Page 14 - 11. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 4. Ünite
P. 14

4. ÜNİTE


                      Var olan kötülüklerden dolayı her şeyi kötü görmek ve iyi olanı görmezden gelmek
               doğru bir yaklaşım değildir. Hayatta kalıcı olan iyiliktir, kötülük ise geçicidir. Bazı davranış-
               ları iyi ya da kötü yapan insanın o davranışa yüklediği anlamdır. Eli ateşte yanan kimsenin
               “Ateş olmasaydı.” demesi, sel baskınından zarar gören kimsenin “Yağmur yağmasaydı.”
               demesinin doğru olmadığı gibi kötülüğün nesnelerin özünden kaynaklı olduğunu düşün-
               mek de doğru değildir. Ateş de yağmur da genel anlamda iyi ve faydalıdır. Ama bazı du-
               rumlarda geçici olarak insanlar için kötü ve zararlı sonuçlara sebebiyet verebilir.
                      Yüce Allah insana, yapmak istedikleriyle ilgili tercihte bulunmasına imkân sunan bir
               irade vermiştir. İnsan bu iradesi ile iyiyi ve kötüyü, doğruyu ve yanlışı seçebilir. İnsanların
               tercih hakkını kötüye kullanmaları, kötü olanı seçip yapmaları sonucunda dünyada kötü-
               lükler ortaya çıkmıştır.  Bu gerçek ayet-i kerimede “İnsanların kendi elleriyle yapıp ettik-
                                    39
               leri yüzünden karada ve denizde düzen bozuldu…”  şeklinde vurgulanmıştır. Kişi, Allah’ın
                                                                40
               (c.c.) kendisine vermiş olduğu iradesini iyi yönde kullandığı ölçüde iyilikler artacak ve kötü-
               lükler azalacaktır. Bu açıdan bakıldığında yeryüzündeki iyiliklerin ve kötülüklerin kaynağının
               insan olduğu görülecektir.
                      İnsana kendi hırsları ve tutkularının esiri olmaktan sakındıracak her türlü uyarı yapıl-
               mıştır. Allah’ın (c.c.) insana vermiş olduğu
               vicdan,  merhamet,  adalet,  doğruluk  gibi           NOT EDELİM
               duygular; onu iyi ve güzel olana yönlendi-  “Şüphesiz ki Allah insanlara hiçbir şe-
               rir. Yardıma muhtaç canlılara karşı insanın   kilde zulmetmez, fakat insanlar kendi-
               hissettiği acıma duygusu, insanı o canlıya   lerine zulmederler.”
               yardım  etmeye  sevk  eder.  Yüce  Allah’ın                    (Yûnus suresi, 44. ayet)
               insana  verdiği  bu  özellikler,  O’nun  kötü-
               lükleri  istemediğinin  bir  göstergesidir.  Bu   “Kim iyi bir iş yaparsa, bu kendi lehine-
               durum hadis-i şerifte “Bu, Allah’ın kulları-  dir. Kim de kötülük yaparsa aleyhinedir.
               nın kalplarine yerleştirdiği merhamettir ve   Rabbin kullara zulmedici değildir.”
               Allah ancak merhametli kullarına rahmet
               eder.”  şeklinde ifade edilmiştir.                            (Fussilet suresi, 46. ayet)
                    41
                      İslam dinine göre Yüce Allah, insan-  Yukarıdaki ayetlerde verilmek istenen
               ları iyi ve faydalı işler yapmaları için yarat-  mesajı defterinize not ediniz.
               mıştır.  Kur’an-ı  Kerim’de  bu  durumla  ilgili
               “Hanginizin davranışça daha iyi olduğunu
               deneyerek göstermek için ölümü ve hayatı yaratan O’dur. O; güçlüdür, çok bağışlayıcıdır.”
                                                                                                   42
               buyrulmuştur. O hâlde insanın bu dünyada imtihan edildiği hususu göz önünde bulundurulma-
               lıdır. İnsan, iyilik ve kötülük yapma konusunda tercihini iyilikten yana yapmalıdır. Yüce Allah’ın
               “… Öyleyse iyiliklerde yarışın…”  emri gereği kötülüklerden uzaklaşıp iyiliğe yönelmelidir.
                                             43

               39 Ahmet Cevizci, “Kötülük Problemi”, Paradigma Felsefe Sözlüğü, s. 525.
               40 Rûm suresi, 41. ayet.
               41 Müslim, Cenâiz, 6.
               42 Mülk suresi, 2. ayet.
               43 Bakara suresi, 148. ayet.


 102                                                  103
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19