Page 17 - 12. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 2. Ünite
P. 17

2. Ünite                            ANADOLU'DA İSLAM




          göre Kalliakra (Bulgaristan), Babadağı (Romanya), Blagay (Hersek), Ohri (Makedonya), Kruya
          (Akçahisar/Arnavutluk), Rumeli Feneri (İstanbul), Babaeski (Edirne), Bor (Niğde), Diyarbakır,
          Tunceli ve İznik gibi merkezlerde olmak üzere Sarı Saltuk’un pek çok türbesi bulunmaktadır. 44

                                               OKUMA PARÇASI

                                     SARI SALTUK TÜRBE VE MAKAMLARI

                  Tarihî ve edebî eserlerde Sarı Saltuk’un Türk milleti üzerindeki tesirinin göstergesi
            türbe  ve  makamlardır.  Anadolu’nun  doğusundan  başlayıp  Balkanlar'a  kadar  uzanan
            coğrafyada Sarı Saltuk’un türbe ve makamları varlığını sürdürmektedir. Saltuknâme'de,
            Sarı Saltuk’un on iki mezarı olduğu belirtilmektedir.

                  Sarı  Saltuk,  beylerin  ve
            kralların kendisinin mezarına sa-
            hip  çıkmak  isteyeceklerini  söy-
            leyerek  her  isteyene  verilmek
            üzere birer tabut hazırlamalarını
            vasiyet  etmiştir.  Sarı  Saltuk’un
            mezarını  kendi  ülkesinde  bulun-
            durmak isteyen beylere verilmek
            üzere on bir tabut hazırlanır. Çev-
            redeki  beylerden  ve  krallardan
            her  isteyene  bir  tabut  verilir.
            Tabutu  alan,  ülkesine  dönerek    12.1.15. Sarı Saltuk (Blagay) Tekkesi/Bosna Hersek
            cenazeyi defneder. Saltuknâmeye göre Sarı Saltuk’un tabutunu alarak ülkesine götüren
            krallar ve beyler şunlardır: Tatar Hanı, Eflâk, Boğdan, Rus, Üngürûs (Macar), Leh (Polonya),
            Çeh (Çek), Bosin (Bosna), Beravati (Hırvat), Karnata Baba ve Edirne’ye gömülen tabutlarla
            mezar sayısı böylece on ikiye ulaşmaktadır.

            (Şükrü Haluk Akalın, Anadolu ve Balkanlarda Sarı Saltuk, http://turkoloji.cu.edu.tr/CAGDAS%20TURK%20LEHCELERI/6.
                                                                                     php, 15.02.2018)

            Hacı Bayram-ı Veli

               Hacı Bayram-ı Veli, kesin olmamakla birlikte 1340 yılında doğmuş; 1430 yılında vefat
          etmiştir. Gençlik yılları boyunca tefsir, fıkıh, hadis, tasavvuf, matematik, astronomi, felsefe,
          edebiyat ve dil dersleri aldı. Ankara’da Kara Medrese'de müderrislik (profesörlük) yapmıştır.
          Tasavvuf eğitimi için Somuncu Baba'nın yanına gitmiştir. Şeyhinin yanında on yıl kalan Hacı
          Bayram,   şeyhinin  manevi  terbiyesi  altına  girdikten  sonra,  kendini  her  yönüyle  topluma
                 45
          adamış,  toplum  için  çırpınmış  ve  tasavvuf  ile  diğer  ilimleri  birleştirerek  yeni  bir  bakış  açısı
          oluşturmuştur.
               Somuncu Baba’ya bağlandıktan sonra Hacı Bayram-ı Veli, toplumun ezasına, sıkıntısına,
          problemlerine  çözüm  amacıyla  yoksullara,  yetimlere,  gariplere,  yolda  kalmışlara  ve  ilim
          talebelerine yardım faaliyetlerine başlamıştır. Şehrin içinde çarşılarda dolaşarak esnafın zekât ve
          sadakalarını toplar, sonra da onu ihtiyaç sahiplerine ulaştırırdı. Orta Asya tasavvuf geleneğinin


          44 Machiel Kell, “Sarı Saltuk”, TDV İslam Ansiklopedisi, C 36, s. 147-149.
          45 Selçuk Eraydın, Tasavvuf ve Tarikatlar, s. 409.
                                                      62
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22