Page 6 - 11. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 4. Ünite
P. 6

4. ÜNİTE




                           DEĞERLENDİRELİM



                  “İnsan başıboş bırakılacağını mı sanır?”

                                                                            (Kıyâme suresi, 36. ayet)


                  Yukarıdaki ayet-i kerimeyi deizmin Tanrı anlayışı ile İslam’ın Allah (c.c.) anlayışı
                  açısından değerlendiriniz.






                      Materyalizm
                      “Maddecilik” anlamına gelen Latince “materya” kelimesinden türeyen materya-
               lizm; var olan her şeyin maddeden ibaret olduğunu, maddeden bağımsız fizik ötesi bir
               alanın bulunmadığını iddia eder. Materyalizm; başta Tanrı inancı olmak üzere yaratılış,

               melek, vahiy, peygamberlik, kutsal kitaplar ve ahiret gibi dinî inançları kabul etmez. Ma-
               teryalizm maddî âlemin ötesinde herhangi bir varlık alanı tanımayan dünya görüşüdür.
               Bu anlayışta olup biten her şeyin sadece maddi sebeplerle açıklanabileceği iddia edilir.
               Tabiatüstü bir gücün mevcut olmadığını ileri süren materyalizm, özünde Tanrıtanımaz
               (ateist) düşünceye sahiptir. Bu düşünceye sahip kişiye ise materyalist denir. 17
                      Materyalizm günümüzde siyasi, sosyal, ekonomik, vb. birçok alanda etkisini gös-
               terir. Pahalı ev, lüks araba, yüksek makam, hayattaki başarının göstergeleri olmaktadır. Bi-

               reylerin para ve materyalleri kişisel mutluluk ve sosyal ilerleyişlerine giden bir yol olarak
               görmesi toplumda birçok soruna yol açmaktadır. Gösterişli hayatla insanları özendirmek-
               te bu durum kötü niyetli grupların kendi ideolojilerinin yayılmasına sebep olmaktadır.
                      İslamiyet öncesi cahiliye döneminde maddenin başlangıcının olmadığına inanan,
               her şeyin Allah’tan (c.c.) bağımsız bir şekilde gerçekleştiğini ileri süren, hayatı basit bir oluş
               ve yok oluş olarak anlayan , Dehriler adı verilen bir topluluk bulunuyordu.Maddenin kendi

                                        18
               başına var olması, yaratıcının iradesinden bağımsız olarak cansız ve hareketsiz bir durum-
               dan canlı bir organizmaya dönüşmesi ve mevcut hâlini alması mümkün değildir. Kur’an-ı
               Kerim’e göre bütün kâinat, Yüce Allah’ın iradesiyle kendine has işleyiş kanunlarıyla birlikte

               yaratılmıştır. “O; yaratan, yoktan var eden, şekil veren Allah’tır…” ayetiyle evrenin Yüce
                                                                              19
               Allah tarafından yoktan var edildiği bildirilmiştir. Allah (c.c.) için yoktan var etmenin kolay
               olduğu “… ol der ve o da hemen oluverir.” ayetiyle belirtilmiştir.
                                                       20

               17 Aydın Topaloğlu, “Materyalizm”, TDV İslam Ansiklopedisi, C 28, s. 137.
               18 bk. En’âm suresi, 29. ayet.
               19 Haşr suresi, 24. ayet.
               20 Âl-i İmrân suresi, 47. ayet.


 94                                                    95
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11