Page 9 - 11. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 4. Ünite
P. 9
İNANÇLA İLGİLİ MESELELER
Görsel 4.4: Sekülarizm insanı dünyaya bağımlı hâle getirir.
Sekülarizm, geçmişte toplumsal açıdan önemli bir dönem yaşandığını kabul etmekle
beraber günümüzde dinin, dünya ve günlük hayat için anlamını yitirdiğini savunur. Siyasi ve fel-
sefi temelleri olan sekülarizm, insana belli bir yaşam biçimi ve eylem anlayışı sunmayı amaçlar.
Sunduğu bu yaşam tarzı ve eylem anlayışında Tanrı ve ölüm sonrası hayat düşüncesine baş-
vurmaz. Dini ve dinî duyguyu, hiçbir işe karıştırmadığı için dinden bağımsız ve uzak bir
hareketi temsil eder. Böylelikle sadece akla dayanarak sağlam, tutarlı ve insanı mutluluğa
götürecek bir ahlak geliştirilebileceğini varsayar. 25
İslam dinine göre hayat, sadece bu dünyadan ibaret değildir ve insan dünyada
yaptıklarından hesaba çekilecektir. Dünya hayatının geçici olması ve insanın yaptığı dav-
ranışlardan hesaba çekileceği gerçeği, ahiret hayatının varlığını gerekli kılar. Kur’an-ı Ke-
rim’de yer alan “Ey kavmim! Bu dünya hayatı bir sürelik yararlanmadan ibarettir, ahire-
te gelince ebedilik yurdu işte orasıdır.” ayeti; dünya hayatının geçici olduğuna, ahiret
26
hayatının ise sonsuz olduğuna işaret etmektedir.
Ahirete iman, dünyada yapılanların karşılığının verileceği düşüncesiyle insan haya-
tına yön verir. İnsan, bu dünyada Allah’ın (c.c.) rızasına uygun davranışlarda bulunmaya
gayret ederken O’nun yasakladığı davranışlardan da kaçınmaya çalışır. İslam inancına göre
insan, dünyanın geçici nimetlerine aldanıp ebedî hayat olan ahiretini tehlikeye atmaz.
Agnostisizm
Sözlükte “bilinmezcilik ya da bilinemezcilik” anlamına gelen agnostisizm, insan-
ların mutlak bilgiye ve hakikate ulaşamayacağını ifade eder. Özellikle Tanrı hakkında ke-
sin bilgi elde etmenin mümkün olmadığını savunan felsefi yaklaşımın adıdır. Pozitivist
ve materyalist akımların dayanak noktalarından birisi olarak kullanılabilen bir akımdır.
Agnostisizm, Tanrı’nın varlığını kesin bir şekilde kabul eden teizme karşı olduğu kadar
Tanrı’nın yokluğunu iddia eden ateizme de karşıdır. Agnostiklere göre Tanrı’nın varlığı
25 Ahmet Cevizci, “Dünyevileşme” Paradigma Felsefe Sözlüğü, s. 275.
26 Mü’min suresi, 39. ayet.
98 99