Page 11 - 12. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 2. Ünite
P. 11

2. Ünite                            ANADOLU'DA İSLAM




          yuların yanı sıra doğru haberi bilgi kaynak-
          ları arasına dâhil etmiştir. 22

               İmam  Maturidi,  Maturidiliğin  ekol-
          leşmesi  ile  birlikte  12.  yüzyılın  ikinci  yarı-
          sından itibaren 'Ehli sünnetin reisi' olarak
          anılmaya  başlanmıştır.   Maturidilik  mez-
                                23
          hebi  Türkiye  başta  olmak  üzere,  Hanefilik
          mezhebinin yaygın olduğu yerlerde itikadi
          olarak kabul gören bir mezheptir.
                                                      12.1.7. Maturidi'nin Kitabu't-Tevhîd adlı eseri-
            Şafiî                                                     nin tercümesi

               İmam Şafiî 767 yılında Gazze’de doğ-
          muş,  819  yılında  Fustat/Mısır’da  vefat  et-
          miştir.  Baba  tarafından  soyu  Hz.  Peygam-
          ber’in  (s.a.v.)  dördüncü  kuşaktan  dedesi
          Abdülmenâf  ile  birleşir.  Mekke,  Medine,
          Yemen,  Mısır  ve  Bağdat’ta  ilim  tahsili  ve
          ilmî münazaralara katılmıştır. İlk ilim tahsili-
          ni hocası Halid ez-Zencî'den almıştır. Henüz
          genç yaşta iken fetva verme yetkisi verilme-
          sine rağmen ilim öğrenmeye devam etmiş-            12.1.8. İmam Şafiî Türbesi/Mısır
          tir. Birçok hocası olmakla birlikte en fazla ders gördüğü hocası Malik b. Enes’tir. 24
               İmam Şafiî ilk olarak usul konularını kaleme alarak “Er Risale” adlı eserini meydana getir-
          di. Çünkü İmam Şafiî, sahabe, tabiin ve kendinden önceki fıkıh bilginlerinden intikal eden fıkıh
          servetini hazır bulmuş, İmam Malik'ten aldığı Medine fıkhı ile İmam Muhammed aracılığı ile
          aldığı Irak fıkhını birleştirici bir yol izlemiştir. Kendi yetiştiği çevre olan Mekke fıkhını da iyi bildi-
          ği için, fıkıhtaki bu sağlam alt yapı sebebiyle, fıkhın genel metotlarını belirleme yeteneğini ka-
          zanmış ve bunun sonucunda fıkıh usulünü birleştirerek bir ilk gerçekleştirmiştir. İmam Ahmed
          bin Hanbel onun hakkında, “Şafiî, Allah'ın Kitabı ve Resulü'nün sünneti konusunda insanların
          en fakihi idi.” demiştir. 25
               Malikilik  mezhebinin  ve  Hanefilik        BİLİYOR MUSUNUZ?
          mezhebinin oluştuğu bir dönemde yaşadı-
          ğı için her iki mezhebi derinlemesine ince-  İmam Şafiî, İslam kültür tarihinde Fıkıh usulü
          leme fırsatı oldu. Bu iki mezhebin kendine   ilminin temellerini atan ilk âlimdir.
          uygun  olmayan  görüşleri  üzerinden  kendi
          adıyla anılacak Şafiî mezhebinin teşekkülü-
          nü sağladı. Şafiî’nin düşünce yapısında genel olarak vahiy, özel olarak Resulullah’ın sünneti
          merkezî bir konuma sahiptir. Güçlü bir muhakemeye sahip olması Şafiî’ye dil ve bağlamla ilgili
          verileri mantıki bir tutarlılık içinde ve maharetle işlemesine imkân vermiştir.  İmam Şafiî birçok
                                                                                  26
          eser yazmıştır. Bunlardan en tanınmışı Kitabu'l-Umm adlı eseridir.

          22 Hanifi Özcan, Mâtüridî’de Dinî Çoğulculuk, s. 10.
          23 Abdullah Demir, Ebu İshak Es-Saffâr'ın Kelam Yöntemi, s. 83.
          24 Mustafa Hekim, Büyük İslam ve Tasavvuf Önderleri, s. 61.
          25 Vehbe Zühayli, Fıkhu'l-islami, C 1, s. 36,37.
          26 bk. Bilal Aybakan, “Şafiî”, TDV İslam Ansiklopedisi, C 38, s. 223-226.
                                                      56
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16