Page 12 - 12. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 2. Ünite
P. 12

ANADOLU'DA İSLAM                                       2. Ünite



               Eş’ari

                  Kelam  ilminin  en  önemli  iki  temsilcisinden  biri
            olan İmam Eş’ari, 873 yılında Basra’da doğmuş, 935 yı-
            lında Bağdat’ta vefat etmiştir. Yaşadığı dönemde Bas-
            ra’da yaygın olan Mutezile mezhebinin görüşlerini terk
            ederek Bağdat’a gitti ve orada ilmî çalışmalarına devam
            etti. Basra’da dedesinden kalan bir arazinin on yedi dir-
            hem tutarındaki geliriyle geçinen Eş‘ari’nin oldukça mü-
            tevazi bir hayat yaşadığı anlaşılmaktadır. Samimi dindar-
            lığının yanında kıvrak bir zekâya sahipti. Akıl yürütmeyi
            ve mantığı çok iyi kullandığı için yaptığı münazaralarda
            genellikle üstün gelirdi.

                  Asıl şöhretini ise kelam ve itikadi mezhepler sa-
            hasında  yaptığı  çalışmalarla  kazanmıştır.  Müslümanla-
            rın itikadi konulardaki ihtilaflarını Maķalâtü’l-İslamiyyin
            adlı eserinde bir araya toplamıştır.  İmam Eş’ari’nin gö-  12.1.9. Eş'ari'nin Maķalâtü’l-İsla-
                                             27
                                                                      miyyin adlı eserinin tercümesi
            rüşleri doğrultusunda Eş’arilik mezhebi oluşmuştur. Bu-
            gün İslam dünyasında Maturidilik ile birlikte kabul edilen en yaygın iki itikadi mezhepten biridir.

               Ahmet Yesevi

                  Doğum  tarihi  kesin  olarak  bilinmemekle  birlikte  muhtemelen  1093  yılında  bugünkü
            Kazakistan sınırları içinde yer alan Batı Türkistan’ın Yesi kasabasında doğmuş ve 1166 yılında
            vefat etmiştir. 28























                                 12.1.10. Hoca Ahmet Yesevi'nin Türbesi/Kazakistan

                  İlk eğitimini Arslan Baba’dan aldıktan sonra dönemin ilim merkezi Buhara’ya gitti. Ahmet
            Yesevi, Yusuf Hemedani’nin (ö.1140) talebelerinden olup Orta Asya Türkleri arasında İslam’ın
            ve tasavvufun yayılmasında büyük hizmetleri olmuştur. Kendi adıyla anılan Yeseviyye tarika-
            tının kurucusudur. Yesevilik önceleri Taşkent, Seyhun, Harezm ve Maveraünnehir bölgesinde
            daha sonra ise Kafkasya, Anadolu ve Balkanlar’da yayılmıştır. 29

            27 İrfan Abdülhamîd Fettâh, “Ebu’l-Hasan el-Eş’ari”, TDV İslam Ansiklopedisi, C 11, s. 447.
            28 Kemal Eraslan, “Ahmed Yesevî”, TDV İslam Ansiklopedisi, C 2, s. 159.
            29 H. Kamil Yılmaz, Anahatlarıyla Tasavvuf ve Tarikatlar, s. 242.
                                                        57
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17