Page 14 - 10. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 5. Ünite
P. 14

âlimleri  etrafında  topluluklar  oluşmuş
                Not Edelim                               böylece  ameli  fıkhi  yorumlar  ortaya
                                                         çıkmıştır.  Ayet  ve  hadisleri  yorumlayarak
                İslam mezhepleri, dinin yorumları ola-   hüküm  çıkarma  yeterliliğine  sahip  olan
                rak kabul edilmelidir.                   İslam  âlimleri,  çalışmaları  sonunda  elde
                                                         ettikleri bilgi ve tecrübeleri öğrencileriyle
            ve diğer Müslümanlarla paylaşmışlardır. Halkın dinî uygulamalar konusundaki sorularına
            verilen cevaplar, zamanla sistemleşerek fıkhi mezhepleri oluşturmuştur. 18

            Dinî uygulama alanında ayet ve hadislerin farklı yorumlanması ve ameli anlamda ortaya
            çıkan küçük farklılıklar İslam toplumu için önemli kolaylıklar sağlamıştır. Fıkıh âlimleri farklı
            görüşleriyle  halkın  ibadetleri  daha  rahat  anlayabilmesi  ve  uygulayabilmesine  yardımcı
            olmuşlardır.  Böylece  farklı  konular  üzerinde  Kur’an  ve  sünnete  bağlı  kalarak  yorumlar
            yapmışlar ve günün meselelerine çözümler bulmuşlardır. Bu sayede Müslümanlara yeni
            ufuklar açmışlardır.
                                                         İslam  âlimleri  arasında,  İslam’ın  kesin
                Düşünelim-Konuşalım                      hükümleri    konusunda     ihtilaf   yoktur.
                                                         Ancak  bunların  dışındaki  bazı  konularda
               Fıkhi  yorumlardaki  çeşitlilik  Müslü-   mezhepler  arası  farklılıklar  vardır.  Dinin
               manların  ibadet  uygulamalarına  nasıl   kesin hükümleri; beş vakit namaz,  namazın
               yansır?                                   farzları,  oruç,  zekât,  hac  gibi  konular,
                                                         Kur’an-ı  Kerim’de  açıklanan  ve  ihtilaf
            konusu olmayan meselelerdir.  Zamanla ortaya çıkan yeni meselelerle ilgili yeni yorumların
                                         19
            ortaya konması her dönemde vardır. Bu yorumların temel esaslara ve temel kaynaklara
            bağlı  olarak  yapılması,  sorunların  çözümünde  kolaylık  sağlayacak  ve  İslam  toplumuna
            zenginlik kazandıracaktır.
            İslam  düşüncesinde  ameli-fıkhi  yorumlar  genellikle  kurucuları  kabul  edilen  müctehid
            imamların isimleriyle anılmaktadır. İmam Ebû Hanife, İmam Malik, İmam Şafiî, İmam Ahmed
            b. Hanbel ve İmam Cafer Sadık gibi büyük fakihler bugün İslam dünyasında yaşamakta olan
            Hanefi, Maliki, Şafii, Hanbeli ve Caferi mezheplerinin oluşmasına öncülük etmişlerdir. 20


            Hanefilik
            Hanefilik,  İmam-ı  Azam  Ebû  Hanife’nin
            görüş  ve  düşüncelerine  dayanan  fıkhi
            ekolün  adıdır.  Ebû  Hanife,  kendinden
            önceki    fıkhi   görüş   ve   rivayetleri,
            dönemindeki     şartları   ve   ihtiyaçları
            dikkate  alarak  değerlendirmiştir.  Dinin
            genel  ilkelerini  göz  önünde  bulunduran
            Ebû Hanife, nakil ile akıl ve hadis ile rey
            arasında  dengeli  bir  yol  benimsemeye
            çalışmıştır.

            Ebû  Hanife  fıkhi  içtihatlarda  bulunurken
            akla  ve  akıl  yürütmeye  başvurması       Görsel 5.6: Ebû Hanife’nin “el-Fıkhu’l-Ekber” adlı
            sebebiyle kendisine ve taraftarlarına rey                     eseri.

            18  bk. Ferhat Koca, “Mezhep”, TDV İslam Ansiklopedisi, C 29, s. 537-542.
            19  Muhammed Ebû Zehra, Mezhepler Tarihi, s. 70.
            20  bk. Mehmet Erdoğan, Fıkıh İlmine Giriş, s. 17-57.
                                                      125
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19