Page 10 - 10. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 5. Ünite
P. 10

çok görüş ve düşünce ileri sürülmüştür. Bu yorum zenginliğinin hakikatin ortaya çıkmasına
            katkı sağlayan çabalar olarak görülmesi gerekir. Bunun için de İslam dünyasında ortaya
            çıkan ve vahyin özüne ters düşmeyen tüm mezhep ve yorumlar kültürel zenginlik olarak
            görülmelidir.
            İslam düşüncesinde inanç konularıyla ilgili olarak yapılan tartışmalar sonucunda ortaya
            çıkan ve en yaygın olarak bilinen itikadi siyasi mezhepler; Ehl-i Sünnet ve Şia’dır.


                                                 İtikadi/Siyasi
                                                   Mezhepler







                               Ehl-i Sünnet                              Şia







                       Eşarilik          Maturidilik         İmamiyye            Zeydiye


                                 Şema 5.3: İslam düşüncesinde itikadi ve siyasi mezhepler.

            Ehl-i Sünnet
            Hz. Peygamber ile sahabenin, dinin temel konularında takip ettikleri yolu benimseyenler
            Ehl-i Sünnet olarak tanımlanmıştır.  Hz. Peygamber hayattayken Ehl-i sünnet dahil hiçbir
                                               8
            mezhep yoktu. İslam ve ona gönül verenlerin tümü için Müslüman kavramı kullanılmıştır.
            Zamanla Müslümanlar arasında dinî konularla ilgili olarak bazı görüş farklılıkları ortaya
            çıktı.  Buna  bağlı  olarak  farklı yorumlar, toplumda  yaygınlık  kazandı.  Haricilik,  Mürcie,
            Mutezile ve Şia gibi bazı mezhepler, fikir ve tutumlarıyla ana bünyeyi ve çoğunluğu oluştu-
            ran Müslümanlardan farklılaşmışlardır. İşte bu gruplardan herhangi birine mensup olmayıp
            çoğunluğun temsil ettiği çizgiyi sürdürenler Ehl-i sünnet olarak isimlendirilmişlerdir.
            Hasan Basri’nin (ö.110/728) fikirleri ehl-i sün-
            net  düşüncesine  öncülük  ederken  Ebû  Hani-
            fe’nin (ö.150/767) inanç ve amel konusundaki                  Ehl-i Sünnet
            görüşleri  ise  Ehl-i  Sünnet’in  şekillenmesinde
            etkili olmuştur. Hasan Basri, siyasi olarak Eme-
            vi  iktidarını  tenkit  etmekle  beraber  onlara
            karşı ayaklanma girişimlerini onaylamamış ve
            Müslümanlardan  bu  isyanlara  katılmamalarını         Eşarilik        Maturidilik
            istemiştir. Ayrıca bu ekolün inançla ilgili görüş-
            lerinin şekillenmesinde İmam Azam Ebû Hani-           Şema 5.4: Ehl-i Sünnet mezhepleri.
            fe’nin fikirleri belirleyici olmuştur.

            Ehl-i sünnet İslam dininin temel inanç esaslarında genel olarak aynı düşündüğü hâlde bu
            inanç esaslarının yorumlanmasında ve açıklanmasında farklı görüşler benimseyerek kendi
            içerisinde Maturidilik ve Eşarilik olmak üzere iki ana ekole ayrılmıştır.


            8  Yusuf Şevki Yavuz, “Ehl-i Sünnet”, TDV İslam Ansiklopedisi, C 10, s. 526.
                                                      121
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15