Page 7 - Fıkıh Okumaları 3. Ünite
P. 7

FIKIH OKUMALARI




               Sahur: Oruç tutmak amacıyla yemek yenilen vaktin adıdır. Bu vakitte yenilen yemeğe
          de sahur yemeği denir. Orucun geçerliliği ile doğrudan ilgili olmamakla birlikte, Peygam-
          berimizin tavsiyeleri doğrultusunda, oruç tutmayı biraz daha kolaylaştırmak üzere yapılan
          bir sünnettir. Peygamberimiz bir hadisinde şöyle buyurmuştur: “Sahura kalkın, çünkü sahur
          yemeğinde bereket vardır.”    19


                                                         Savm-i visal: İki veya daha fazla günü, arada iftar
                                                     etmeksizin  birbirine  ekleyerek  oruç  tutmaya  denir.
                 TARTIŞALIM                          Bu şekilde oruç tutmak mekruhtur.
                 Gelişen ulaşım araçlarının
                seferîlik ile ilgili hükümlere           Seferîlik: Yolculuk ve  sefer mesafesine yolculuk
                      etkisini tartışınız.           yapma anlamına gelir. Sefer mesafesi orta yürüyüşle
                                                     üç günlük bir mesafedir. Bu mesafe yaklaşık 90 km.
                                                     olarak belirlenmiştir. Yolculuk hâli genel olarak güç-
                                                     lük  ve  sıkıntılardan  uzak  değildir.  Bu  yüzden  İslam
          dinî yolcular hakkında bazı kolaylıklar getirmiştir. Bazı yolculukların rahat, meşakkatsiz ve
          çok kısa sürede yapılabilmesi, sonucu değiştirmez. Çünkü hüküm ferde göre değil, cinse
          göre meydana geleceğinden, bütün yolculuk hâllerini kapsamına alır. Ramazanda yolculuk-
          ta bulunan için orucu sonraya bırakmak mü-
          bahtır.  Seferîlik  süresi  Hanefilerde  en  fazla
          onbeş gün, Şâfiîlerde ise dört gündür.

               Teravih:  Sözlükte  oturmak,  istirahat
          etmek  manasına  gelen  ve  Arapça,  “Tervi-
          ha” nın çoğulu olan teravih, ramazan ayına
          mahsus,  yatsı  namazının  ardından  topluca
          ya da tek olarak kılınan ve hükmü (sünnet-i
          müekkede) olan namazdır. Teravih, orucun
          sünneti değil, vaktin sünnetidir. Bir mazere-
          ti  dolayısıyle  oruç  tutamayanlar  da  teravih
          namazı kılabilirler. Teravih namazının yirmi
          rekât olarak ve cemaatle kılınması, Hz. Ömer
          dönemindeki icmaya dayanır. Bu dönemden
          sonra, başta mezhep imamları olmak üzere
          Müslümanlar  teravih  namazını  yirmi  rekât
          olarak  benimsemişlerdir.

               Yevm-i şek (şek günü): Havanın bulutlu
          olması gibi sebepler yüzünden şaban ayının
          yirmi dokuzundan sonraki günün, şaban ayı-
          na  mı,  yoksa  ramazan  ayına  mı  ait  olduğu
          konusunda şüphe meydana gelirse, bugüne
          “şek günü” denilir. Bugünün ramazan ayına             Teravih, Ramazan ayında kılınan sünnet bir namazdır.
          ait olup olmadığında kuşku bulunduğu anlamı-
          na gelir. Şek gününde oruç tutmak mekruhtur.


          19 Buhârî, Savm 20; Müslim, Sıyâm, 45.
                                                           56
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12