Page 4 - İslam Tarihi 6. Ünite
P. 4

1.3. Abbasiler Dönemi
             Abbasi ihtilal hareketinde yer alan Türkler, daha sonra Abbasi Devleti’nin çeşitli kademelerinde gö-
          revler almışlardır. Özellikle ilk halife Seffah zamanında gerçekleşen Talas Savaşı’nda Türklerin Çinlilere
          karşı Müslümanlarla birlikte hareket etmesi iki taraf arasındaki ilişkiler açısından bir dönüm noktası ol-
          muştur. Zira yarım yüzyıldan fazla süren karşılıklı mücadeleler, bu tarihten sonra yerini dostane ilişkilere
          bırakmış, bunun sonucunda İslamiyet Türkler arasında benimsenmeye başlamıştır. Bilhassa askerî kabi-
                                                            liyetleriyle öne çıkan Türkler özellikle Me’mun
                                                            Dönemi’nde orduda istihdam edilmiş, Türk et-
                                       HÜLASA               kinliği Mu’tasım zamanında daha da belirgin
                                                            hâle  gelmiştir.  Mu’tasım’ın  Türk  birliklerinin
                                                            desteğiyle halife olması idarede Türk nüfuzu-
              • Türklerle Araplar arasındaki ilişkiler Cahiliye Dö-  nun etkisini artırmış, bu durum ordu içinde ve
                nemi’ne kadar uzanır.                       diğer  unsurlar  arasında  hoşnutsuzluk  yaşan-
              • Fars toprakları kendilerine açılan Müslümanlar   masına sebep olmuştur. Bu gelişmeler üzerine
                doğuya doğru ilerleyişini sürdürmüştür.     Türkler, devletin yeni merkezi Sâmerrâ şehri-
              • Araplar, Mâverâünnehir ve Kafkasya bölgelerin-  ne nakledilmiş böylece Abbasilerde Türklerin
                de Türklerle karşı karşıya gelmiştir.       iktidar  dönemi  olarak  adlandırılan  Sâmerrâ
              • Emeviler Dönemi’nde Arap olmayan Müslüman-  Devri başlamıştır. Türkler bu dönemde yalnız
                                                            askerî sahada değil siyasi ve idari alanlarda da
                lara karşı uygulanan siyaset mevaliyi olumsuz
                etkilemiştir.                               söz sahibi olmuşlardır. Ne var ki halifeler, biz-
                                                            zat teşkil ettikleri Türk birliklerine karşı daha
              • Abbasiler Dönemi’nde Türklerin hâkimiyetindeki   sonraki süreçte mücadeleye girişmişlerdir. Bu
                topraklara düzenlenen fetih hareketleri hız kay-  mücadeleler sonunda tabiatıyla halifeler siya-
                betmiştir.                                  si ve askerî kuvvetlerini, Türkler ise nüfuzlarını
              • 751 yılında gerçekleşen Talas Savaşı’nda Kar-  kaybetmeye başlamıştır.
                                                                                 3
                luklular Müslümanlara yardım ederek Çinlilerin   2. Türklerin İslam Dinine Girişi
                mağlup olmasında rol oynamışlardır.            7.  yüzyılın  ortalarında  Müslümanlarla  ilk
              •  Talas Savaşı’nı müteakip  Türk-Arap ilişkileri   teması  gerçekleştiren  Türkler,  Emeviler  Dev-
                olumlu bir seyir takip etmiştir.            ri’nden  itibaren  İslam  Devleti’nin  hizmetin-
              • Abbasi ihtilaline iştirak eden Türklerin daha son-  de yer almaya başlamışlardır. Türklerin bölge
                raki süreçte idaredeki etkinliği artmıştır.  üzerindeki etkinliklerini temin eden Talas Sa-
               (bk. Abdülkerim Özaydın, “Türklerin İslâmiyeti Kabulü”,   vaşı’ndan  sonra  geçmişte  mücadeleye  dayalı
                          Türkler Ansiklopedisi, C 4, s. 239-262.)  Türk-Arap ilişkileri dostane bir hâl almış böyle-
                                                            ce İslam dini Türkler arasında yayılmaya başla-
                                                            mıştır. İslam’ın münferit olarak benimsenmesi
                                                            şeklinde başlayan süreç daha sonra Türklerin
                                                            İslam  dinini  toplu  olarak  kabul  etmeleriyle
          neticelenmiştir. İslam’a girmeden önce Gök Tanrı inancına sahip olan Türkler, bununla birlikte muhte-
          lif zamanlarda yaşadıkları çevreye göre de çeşitli dinleri benimsemişlerdi. Ancak bu dinler hiçbir zaman
          Türklerin karakterine uymamıştır. 4
             Mâverâünnehir’in Müslümanlar tarafından fethedilmesiyle Türkler İslam’la tanışmış, bölge halkının
          İslam dinini öğrenmesi yönünde atılan adımlar neticesinde İslamiyet’i kabul edenler olmuştur. Özellikle
          Kuteybe b. Müslim’in gayretleri bölgenin İslamlaşmasında etkili olmuş ancak Kuteybe’nin öldürülmesin-
          den sonra bu süreç sekteye uğramıştır. Halife Ömer b. Abdülaziz’in Arap olmayan Müslümanlardan alınan
          cizyeyi halifeliği döneminde kaldırması mevali üzerinde olumlu tesir etmiş, Horasan Valisi Nasr b. Sey-
          yar’ın da gayretleri ile Türklerin yaşadığı bölgede İslam tekrar yayılma imkânı bulmuştur. 5

          3  Mahmut Karapınar, “Abbasiler Dönemi Türklerin Siyasi Faaliyetleri”, Türkler Ansiklopedisi, C 4, s. 352-363.
          4  Erdoğan Merçil, Müslüman Türk Devletleri Tarihi, s. 1-2.
          5  Hasan Kurt, “Maveraünnehir’e İslam’ın Girişi”, Türkler Ansiklopedisi, C 4, s. 279-287.



                104
   1   2   3   4   5   6   7   8   9