Page 11 - Fıkıh Okumaları 5. Ünite
P. 11
FIKIH OKUMALARI
tası olarak canlı hayvanların kullanılmasını yasaklamıştır. 30
Hz. Peygamber’in devamlı teşvik ettiği, kazananlara zaman zaman maddi ödül verdiği, çoğu kere
bizzat katıldığı sportif faali-
yetlerden biri de biniciliktir .
31
YORUMLAYALIM Çocukluğunda yüzmeyi de öğ-
renen Hz. Peygamber atıcılık,
binicilik ve koşunun yanı sıra
“Çocuklarınıza ok atmayı, ata binmeyi ve yüzmeyi öğretiniz.”
(Tayalisi, Sünen, 2096.) yüzmenin de öğrenilmesi ve
öğretilmesini teşvik etmiş, hat-
ta bir babanın evladına karşı
Yukarıdaki hadis-i şerifi peygamberimizin sportif faaliyetlere ba-
kışı açısından yorumlayınız. vazifelerinden söz ederken
onları helal rızıkla besleme,
yazıyı öğretme yanında atıcılık
ve yüzme öğretmeyi de zikretmiştir. Bu teşvikler sonucudur ki sahabe arasında bu tür faaliyetler oldukça
yaygındı.
Resulullah (s.a.v) tarafından teşvik edilen sportif faaliyetlerin eğlendirme yönünün yanı sıra bede-
ni geliştirici, hayata ve askerlik sanatına hazırlayıcı yönlerinin de olduğu gözden uzak tutulmamalıdır. Sa-
vunma gücüne, maddi ve manevi olarak yetişkin ve sağlıklı iman unsuruna ihtiyaç, hem oyun ve eğlence
hem de eğitim ve sosyal fayda yönlerini bünyesinde toplayan sportif faaliyetlere öncelik verilmesini ge-
rekli kılmıştır. Hz. Peygamber, hayvanlara gereksiz eziyet vermeyi ve insani duyguları köreltmesi sebebiyle
hayvan dövüştürmek suretiyle eğlenmeyi yasaklamıştır. Bu, günümüzde boğa güreşleri, horoz dövüşleri
vb. vahşi nitelikli sporların caiz olmadığını gösterir. Sonuç olarak İslam’ın spor ve eğlenceyi aslen mubah;
kumara, lüks ve israfa, başkalarının haklarının zayi olmasına sebep olan spor ve eğlence türlerini de ha-
ram kıldığı anlaşılmaktadır.
4.3. Müzik
Müzik vokal veya enstrümantal ses ve tonla-
rın bir araya getirilmesinden oluşan bir sanat olarak
tanımlanır. Müziğin fıkhî hükmü İslam bilginleri tara-
32
fından etraflıca tartışılmış ve hakkında lehte ve aleyh-
te çok sayıda görüş ileri sürülmüştür.
Müziğin hükmü konusundaki görüşler ince-
lendiğinde İslam âlimlerinin konu hakkında bir fikir
birliğine sahip olmadıkları anlaşılmaktadır. Konuyla
ilgili olarak Maliki mezhebinin önde gelen âlimlerin-
den İbnü’l-Arabî şöyle demiştir: “Gınâ, âlimlerin ço-
ğuna göre gönülleri coşturan bir eğlence olup, gerek
Kur’an’da gerekse Sünnet’te bunun haramlığına dair bir Dinimiz belirli ölçülerde müziği mubah kılmıştır.
delil yoktur. Hatta sahih bir hadiste, gınânın mubah ol-
duğuna delil vardır. Müziğin haramlığı konusunda rivayet edilen bütün hadisler sened ve yorum bakımın-
dan geçersiz olduğu gibi bu konuda getirilen ayet yorumları da geçersizdir.”
33
30 bk. Buhârî, Zebâih, 25.
31 bk. Nesâî, Hayl, 16; Tirmizî, Cihâd, 22.
32 TDK, Türkçe Sözlük, s. 1621.
33 İbnü’l-Arabî, Ahkâmü’l-Kur’ân, III, 1053-1054.
128