Page 18 - 11. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 4. Ünite
P. 18
4. ÜNİTE
Dinî değerleri benimseme konu-
sunda samimi olmayan kimselerin siyasi, NOT EDELİM
ekonomik ve sosyal kaygılarla menfaat ve “Allah’ın âyetlerini basit bir men-
güç elde etmek için din üzerinden söylem faate değiştiler, böylece insanları
ve davranış geliştirmesi din istismarıdır. Allah yolundan engellediler. Bakın,
Ticari işletmelerin sadece ekonomik kay- onların yapageldikleri ne kötü!”
gıyla dinî önemi olan dönemlerde pazar-
lamalarını dinî değerler üzerinde yapması, (Tevbe suresi, 9. ayet)
dinin ekonomik yönden istismarına ör- Yukarıdaki ayette verilmek istenen
nektir. Toplum önünde değerli bir yer edi- mesajı defterinize not ediniz.
nebilmek, yaptıklarına bir meşruluk kılıfı
bulabilmek için dinî söylemlerde bulunmak, din istismarının sosyal boyutuna birer örnektir.
Din, toplumsal değerleri belirlemede merkezî bir konuma ve belirleyici bir etkiye
sahiptir. Bu etki, değerlerin toplum tarafından kabullenilmesine katkı sağladığı için istis-
marı en fazla yapılan alanların başında din gelmektedir.
Din istismarı tarih boyunca çeşitli toplumlarda farklı şekillerde görülmüştür. Sel-
çuklular döneminde tarihin en acımasız olaylarına sahne olan din istismarı örneği Hasan
Sabbah ve adamları tarafından oluşturulan haşhaşiler örgütüdür. Hasan Sabbah, insanları
din adına kandırmış, suikast timleri kurmuştur. Diğer yandan Haçlı Seferleri (9-13. yüzyıllar)
o dönem Avrupa’daki ekonomik sıkıntıları ve siyasi bunalımları aşmak amacıyla insanların
dinî duygularının istismar edildiği somut örneklerden birisidir. Din adamları cennetten yer
vadetmek ve Tanrı’nın krallığını kurmak gibi dinî söylemlerle insanları savaşa teşvik etmiş,
asırlar boyu süren ve binlerce insanın ölümüne yol açan savaşlara sebep olmuştur.
Görsel 4.7: 15 Temmuz darbe girişimi din istismarının bir sonucudur.
106 107