Page 26 - 12. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 1. Ünite
P. 26

İSLAM VE BİLİM                                       1. Ünite




            harekelendirme  işini  gerçekleştirmiştir.   Kur’an  ve  hadisin  inceliklerini  anlamak  amacıyla
                                                   65
            başlayan dil ve edebiyat çalışmaları, daha sonra müstakil bir ilim hâlini almıştır. Bu dönemin en
            meşhur dil bilgini Câhız’dır (ö.869).
                                              66



                        BİLGİ KUTUSU


              Önemli  dil  bilimcilerden  Câhiz’in  Kitabü’l-Hayevan  isimli  eseri  7  ciltlik  bir  ansiklopedi
              şeklindedir. 1. ciltte, dil bilimi yönünden, felsefî ve sosyolojik açılardan, özellikle varlık tasnifi
              açısından dikkate değer görüşlerin yer aldığı uzun bir giriş yer alır. Daha sonra köpekler,
              kuşlar, böcekler, yılanlar gibi hayvanlar sırasıyla tanıtılır.

                                               (Tahsin Görgün, “Kitabü’l-Hayevân”, TDV İslam Ansiklopedisi, C  26, s. 106.)





               Tarih

                  Müslümanların  tarih  ilmine  ilgi  duymalarında  Kur’an-ı  Kerim’de  geçmiş  kavimlerle
            ilgili  olayların  sıkça  anlatılması  ve  yeryüzünü  gezerek  onların  akıbetlerinin  ne  olduğunu
            araştırmalarının istenmesi   etkili olmuştur.
                                      67
                  İslam dünyasında tanınan en ünlü tarihçilerden bazıları İbn İshak (ö. 768), Vakıdî (ö. 823),
            İbn Hişam (ö.833),  İbn Sa’d (ö.845), Belâzurî (ö.892), Taberi (ö.922), İbn Haldun (ö.1406) ve
            Ahmet Cevdet Paşa’dır (ö.1895).

               Felsefe

                  İslam  dünyasına  tercüme  yoluyla  giren  felsefe
            Müslüman  filozoflar  eliyle  hikmete  dönüşmüş  ve
            yepyeni hâliyle bu alanda bir çığır açmıştır. Başka bir
            ifadeyle İslam felsefesi, geçmiş felsefe geleneklerinin
            taklidi olmayıp orijinal eserleri ortaya koyan ve felsefi
            problemlere İslam’ın ışığında yeni bakış açıları getiren
            bir ilim olmuştur.
                  İslam felsefesinin diğer felsefe geleneklerinden
            farkı, her şeyden önce düşünce dünyasına kelamcıları,
            tasavvufçuları ve hukukçuları katmasıdır.
                                                   68
                  İslam  tarihinde,  felsefe  alanının  önemli
            temsilcileri  sayılan  bir  çok  filozof  yetişmiştir.  Kindî
            (ö.873),  Ebu  Bekir  Râzî  (ö.925),  Fârâbî  (ö.950),  İbn
            Sina (ö.1037), Gazzâlî (ö.1111) ve İbn Rüşd (ö.1198),
            Müslüman filozoflardan bazılarıdır.                          12.1.25. Fârâbî (temsili)


            65 Tevfik Rüştü Topuzoğlu, “Ebü’l-Esved ed-Düelî”, TDV İslam Ansiklopedisi, C  10, s. 311.
            66 İbrahim Sarıçam; Seyfettin Erşahin, İslam Medeniyeti Tarihi, s. 155-158.
            67 bk. Âl-i İmrân suresi, 137. ayet.
            68 İbrahim Sarıçam; Seyfettin Erşahin, İslam Medeniyeti Tarihi, s. 150.
                                                        35
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31