Page 7 - 11. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 4. Ünite
P. 7

İNANÇLA İLGİLİ MESELELER




                           YORUMLAYALIM



                “Allah, geceyi gündüzün içine katar,  gündüzü de gecenin içine katar. Güneşi ve

               Ay’ı da koyduğu kanunlara boyun eğdirmiştir. Her biri belirli bir vakte kadar akıp
               gitmektedir. İşte bu, Allah’tır, Rabbinizdir. Mülk yalnızca O’nundur.  Allah’ı bırakıp

               da ibadet ettikleriniz, bir çekirdek zarına bile hükmedemezler.”

                                                                            (Fatır suresi, 13.ayet)
               Yukarıdaki ayetleri materyalizmin görüşleri açısından yorumlayınız.




                   Pozitivizm

                   Pozitivizm, Fransızcada “gerçek, kanıtlanmış, olumlu” gibi anlamlara gelen “positif”

            kelimesinden türetilmiştir. Auguste Comte tarafından kurulan Pozitivizm (olguculuk); dini
            ve metafiziği, insanlığın ilerlemesini engelleyen bilim öncesi düşünce tarzları olarak gören

            ve sadece modern bilimi temele alan dünya görüşünün adıdır. Pozitivizm, metafizik ile bilim
            arasına kesin sınırlar koyar. İnancı ve sezgisel olanı bilimsel etkinlik alanından uzaklaştırır.

            Üzerinde odaklanılması gereken tek bilgi türü olarak bilimsel bilgiyi öne çıkarır. Dinî ve me-
            tafizik düşünceye dayanan verilerin yerini sadece akla, gözleme ve deneye dayalı pozitif

            bilginin almasını öngörür. 21
                    Pozitivizm; modern Batı düşüncesinde sadece bilim alanıyla sınırlı kalmamış, bir

            sosyal teoriye dönüşmüştür. Pozitivizme göre bilimsel bilgi; insanın her türlü ihtiyacını
            karşılayacaktır. Bilim zamanla her bakımdan insana tatmin edici bir çevre yaratma imkânı

            sağlayacaktır. Pozitivizm, bilimin ilerlemesine kadar geçen süreyi bilim öncesi metafizik
            devirler olarak görür. Bu düşünceye göre din, toplumun ilkel dönemlerinde bir ihtiyacı

            karşılamış olabilir ama bilimin ilerlemesiyle birlikte artık dine ihtiyaç kalmamıştır.
                   İnsan; duyuları, aklı, kalbi, ruhu, inancı, arzuları, estetik vb. pek çok yönüyle bütün

            bir varlıktır. İnsanı bu yönlerinden sadece birine indirgemek ve kısıtlamak, insanın diğer
            yönlerini anlamsız ve boş saymak doğru bir yaklaşım değildir. Geçmişten günümüze bi-

            limsel gelişmelerin iddialarına rağmen insanlığın bu ihtiyaçları giderilememiş ve inanma
            ihtiyacı ortadan kaldırılamamıştır. Bu durum pozitivizmin öngörülerini boşa çıkarmıştır. 22


            21 Ahmet Cevizci, “Pozitivizm”, s. 709
            22 Ahmet Cevizci, “Pozitivizm”, s. 709.


                                                       96                                                                                                            97
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12