Page 11 - 12. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 2. Ünite
P. 11
2. Ünite ANADOLU'DA İSLAM
yuların yanı sıra doğru haberi bilgi kaynak-
ları arasına dâhil etmiştir. 22
İmam Maturidi, Maturidiliğin ekol-
leşmesi ile birlikte 12. yüzyılın ikinci yarı-
sından itibaren 'Ehli sünnetin reisi' olarak
anılmaya başlanmıştır. Maturidilik mez-
23
hebi Türkiye başta olmak üzere, Hanefilik
mezhebinin yaygın olduğu yerlerde itikadi
olarak kabul gören bir mezheptir.
12.1.7. Maturidi'nin Kitabu't-Tevhîd adlı eseri-
Şafiî nin tercümesi
İmam Şafiî 767 yılında Gazze’de doğ-
muş, 819 yılında Fustat/Mısır’da vefat et-
miştir. Baba tarafından soyu Hz. Peygam-
ber’in (s.a.v.) dördüncü kuşaktan dedesi
Abdülmenâf ile birleşir. Mekke, Medine,
Yemen, Mısır ve Bağdat’ta ilim tahsili ve
ilmî münazaralara katılmıştır. İlk ilim tahsili-
ni hocası Halid ez-Zencî'den almıştır. Henüz
genç yaşta iken fetva verme yetkisi verilme-
sine rağmen ilim öğrenmeye devam etmiş- 12.1.8. İmam Şafiî Türbesi/Mısır
tir. Birçok hocası olmakla birlikte en fazla ders gördüğü hocası Malik b. Enes’tir. 24
İmam Şafiî ilk olarak usul konularını kaleme alarak “Er Risale” adlı eserini meydana getir-
di. Çünkü İmam Şafiî, sahabe, tabiin ve kendinden önceki fıkıh bilginlerinden intikal eden fıkıh
servetini hazır bulmuş, İmam Malik'ten aldığı Medine fıkhı ile İmam Muhammed aracılığı ile
aldığı Irak fıkhını birleştirici bir yol izlemiştir. Kendi yetiştiği çevre olan Mekke fıkhını da iyi bildi-
ği için, fıkıhtaki bu sağlam alt yapı sebebiyle, fıkhın genel metotlarını belirleme yeteneğini ka-
zanmış ve bunun sonucunda fıkıh usulünü birleştirerek bir ilk gerçekleştirmiştir. İmam Ahmed
bin Hanbel onun hakkında, “Şafiî, Allah'ın Kitabı ve Resulü'nün sünneti konusunda insanların
en fakihi idi.” demiştir. 25
Malikilik mezhebinin ve Hanefilik BİLİYOR MUSUNUZ?
mezhebinin oluştuğu bir dönemde yaşadı-
ğı için her iki mezhebi derinlemesine ince- İmam Şafiî, İslam kültür tarihinde Fıkıh usulü
leme fırsatı oldu. Bu iki mezhebin kendine ilminin temellerini atan ilk âlimdir.
uygun olmayan görüşleri üzerinden kendi
adıyla anılacak Şafiî mezhebinin teşekkülü-
nü sağladı. Şafiî’nin düşünce yapısında genel olarak vahiy, özel olarak Resulullah’ın sünneti
merkezî bir konuma sahiptir. Güçlü bir muhakemeye sahip olması Şafiî’ye dil ve bağlamla ilgili
verileri mantıki bir tutarlılık içinde ve maharetle işlemesine imkân vermiştir. İmam Şafiî birçok
26
eser yazmıştır. Bunlardan en tanınmışı Kitabu'l-Umm adlı eseridir.
22 Hanifi Özcan, Mâtüridî’de Dinî Çoğulculuk, s. 10.
23 Abdullah Demir, Ebu İshak Es-Saffâr'ın Kelam Yöntemi, s. 83.
24 Mustafa Hekim, Büyük İslam ve Tasavvuf Önderleri, s. 61.
25 Vehbe Zühayli, Fıkhu'l-islami, C 1, s. 36,37.
26 bk. Bilal Aybakan, “Şafiî”, TDV İslam Ansiklopedisi, C 38, s. 223-226.
56