Page 10 - İslam Tarihi 6. Ünite
P. 10

4.3. İslam Coğrafyasının Korunmasında Osmanlıların Rolü
             Batı Anadolu’nun kuzeyinde bir Türkmen beyliği olarak ortaya çıkıp zamanla üç kıtaya yayılan ve Türk-İs-
          lam dünyasında en uzun ömürlü devlet olan Osmanlı Devleti, Bitinya bölgesinde (Bilecik-Bursa-İznik) kuru-
          luşunu tamamladıktan sonra özellikle batı ve doğu istikametinde büyümeye başlamıştır. Batı istikametinde
          yapılan fetihlerle Balkanların hâkimiyeti, doğu istikametinde yapılan ilhaklarla da Anadolu’nun siyasi birliği
                                                          sağlanmıştır. Fatih Sultan Mehmet Devri’nde Os-
                                                          manlı Devleti’nin sınırları Tuna’dan Fırat’a kadar
                                                          ulaşmıştır. II. Bayezid Devri’nde İran Safevî Devleti
                                                          ile Doğu Anadolu’nun, Memlük Devleti ile Güney-
                                                          doğu  Anadolu’nun  hâkimiyetini  sağlama  husu-
                                                          sunda mücadele edilmiştir. Yavuz Sultan Selim ile
                                                          Kanuni Sultan Süleyman devirlerinde yapılan İran,
                                                          Suriye, Mısır, Irak, Yemen ve Hint seferleri sonucu
                                                          Osmanlı Devleti büyük bir alana hâkim olmuştur.
                                                          Osmanlı Devleti böylece 11. asırda bozulan İslam
                                                          siyasi birliğini coğrafi olarak yeniden tesis etmiş-
                                                          tir. 1517’de Mısır’a hâkim olan Yavuz Sultan Selim
                                                          saltanat ve hilafeti birleştirerek devletin gücünü
          Görsel 6.3                                      artırmıştır.  11
          Balkanlardaki Osmanlı mirası: Mostar Köprüsü       Osmanlı, 15. ve 16. yüzyıllarda gerçekleştirdi-
          ği fetihlerle bir dünya devleti hâline gelmişti. Nitekim Endülüs, Kuzey Afrika ve Hindistan gibi coğrafyalarda
          yaşayan Müslümanlar bu sebeple Osmanlıyı bir kurtarıcı olarak görmüşlerdir. Müslümanlar gayrimüslim-
                                                    lerin saldırı ve baskılarına karşı zor durumda kaldıkların-
                                                    da  Osmanlıdan  yardım  talep  etmişlerdir.  Gerek  uzaklık
                                                    gerekse dâhili sorunlar sebebiyle Osmanlı Devleti zaman
                HÂŞİYE                              zaman yardım etmekte zorlansa da İslam coğrafyasının
                                                    yabancı işgali altına girmemesi için mücadele etmiştir.
                                                      Asya, Avrupa ve Afrika olmak üzere üç kıtada hüküm
               Endonezya’daki Müslüman Açe Sultanlığı 16.   süren  Osmanlı  İmparatorluğu’nun  sınırlarının  genişle-
             yüzyılda  Portekiz  saldırılarına  karşı  Osmanlı   mesiyle  hâkimiyeti  altına  giren  dinî  ve  etnik  grupların
              Devleti’nden yardım talep etmişti. II. Selim Os-  çeşitliliği  artmıştı.  Öyle  ki  Osmanlı  topraklarında  Türk,
              manlıya bağlılıklarını bildiren Açelilere askerî   Arap, Boşnak ve Arnavut gibi Müslüman toplulukların ya-
              birlik ve savaş malzemesinin yanında meslek   nında, Müslüman olmayan farklı etnik kökenden din ve
              erbabı ve sanatkâr kimseler de göndermiştir.   mezheplere mensup topluluklar da yaşıyordu. Osmanlı
              Osmanlılar ile Açeliler arasındaki münasebet-  idaresi tek bir çatı altında toplanan farklı millet ve etnik
              ler asırlarca devam etmiştir. Sıkıntılı zamanla-  grupları adaletle yönetmiştir. Sistemli bir iskân politikası
               rında Türklere yardım etmekten geri kalmayan   uygulanarak fetihler kalıcı hâle getirilirken din ve ibadet
               Açeliler Kırım Savaşı’nda savaş harcamalarına   özgürlüğü politikası ile fethedilen yerlerde halkın sempa-
               maddi katkıda bulunarak Osmanlıya destekle-  tisi kazanılmıştır. Müslümanlar, Hıristiyanlar ve Yahudiler
               rini bir defa daha ortaya koymuşlardır.  yan yana ibadet etme ve kendi kültürel kimliklerini zen-

                   (bk. İsmail Hakkı Göksoy, “Güneydoğu Asya   ginleştirme imkânı bulabilmişlerdir. Osmanlıların uygula-
                                                    dığı bu çok kültürlü yaşam sayesinde asırlardan beri din
                           İslâm Ülkelerinde Türk İzleri” ,     ve mezhep kavgalarının yaşandığı Orta Doğu, Kafkaslar
                       Türkler Ansiklopedisi, C 9, s. 618-625.)  ve  Balkanlarda  huzur  ve  asayiş  sağlanmıştır.   Osmanlı
                                                                                           12
                                                    Devleti’nin uyguladığı bu politika, coğrafi sınırların uzun-
                                                    ca bir süre korunmasında önemli bir faktör olmuştur.
          11  bk.  Mustafa  Alkan,  “Osmanlı  Devletinin  ‘İslam  Birliği’  Siyaseti:  Ortadoğu’nun  Osmanlılaşması”,  Gazi  Akademik  Bakış
             Dergisi, C 9, S 18, s. 20-30.
          12  bk. Uğur Kurtaran, “Osmanlı İmparatorluğu’nda Millet Sistemi”, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S 8, s. 58-63.




                110
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15