Page 13 - 10. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 5. Ünite
P. 13

1. Hz. Ali

                                    12. Muhammed
                                         Mehdi               2. Hz. Hasan

                            11. Hasan
                              Askeri                                    3. Hz. Hüseyin


               10. Ali Naki                     Şia’nın 12 İmamı                   4. Zeynelabidin

                         9. Muhammed                                    5. Muhammed
                               Taki                                          Bakır


                                       8. Ali Rıza          6. Cafer-i Sadık


                                                 7. Musa Kazım

                                          Şema 5.5: Şiâ’nın 12 İmamı

            Günümüzde Şiilik denildiği zaman genellikle İmamiye ekolü anlaşılır. Nas ve tayinle imam
            olanların sayısının on iki olduğuna inandıkları için “İsnâ aşeriyye” olarak da isimlendirilen
            İmamiye, İran’da resmî mezhep olarak benimsenmiştir. İmamiye ekolüne göre dinin temel
            esasları  tevhid,  nübüvvet,  imamet,  ahiret  ve  adalet  olmak  üzere  beştir.  İman  esasları
            içinde yer alan imamet inancına göre imamların sayısı on ikidir ve on ikinci imam halen
            sağdır ve günü geldiğinde tekrar taraftarları arasına dönecek ve yeryüzünü adaletle yö-
            netecektir. 16
            Şia’nın diğer önemli bir ekolü olan Zeydiye, İmamiye’nin dördüncü  imamı  Ali Zeynela-
            bidin’in oğlu Zeyd’i imam kabul eder. Bugün Yemen’de yoğun olarak yaşayan Zeydiler,
            imamet konusundaki bazı görüşleriyle diğer Şii fırkalardan ayrılırlar. Onlara göre Hz. Pey-
            gamber isim ve şahıs belirterek kimseyi imam olarak tayin etmemiştir. Haşimoğullarına
            mensup, ilim, cesaret ve takva sahibi bir kimse imametini ilan ederek imamlığı hak etmiş
            olur. Zeydiler, imamların hatasız ve günahsız olmadığına, sayılarının da on iki ile sınırlan-
            dırılmadığına inanırlar. 17


            4. İSLAM DÜŞÜNCESİNDE FIKHİ YORUMLAR


               Farklı  coğrafyalarda  yaşayan  insanların  sahip  oldukları  kültürel  birikim  dini
               algılama biçimlerini ve günlük yaşamlarını etkilemiştir.


            Allah’ın  (c.c.)  tüm  insanlar  için  gönderdiği  İslam  dini, Arabistan  Yarımadası’yla  sınırlı
            kalmayıp kısa zamanda farklı coğrafyalara yayılmıştır. Bunun sonucunda farklı kültür ve
            yaşam tarzına sahip olan insanlar İslam dini ile tanışmışlardır.

            İslam  dinini  yeni  kabul  eden  toplumlar  bazı  sorunlarla  karşılaşmış  ve  pek  çok  soru
            sormuşlardır.  Fıkhi  alandaki  bu  soru  ve  sorunlara  çözüm  bulabilmek  için  çalışan  İslam


            16  bk. Mustafa Öz, “İmamiyye”, TDV İslam Ansiklopedisi, C 22, s. 207-209.
            17  bk. Mustafa Öz, “Zeyd b. Zeynelabidin ve Zeydiyye”, s. 43-58.
                                                      124
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18