Page 11 - Fıkıh Okumaları 3. Ünite
P. 11

FIKIH OKUMALARI




          günah  işlemiş  olurlar.  Onlar,  bugünlere  denk  gelen  ramazan  oruçlarını  daha  sonra  kazâ
          ederler.  Nitekim  neden,  âdet  gören  bir  kadın  temizlendikten  sonra  âdet  günlerinde
          kılmadığı namazları kaza etmiyor da tutmadığı oruçları kaza ediyor? diye soru soran Muaze
          adlı  hanıma  Hz.Aişe:  “…  Vaktiyle  bu  iş  bizim  başımıza  geldiğinde,  orucu  kaza  etmekle
                                                                  25
          emrolunduk,  namazın  kazasıyla  emrolunmadık.”   demiştir.
              Oruç tutmamayı mubah kılan mazeretler: İslam dini, insandan gücünün yetmeyeceği
          veya onu önemli sıkıntı lara düşürecek görevler istemez. Bundan dolayı başta has talık ve
          sefer  olmak üzere yaşlılık, aşırı açlık veya susuzluk, hamilelik veya emzirme,  tehdit altında
                                                                                              27
                26
          olma ve savaş gibi ramazan ayında oruç tutmamayı mubah kılan bazı durumlar vardır. Bu tür
          durumlarda bir  kimse, eğer oruç tuttuğu takdirde hasta ve zayıf düşecekse, o günlerde oruç
          tutmayıp sonra  kaza edebilir.

               Oruç tutamayacak kadar yaşlı olan kimseler ile iyileşme umudu olmayan hastalar, oruç
          tutmayıp yerine fidye verebilirler. Fidye ise bir fakiri, bir gün doyurmaktır. Bu da sadaka-i
          fıtır miktarıdır. Hasta ve yaşlılar, tutamadıkları her bir oruç için bir yoksulu doyurabilecek-
          leri gibi bir fakir doyumluğu fidyeyi ramazanın başında veya sonunda, nakit para veya mal
          olarak da verebilir ler. Bu fidyeyi sağlıklarında ödeyemezlerse, fidyenin ödenmesini vasiyet
          etmeleri gerekir.


              Vaktinde tutulmamış oruçların kazası: Yukarıda açıklanan mazeretler dolayısıyla veya
          herhangi bir mazere te bağlı olmaksızın vaktinde tutulamayan, başlanıp da bozulan oruçlar,
          daha sonra ilk fırsatta kaza edilmelidir. Hiçbir mazereti olmadığı hâlde oru cu vaktinde tut-
          mamış olanlar, hem kaza etmeli hem de bunun büyük bir günah olduğunu bilerek tövbe ve
          istiğ far edip Allah’tan af dilemelidir. 28

               Ramazan orucunu zamanında tutmama veya bozma sebebiyle bir güne karşılık bir gün
          şeklinde daha sonra tutulması gereken kaza orucunun Hanefiler’e göre -mümkün olan en
          kısa zamanda ifa edilmesi tavsiye edilmekle birlikte- belirli bir süresi yoktur. Diğer üç mez-
          hebe göre ise mazereti olmaksızın kaza orucunu bir sonraki ramazan ayına kadar tutmayan
          kimse ayrıca fidye ödemelidir. Şâfiîlerde kuvvetli bulunan görüşe göre fidye borcu ramazan
          sayısınca tekerrür eder.


              Orucu  bozan  ve  kaza  ile  beraber  ke-
          faret  gerektiren  durumlar:  Hanefi  Mez-
          hebi’ne göre ramazan ayında oruca niyet
          edildikten  sonra,  bir  mazeret  olmaksızın,
          kasten  yemek,  içmek  ve  cinsî  münase-
          bette  bulunmak  oruç  kefareti  gerektirir.
          Diğer  mezheplere  göre  ise  sadece  cinsî
          münasebette bulunmak, oruç kefareti ge-
          rektirir.  Şâfiîlere göre bu durumda bile ka-
          dına  kefaret  gerekmez.

                                                                      Bir mazeret olmaksızın, kasten oruç bozmak
                                                                           kefaret orucu tutmayı  gerektirir
          25 Müslim, Hayz, 15.
          26 bk. Bakara suresi, 184-185. ayet.
          27 bk. Nesâî, Sıyam, 50-51, 62; İbn Mace, Sıyam,3.
          28 bk. Buhârî, Savm, 27, 29;Ebu Dâvûd, Savm, 39; Tirmizî, Savm, 27.
                                                           60
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16