
kaynaklarda zikredilir . Hz. Peygamber’in, kuvveti ile ün
26
salmış Rükâne isimli birisiyle güreştiği ve onu yendiği bil-
dirilir. Okçuluk ve atıcılık sporuna gelince Hz. Peygamber;
27
“Onlara karşı elinizden geldiğince kuvvet hazırlayın.”
28
ayetindeki kuvveti, ok atma (remy) olarak açıklamıştır. Bu-
nun yanında, Hz. Peygamber’in ok atmayı, öğrenmeyi ve
uygulamayı teşvik ettiğine dair birçok rivayet vardır. An- Peygamberimiz, insanı geliştirici bazı
29
cak, Hz. Peygamber, eğitim ve uygulama yaparken hedef tah- spor çeşitlerini tavsiye etmiştir
25 Diyanet İşleri Başkanlığı, İlmihal, C. II, s. 94-117.
26 bk. Ebu Dâvûd, Cihâd, 68.
27 İbn Hişâm, Siyer, I, 390-391.
28 Enfâl suresi, 60. ayet.
29 bk. Buhârî, Cihâd, 78; Müslim, İmâre, 169.
127