Page 5 - İslam Tarihi 6. Ünite
P. 5

6. Ünite
                                                                                        6. Ünite
               Emevilerin Arap üstünlüğüne dayalı siyaseti Abbasiler
            Dönemi’ne  gelindiğinde  değişikliğe  uğramıştır.  Nitekim
            Abbasi  hanedanı  kendilerini  iktidara  taşıyan  gayri  Arap   HÂŞİYE
            Müslüman  halka  iyi  davranmış,  mevaliden  alınan  cizye
            vergisi de bu dönemde kaldırılmıştır. Dolayısıyla Abbasile-
            rin izlediği politika değişikliği Horasan ve Mâverâünnehir   Türkler aşina oldukları tek tanrı anlayı-
            coğrafyasında İslam’ın yayılmasına bir ivme kazandırmış-  şı sebebiyle İslam’ın tevhid inancını kabul
            tır. Halife Mehdî, Türklerle Araplar arasında oluşan yakın-  etmekte bir zorluk yaşamamışlardır. Türk
            laşmadan  istifadeyle  Soğd,  Toharistan,  Fergâna,  Karluk,   toplumunda bulunan ozanlar ile mutasav-
            Uygur ve diğer bazı Türk hükümdarlarına elçiler göndere-  vıf dervişler arasındaki benzerlik ile İslam
            rek onları İslam’a davet etmiştir. Me’mun, Mâverâünne-    dininin cihat anlayışı İslamiyet’in Türkler
            hir’de tam anlamıyla hâkimiyet elde ettikten sonra özel-  arasında yayılmasında etkili olmuştur.
            likle bölgedeki hükümdar aileleri arasında İslam dininin
            yayılması için çaba harcamıştır.                             (Erdoğan Merçil, Müslüman-Türk Devletleri
                                                                                           Tarihi, s. 2-3.)
               Müslüman  hâkimiyetine  girmeyen  Türk  boylarında
            ise zaman zaman düzenlenen seferler ve ticari faaliyetler
            neticesinde İslam yayılma imkânı bulmuştur. Samânîler
            de Türkler arasında İslamiyet’in yayılması için çalışmış,
            başkent Buhara ve diğer şehirlerde camiler, türbeler ve zamanla bir ilim merkezi hâline gelen ribatlar
            inşa etmişlerdir. Ribatlarda kalan âlimler ve gaziler bölgede İslam’ın yayılmasında önemli derecede etkili
            olmuşlardır. Ticaretin en yaygın ve yoğun olduğu Mâverâünnehir ile Harezm bölgesine tüccar kafileleri
            ile gelen ulema ve sufiler de halk arasında İslam’ı tebliğ ederek İslamlaşma sürecine katkı sağlamışlar-
            dır. Netice olarak Türklerin İslam’ı kabul etmeleri
            10. yüzyılın başlarından itibaren hız kazanmıştır.
            İslam’ı resmî olarak kabul eden ilk devlet İdil Bul-  ÖSYM Sormuş!
            garları  kabul  edilir.  Nitekim  Bulgar  Hükümdarı,                            ÖSYM
            Abbasi  Halifesi’nden  kendilerine  İslam  dinini
            öğretecek  fakihler  göndermesini  istemiş  Halife  Müslümanlığı kabul eden toplumlar, İslamiyet’i kendi
                                                              kültürel değerleriyle ilişkilendirerek anlamaya ve
            de bu talebi memnuniyetle yerine getirmiştir. İs-  yaşamaya başladılar. Örneğin, Türkler arasında
            lam’ı devlet dini olarak kabul eden ikinci büyük  savaşçı kahramanlar için kullanılan alp ve alperen
                                                              kavramları, İslamiyet’in kabulüyle birlikte “Allah’ın
            Türk devleti ise Karahanlılar olup onların hâkimi-  yüce dinini yayma” ilkesiyle yeniden harmanlanarak
            yetindeki Karluk, Yağma ve Çigil gibi boylar ara-  gazilik ülküsüne dönüşmüştür.
            sında İslam büyük oranda benimsenmiştir. Aynı     Bu parçada aşağıdakilerden hangisi
            dönemde Oğuzların da Müslüman olmasıyla eski      vurgulanmaktadır?
                                                              A) İslamiyet’in Türklerin yapısına en uygun din olduğu
            Türk kültürünün hâkim olduğu Siriderya Havza-     B) İslami hükümlerle Türklere ait değerlerin kaynaştığı
            sı’nda İslamlaşma hızlanmıştır. 6                 C) Türklerin İslamiyet’i kabul etmeleriyle yeni
               3. Müslüman Türk Devletleri                      meziyetler kazandığı
               Müslümanlığı  kabul  eden  Türkler  askerî  ve  D) Türklerin kimliklerini korumalarında İslamiyet’in
                                                                etkili olduğu
            siyasi alanda elde ettikleri güç nispetinde İslam   E) Türklerin İslamiyet’in bayraktarlığını uzun bir süre
            dünyası  içerisinde  varlıklarını  uzun  süre  devam   üstlendiği
            ettirmişlerdir. Öyle ki bizzat Abbasi halifeleri tara-                        (2015-YGS)
            fından vazifelendirilen Türk valiler, gönderildikleri   Cevap: B
            bölgelerde Tolunoğulları, İhşidîler ve Sâcoğulları   Parçada, Türklere ait bazı değerlerle İslam’ın
            gibi  yarı  bağımsız  devletler  kurmuşlardır.  Bu  si-  hükümleri arasındaki yakınlığa ve Türklerin Müslü-
                                                              man olduktan sonra bu hükümleri kendi kültürleriyle
            yasi  oluşumlar  müstakil  devletler  olarak  ortaya   kaynaştırdığına vurgu yapılmıştır.
            çıkacak olan Türk İslam devletlerinin de bir nevi
            habercisi olmuştur.
                             7
            6  Abdülkerim Özaydın, “Türklerin İslâmiyeti Kabulü”, Türkler Ansiklopedisi, C 4, s. 239-262.
            7  Nesimi Yazıcı, İlk Türk-İslam Devletleri Tarihi, s. 41-42.


                                                                                               105
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10