Page 13 - 12. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 2. Ünite
P. 13

2. Ünite                            ANADOLU'DA İSLAM



               Hoca Ahmet Yesevi’nin İslam'ı tasav-
          vuf  yoluyla  ve  yalın  bir  dil  ile  anlatması,     YAZALIM
          hoşgörü  ve  ahlak  merkezli  tasavvuf  anla-  “Nerde görsen gönlü kırık merhem ol
          yışı, Yeseviliğin Türkler arasında hızla yayılıp
          yerleşmesini  sağlamıştır.  Ahmet  Yesevi  çok   Öyle mazlum yolda kalsa yoldaş ol
          iyi derecede Arapça ve Farsça bilmesine rağ- Mahşer günü dergâhına yakın ol
          men  eserlerini  ve  sohbetlerini  Türkçe  yap-  Ben, benlik güden kişilerden kaçtım ben işte."
          mıştır.  Onun  en  önemli  eseri  "Divan-ı  Hik-
          met"tir. Bu eserde nasihat türünde hikmet                 (Hoca Ahmet Yesevi, Divan-ı Hikmet, s. 13.)
          adı  verilen  şiirler  yer  almaktadır.   Divan-ı
                                           30
          Hikmet’te söylediği dinî ve tasavvufi içerikli, kolay anlaşılır şiirleri Türkler arasında düşünce
          birliğinin sağlanmasında önemli bir paya sahiptir. 31

            Mevlana Celaleddin Rumi

               Mevlana, Anadolu’da düşünceleri en fazla etkili olan ve yüzyıllardır eserleri okunmaya
          devam eden şair, yazar ve mutasavvıflardandır. 1207 yılında Horasan’ın Belh şehrinde doğdu.
          Mevlana’nın asıl adı Muhammed, lakabı Celaleddin’dir.  “Mevlana”, “Rumi” ve “Belhî” adlarıyla
                                                              32
          anılır.

               Mevlana  tam  anlamıyla  âlim,  sufi  ve  şairlik  özelliklerine  sahip  biridir.  Çocukluğunda
          babasının yanında başladığı öğrenimini daha sonra gittiği Halep ve Şam’da sürdürmüştür. İlk
          tasavvufi eğitimini de babasından almıştır. Horasan'dan Bağdat'a, Mekke ve Medine'den Şam'a
          kadar döneminin önemli ilim ve irfan merkezlerini ziyaret eden Mevlana, medeniyetimizin tüm
          birikimini Anadolu'ya taşımıştır.

               Mevlana’daki  dinî  tasavvu-
          fi  düşüncenin  kaynağı  Kur’an  ve
          Sünnet’tir. Belh şehrindeki Moğol
          İstilası'ndan  sonra  Mevlana'nın
          babası  Bahauddin  Veled  ailesiyle
          Nişabur’a  gitti.  Orada  Feridüddin
          Attâr’la  karşılaştı.  Hac  görevini
          yerine  getirdikten  sonra  sırasıyla
          Malatya,  Erzincan,  Sivas,  Kayse-
          ri,  Niğde’den  geçerek  Karaman’a
          yerleşti. Burada yedi yıl kaldıktan
          sonra Türkiye Selçuklu Sultanı Ala-
          addin Keykubad’ın davetiyle Kon-            12.1.11. Mevlana'nın Türbesi/Konya
          ya’ya yerleşti.

               Onun hakkındaki çalışmalar ve eserlerinden yapılan tercümeler vasıtasıyla görüşleri bu-
          gün dünyada geniş bir kitleyi etkilemiştir.  Divan-ı Kebir, Mesnevi, Fîhi Mâ fîh gibi eserleri var-
                                                 33
          dır. Bu eserler İslam dünyasında olduğu gibi Batı’da pek çok ülkede de en çok okunan kitaplar-
          dandır.

          30 Selçuk Eraydın, Tasavvuf ve Tarikatlar, s. 326.
          31 Dilaver Gürer, Düşünce ve Kültürde Tasavvuf, s. 120-121.
          32 Ramazan Muslu, Anadolu’da Tasavvuf Yolları, s. 126.
          33 bk. Reşat Öngören, “Mevlana Celâleddin-i Rûmî”, TDV İslam Ansiklopedisi, C 29, s. 441-448.
                                                      58
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18