Page 12 - Fıkıh Okumaları 3. Ünite
P. 12
3. ÜNİTE
Ramazan ayı dışındaki orucun bozulması kefaret sebebi değildir. Aynı senenin ramazan
ayında birden çok günde kefaret gerektire cek şekilde orucunu bozan bir insana her gün
için bir kefaret mi ge rekeceği yoksa (daha önce kefareti yerine getirilmemişse) hepsi için
bir kefaretin yeterli mi olacağı tartışmalı bir konudur. Hanefilere göre bir kefaret yeterlidir.
Şâfiîlere göre ise her seferinde ayrı kefaret gerekir.
Oruç keffareti 60 gün (iki kamerî ay) peş peşe oruç tutmaktir. Ayrıca bozulan orucun da
kaza edilmesi lazımdır. Oruç tutmaya gücü yetmeyen, 60 fakiri bir gün ya da bir fakiri 60 gün
doyurur.
Orucu bozan ve sadece kazayı gerektiren
durumlar: Orucu bozup sadece kazayı gerekti-
ren hususlar; yeme içme ile ilgili olanlar, cinsel
ÖRNEKLER hayatla ilgili olanlar ve diğerleri diye üçe ayrı-
BULALIM labilir.
Orucu bozan durumlara örnekler Ramazan ayında, kasten yemek ve içmek
bulunuz. günah olup, Hanefi Mezhebi dışındaki bütün
mezheplere göre sadece kazayı gerektirir. Bes-
lenmede veya tedavide kullanılması âdet ol-
mayan bir şeyin yenilmesi, içilmesi veya yutul-
ması sadece kaza gerektirir.
Bu manada misal olarak zikredilen bazı maddeler şunlardır:
Kabuklu fındık ve badem, çekirdek, taş, toprak, çamur, un, hamur, pi rinç, tuz, kağıt, pa-
muk. Eğer bir kişi bunlardan birini yemeyi âdet hâli ne getirmişse ve bunları zevkle yiyorsa o
zaman bunların yenmesi de Hanefi mezhebine göre kefaret sebebi olur.
İmsak vakti geçtiği hâlde daha vakit vardır zannederek yemek, Güneş batmadığı hâl-
de-battı zannederek-iftar etmek orucu bozar ve sadece kazayı gerektirir.
Abdest esnasında ağza ve burna su verirken kişinin elinde olmaksızın boğazına su kaç-
ması orucu bozar. Boğazına kar veya yağmur tanesi kaçan oruçlu, bunu istemeye is temeye
yutmak zorunda kalsa eğer o esnada oruçlu olduğunun bilin cinde ise orucu bozulur ve bu-
nun yerine de kaza etmesi gerekir. Oruçlu olduğunun bilincinde olmadan yutmuşsa bu, unu-
tarak yeme-içme sayılacağından orucu bozulmaz.
Dişleri arasında kalan nohut tanesi kadar yemek kırıntısını yutmak orucu bozar. Bundan
daha az miktardaki artığın yutulması oru cu bozmaz. Ağza dışarıdan alınarak yutulacak bir
madde ise susam tanesi kadar olursa orucu bozar.
Kendi isteği ile içine veya genzine duman çekmek orucu bozar.
Cinsel ilişki dışındaki durumlarda, kişinin kasten inzal olması hâlinde oruç bozulur ve
kazası gerekir.
61