Page 8 - Fıkıh Okumaları 5. Ünite
P. 8

5. ÜNİTE





                 İlgili ayet ve hadislerden hareketle fıkıhta kadın ve erkek açısından vücudun örtülmesi gereken
          yerlerinin tespiti yapılmıştır. Vücutta açılması ve bakılması dinen haram olan yer ve organlara avret, bun-
          ların  örtülmesine  ise  setr-i  avret  denmiştir.

                 Erkeğin ister namazda isterse namaz dışında başkalarına karşı örtmesi gereken avret yeri göbek ile
          diz kapağı arasında kalan bölgedir. Kadınların, kadınlara ve mahremlerine karşı avret yeri, Hanefi ve Şâ-
          fiîler’e göre erkeğin erkeğe karşı avret yeri gibidir. Kadının yabancı erkekler karşısında avret yeri ise yüzü,
          elleri ve –Hanefi Mezhebi’ne göre ayakları hariç- bütün vücududur. Şâfiîler dahil diğer mezhep fakihlerine
          göre kadının ayakları da avrettir.

                 Giysiyle ilgili diğer bir konu da erkeğin ipekli elbise giymesi ve altın takmasıdır. Fakihler bu hadise
          dayanarak ipek elbise giymeyi ve altın takmayı erkeklere haram kılmıştır. Bu hadislerden birinde Resulul-
                                                                          ُ
                                                                    ُ
                                                                                                     ُ َ ِّ ُ
                                                                                                 َ
          lah’ın (s.a.v) şöyle buyurduğu rivayet edilmiştir: « ْمــِهِثاَنِلإ  َّلــِحأَو ىــِتَّمأ ِروــُكُذ  َىــَع  ِ بــَهَّذلاَو ِرــيِرحْلا ساــبِل َمرــح»
          “İpek elbise giymek ve altın kullanmak ümmetimin erkeklerine haram, kadınlarına helal kılınmıştır.” 19




                           LİSTELEYELİM
                          İslam’ın tesettür hususundaki ilkelerini maddeleyiniz.
                          1.    Sadelik
                          2.    …......
                          3.    ......…
                          4.    ......…



                 4. Sanat, Spor ve Eğlence

            Bir Müslüman için sanat, spor ve eğlencenin sınırları ne olmalıdır?

                 İslam’ın öğretileri tevhit ilkesine dayanır. Genel anlamda sanat ve eğlenceye bakışta da bu ilke
          hâkimdir. İnsanın fıtri bir ihtiyacı olan sanat, spor, müzik ve eğlence, İslam’da olması gereken yerde ve
          olması gereken sınırlarıyla kabul edilmiştir. İnsan başıboş yaratılmadığından sanat ve eğlencesi de başı-
          boş olamaz. Bu nedenle İslam âlimleri Müslümanların eğlence, spor ve sanat konularında takınmaları
          gereken tutum konusunda ayrıntılı görüşler ileri sürmüşlerdir.


                 4.1.  Resim
                 Resmin Arapçadaki karşılığı “Suret”tir. Suret “şe-
          kil, biçim, görünüş ve resim” manasında kullanılır. Aynı
          anlama yakın bir başka kelime de “Timsal”dir. Herhangi     DEĞERLENDİRELİM
          bir insan, hayvan, ağaç veya manzara resmi gibi gölgesi    Resimle  ilgili  İslam  dininin  yaklaşımını
          olmayan resim ve çizgiler için suret, gölgeli olanlar için
          ise timsal (heykel) kelimesi kullanılır.  Sûret’in ruh sahibi   değerlendiriniz.
                                             20
          veya ruhsuz bütün şeyleri içine aldığı, timsalin ise yalnız-
          ca ruh sahibi şeylere özel olduğu da ifade edilmiştir. Do-
          laysıyla resmin dindeki yeri incelenirken bazen suret bazen de timsal kavramları ön plana çıkmıştır.

          19 Tirmizi, Libas, 1.
          20  Başoğlu, TDV İslam Ansiklopedisi, C. 34, s. 579.
                                                          125
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13