Page 11 - 10. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 5. Ünite
P. 11

Maturidilik,  Ebû  Mansur  Muhammed  b.
                                                         Mahmud      el-Maturidi   es-Semerkandi’nin
                                                         (ö.333/944) görüş ve düşünceleri çevresinde
                                                         oluşmuş itikadi ekoldür. İmam Maturidi, 862
                                                         yılında  Semerkand’da  Maturid  mahallesinde
                                                         doğmuş ve 944 yılında aynı yerde vefat et-
                                                         miştir.  Fıkıh  konularında  Hanefi  mezhebinin
                                                         görüşlerini  kabul  etmiştir.  İmam  Maturidi,
                                                         inanç konusunda da Ebû Hanife’den etkilen-
                                                         miş, onun eserlerinde geçen konuları ayrın-
                                                         tılarıyla  açıklamıştır.  Dinî  konuları  herhangi
                                                         bir şüpheye yer bırakmayacak şekilde aklî ve
                                                                                    9
                                                         naklî delillerle ispatlamıştır.
                                                         Maturidilik,  özellikle  Türkler  arasında  ta-
               Görsel 5.4: Ebû Mansur el-Matüridî’nin türbesi,   nınmış ve kabul edilmiştir. Bu mezhep Tür-
                              Özbekistan.                kiye,  Kuzey  Afrika,  Orta  Asya,  Hindistan,
                                                         Pakistan,  Malezya  ve  Endonezya’yı  kapsa-
                Bilgi Kutusu                             yan  geniş bir coğrafyaya yayılmıştır.  Dinî
                                                                                              10
                                                         konularda sadece dinî metinlerde geçen ifa-
                Aklî Delil: Bütün öncülleri akla dayanan   deleri görünen şekliyle (zâhiri) alan gruplar
                delildir.
                                                         ile daha çok akla öncelik veren Mutezile’nin
                Naklî  Delil:  Bütün  öncülleri  nakle   din  anlayışını  isabetli  bulmayan  Maturidi,
                dayanan delildir.                        dikkatli bir şekilde dinî nakillerle aklı uzlaş-
                                                                                  11
                (bk.  Yusuf  Şevki  Yavuz,  “Delil”,  TDV  İslam   tırma yoluna yönelmiştir.
                Ansiklopedisi, C 9, s. 137.)             Maturidiliğe  göre  Allah’ın  (c.c.)  varlığı  ve
                                                         sıfatları,  peygamberlik,  ahiret  inancı  gibi
                                                         bilgiler akılla kavranabilir. İnsanlar akıllarını
            kullanarak davranışlarının iyi ve kötü olup olmadığını kavrayabilir. İmanın tamamlanması
            için amel çok önemlidir. Büyük günah işleyen kimse dinden çıkmaz fakat günahkâr olur,
            tövbe ederse affedilmesi umulur. 12

                Bilgi Kutusu

                Maturidiliğin  genel  prensipleri  şöyledir: Allah  (c.c.)  vardır,  birdir,  eşi  ve  benzeri
                yoktur. İnsanın, akıl yoluyla Allah’ın (c.c.) varlığına ulaşması mümkündür. Çünkü
                Allah,  insandan  aklını  kullanmasını,  düşünmesini  ve  ibret  almasını  istemektedir.
                Bunun için de akıl Allah’ı (c.c.) tanıma konusunda bağımsızdır ancak yükümlülük
                ifade  eden  hükümleri  tanıma  konusunda  bağımsız  değildir. Allah  (c.c.)  her  şeyi
                bir  hikmet  üzere  yaratır.  Hiçbir  şeyi  boşuna  yaratmamıştır.  Kur’an-ı  Kerim Allah
                (c.c.) kelamıdır ve Allah’ın (c.c.) kelam sıfatı onun zatıyla birlikte var olan ezeli bir
                sıfattır. Kur’an’ın harfleri ve sesleri sonradan yaratılmıştır. İnsanın fiilleri yaratma
                bakımından  Allah’a  (c.c.);  kesb  (kazanma)  yönünden  insana  aittir.  İnsana  cüz’î
                irade verilmiştir. Bundan dolayı da insan tüm fiillerinden sorumlu olan bir varlıktır.
                İnsan bir şeyi yapmak istediği zaman Allah (c.c.), bu fiilin gerçekleşmesi için kudret
                yaratır ve insan da bu kudretle o fiili gerçekleştirir.

                                  (bk. Bekir Topaloğlu, “Mâtürîdî”, TDV İslam Ansiklopedisi, C 28, s.151-157.)


            9  bk. Ahmet Turan, İslam Mezhepleri Tarihi, s. 169.
            10  bk. Mustafa Öz, Başlangıçtan Günümüze İslam Mezhepleri Tarihi, s. 427.
            11  bk. Ebû Mansur el-Mâturidi, Kitâbu’t-Tevhîd, s. 51-53.
            12  bk. Abdulkâhir Bağdâdî, Mezhepler Arasındaki Farklar, s. 37.
                                                      122
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16