Page 14 - 12. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 2. Ünite
P. 14

ANADOLU'DA İSLAM                                       2. Ünite



                  Mevlana’nın  düşünce  sistemi             YORUMLAYALIM
            kendisinden sonra Mevlevilik adıyla sis-
            temli hâle gelmiştir.  Mevlana'nın sahip   "Ölümü düğün gecesi (şeb-i arus) olarak anlayan
                               34
            olduğu tevazu, insan sevgisi ve kardeşlik       insana tesir edecek hangi güç vardır."
            ahlakı toplumumuzun temelini oluşturur.
                                                      Sezai Karakoç'un Mevlana ile ilgili yukarıdaki sö-
               Ahi Evran                              zünü yorumlayınız.
                  Ahi Evran 1171 yılında İran’ın Batı Azerbaycan tarafında bulunan Hoy kasabasında doğ-
            muştur. Ahi Evran’ın çocukluğu ve ilk tahsil devresi memleketi olan Azerbaycan’da geçmiş olsa
            da gençliğinde Horasan ve Maveraünnehir’e giderek o yörede büyük üstatlardan ders almıştır.
            Bu arada Fahrettin Razi’den akli ve naklî ilimleri öğrenmiştir.

                  Ahilik teşkilatının Anadolu'daki kurucularından olan Ahi Evran bu teşkilatın piri kabul edi-
            len, âlim ve mutasavvıf bir şahsiyettir. Asya’dan gelerek Anadolu’da birçok şehri dolaştıktan
            sonra Kırşehir’e yerleşti ve ahilik teşkilatının yayılmasında önemli hizmetler yaptı. Özellikle 1.
            Alâeddin Keykubad’ın büyük destek ve yardımıyla, bir taraftan tasavvufi düşünceye ve fütüvvet
            ilkelerine bağlı kalarak tekke ve zaviyelerde şeyh mürit ilişkilerini düzenlemiştir. Diğer taraftan
            iş yerlerinde usta, kalfa ve çırak münasebetlerini ve buna bağlı olarak iktisadi hayatı düzenle-
            yen ahiliğin Anadolu’da kurulup gelişmesinde büyük rolü olmuştur. 35






























                                         12.1.12. Ahi Evran Türbesi/Kırşehir
                  13.  yüzyıl  başlarında  Türkiye  Selçuklu  Sultanı  1.  Gıyaseddin  Keyhüsrev  Dönemi'nde
            Muhyiddin Arabi ve hocası Evhadüddin Kirmani ile birlikte Anadolu’ya gelen Ahi Evran, bu
            tarihlerde  hocası  Evhadüddin  Kirmani’nin  "Bâciyân-ı  Rûm"  teşkilatını  kuran  kızı  Fatma  Bacı
            ile evlenmiştir. Anadolu’da esnafa İslamiyet’i anlatarak dünya ve ahiret işlerini düzenli hâle
            getirmeleri  için  nasihatte  bulunmuştur.  Ahi  Evran,  otuz  iki  çeşit  esnafı  teşkilatlandırarak
            Türkiye Selçuklu ve Osmanlı  coğrafyasında İslam medeniyetine katkılar sunmuştur. Osmanlı
            İmparatorluğu'nun kurucusu Osman Gazi’nin kayınpederi Şeyh Edebâli bir ahi şeyhidir. 36
            34 H. Kamil Yılmaz, Anahatlarıyla Tasavvuf ve Tarikatlar, s. 251.
            35 Ziya Kazıcı, “Ahîlik”, TDV İslam Ansiklopedisi, C 1, s. 540; H. Kamil Yılmaz, Anahatlarıyla Tasavvuf ve Tarikatlar, s. 276.
            36 H. Kamil, Yılmaz, Anahatlarıyla Tasavvuf ve Tarikatlar, s. 136.
                                                        59
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19