Page 13 - 11. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 4. Ünite
P. 13
İNANÇLA İLGİLİ MESELELER
Görsel 4.6: Yüce Allah’ın rahmetinden ümit kesilmez.
Karamsar dünya görüşüne dayanan bu felsefede anlamsızlık, saçmalık, kötüm-
serlik, umutsuzluk hâkimdir. Nihilizm; varlığı, hayatı ve insanı tek taraflı değerlendiren,
kötülüklere odaklanarak bunalımlı bir ruh yapısıyla her zaman kötülükleri göz önünde tu-
tan bir bakış açısıdır. Nihilizm; evrenin anlamsız ve amaçsız olduğunu, hayatın ve insanın
değeri ya da anlamı olmadığını, kendisi için yaşanmaya değer hiçbir şeyin bulunmadığını
savunur. Nihilizmin ateizmle ortak noktası, Tanrı inancını yok saymasıdır. 36
Allah’a (c.c.) iman eden ve böylelikle imanın emniyet ve huzur iklimini solumaya
başlayan mümin doğası gereği ümidi, iyimserliği, güzellikleri, saadeti, aktif olmayı, hayır-
da yarışmayı, yeryüzünün imarını, insanların faydasına olacak şekilde gayret içinde olma-
yı benimser. İslam inancına göre kişi, tevekkül bilinciyle hareket eder. Kişi bir davranışla il-
gili üzerine düşen görevleri yerine getirdikten sonra Allah’a (c.c.) dua ve niyazda bulunur.
Başına gelen her şeyin bir imtihan vesilesi olduğunu bilerek sabır ve şükür duygusuyla
Allah’tan (c.c.) ümit kesmez. Kişi ne kadar günahkâr olsa da samimi bir tevbe ile Rabbinin
kendisini bağışlayacağını bilir. Yüce Allah, “De ki: Ey kendi aleyhlerine olarak günahta
haddi aşan kullarım! Allah’ın rahmetinden ümit kesmeyin. Allah (dilerse) bütün gü-
nahları bağışlar; doğrusu O çok bağışlayıcı, çok merhametlidir.” ayetiyle Yüce Allah,
37
insanlardan ümitsizliğe düşmemelerini ve karamsar olmamalarını istemektedir.
Kötülük Problemi
Ateizm, agnostisizm, nihilizm gibi akımlara yönelmede etkili olan meselelerden
biri de kötülük problemidir. Türkçede “kötülük problemi” şeklinde ele alınan bu mesele;
İslam’da “şer” kavramıyla ifade edilmiştir. Kötülük problemi, günümüzde “Dünyada bu
kadar kötülük olduğuna göre demek ki Tanrı yoktur.” önermesi üzerinden Tanrı’yı inkâr
etmenin bahanesi olarak kullanılmaktadır.
38
36 Ahmet Cevizci, “Hiççilik”, Paradigma Felsefe Sözlüğü, s. 416.
37 Zümer suresi, 53. ayet.
38 Cafer Sadık Yaran, Kötülük ve Theodise, s.27.
102 103