Page 12 - Fıkıh Okumaları 3. Ünite
P. 12

3. ÜNİTE




               Ramazan ayı dışındaki orucun bozulması kefaret sebebi değildir. Aynı senenin ramazan
          ayında birden çok günde kefaret gerektire cek şekilde orucunu bozan bir insana her gün
          için bir kefaret mi ge rekeceği yoksa (daha önce kefareti yerine getirilmemişse) hepsi için
          bir kefaretin yeterli mi olacağı tartışmalı bir konudur. Hanefilere göre bir kefaret yeterlidir.
          Şâfiîlere göre ise her seferinde ayrı kefaret gerekir.

               Oruç keffareti 60 gün (iki kamerî ay) peş peşe oruç tutmaktir. Ayrıca bozulan orucun da
          kaza edilmesi lazımdır. Oruç tutmaya gücü yetmeyen, 60 fakiri bir gün ya da bir fakiri 60 gün
          doyurur.


                                                               Orucu bozan ve sadece kazayı gerektiren
                                                            durumlar: Orucu bozup sadece kazayı gerekti-
                                                            ren hususlar; yeme içme ile ilgili olanlar, cinsel
                           ÖRNEKLER                         hayatla ilgili olanlar ve diğerleri diye üçe ayrı-
                            BULALIM                         labilir.


                Orucu bozan durumlara örnekler                  Ramazan ayında, kasten yemek ve içmek
                              bulunuz.                      günah olup, Hanefi Mezhebi dışındaki bütün

                                                            mezheplere göre sadece kazayı gerektirir. Bes-
                                                            lenmede  veya  tedavide  kullanılması  âdet  ol-
                                                            mayan bir şeyin yenilmesi, içilmesi veya yutul-
                                                            ması sadece kaza gerektirir.


               Bu manada misal olarak zikredilen bazı maddeler şunlardır:
               Kabuklu fındık ve badem, çekirdek, taş, toprak, çamur, un, hamur, pi rinç, tuz, kağıt, pa-
          muk. Eğer bir kişi bunlardan birini yemeyi âdet hâli ne getirmişse ve bunları zevkle yiyorsa o
          zaman bunların yenmesi de Hanefi mezhebine göre kefaret sebebi olur.

               İmsak vakti geçtiği hâlde daha vakit vardır zannederek yemek, Güneş batmadığı hâl-
          de-battı zannederek-iftar etmek orucu bozar ve sadece kazayı gerektirir.


               Abdest esnasında ağza ve burna su verirken kişinin elinde olmaksızın boğazına su kaç-
          ması orucu bozar. Boğazına kar veya yağmur tanesi kaçan oruçlu, bunu istemeye is temeye
          yutmak zorunda kalsa eğer o esnada oruçlu olduğunun bilin cinde ise orucu bozulur ve bu-
          nun yerine de kaza etmesi gerekir. Oruçlu olduğunun bilincinde olmadan yutmuşsa bu, unu-
          tarak yeme-içme sayılacağından orucu bozulmaz.


               Dişleri arasında kalan nohut tanesi kadar yemek kırıntısını yutmak orucu bozar. Bundan
          daha az miktardaki artığın yutulması oru cu bozmaz. Ağza dışarıdan alınarak yutulacak bir
          madde ise susam tanesi kadar olursa orucu bozar.


               Kendi isteği ile içine veya genzine duman çekmek orucu bozar.

               Cinsel ilişki dışındaki durumlarda, kişinin kasten inzal olması hâlinde oruç bozulur ve
          kazası  gerekir.





                                                           61
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17