Page 8 - İslam Tarihi 1. Ünite
P. 8
Hz. Peygamber gençlik yıllarında amcalarının yanında Ficar savaşlarında bulunmuş, amcası Zübeyr ile bir-
likte Hilfü’l-Fudûl’a iştirak etmiştir. Otuz beş yaşında Kâbe’nin tamirinde taş taşımış, Hacerülesved’in yerine
konulması hususunda çıkan anlaşmazlığı da üstlendiği hakemlik göreviyle sona erdirmiştir.
8
Allah Resulü (s.a.v.) sahip olduğu ahlaki vasıflarıyla Mekke’de Muhammedü’l-Emin olarak tanınmıştı. Kırk
yaşına yaklaştığında Ramazan aylarında Hira’da kalmayı âdet hâline getirmişti. 610 yılının Ramazan ayının
*son elçisine vahiy getiren Cebrail’e
27. gecesinde duyduğu bir ses ile sarsıldı. Bu ses Allah’ın (c.c.) (a.s.) aitti. Alak
suresinin ilk beş ayeti kendisine vahyedilen Resulullah (s.a.v.) yaşadığı olağanüstü hâli öncelikle eşi Hz. Hatice
ile paylaştı. Hz. Hatice eşini teselli ettikten sonra bu durumu amcasının oğlu Varaka b. Nevfel’e anlatmasını
tavsiye etti. Varaka, Hz. Peygamber’in başından geçenleri dikkatlice dinledikten sonra onun peygamberliğini
müjdelemiştir.
İlk inen ayetlerin ardından vahiy bir süre kesildi. “Fetretü’l-Vahiy” denen bu dönemde Hz. Peygamber
sık sık Hira’ya çıkmaya başlamıştır. Nihayet Allah’ın (c.c.) emirlerinin insanlara duyurulmasının bildirildiği Müd-
dessir suresinin ilk ayetleri nazil olduğunda Hz. Peygamber başta eşi olmak üzere ailesini ve yakın çevresini
İslam’a çağırmıştır. Üç yılı aşkın süren bu gizli
davet döneminde onun davetine ilk olarak ai-
lesinin yanı sıra yeğeni Hz. Ali, Zeyd b. Hârise ve
Hz. Ebu Bekir icabet etmiştir. 9
Risaletin dördüncü yılında indirilen “Ey Mu-
hammed! Şimdi sen, sana emrolunanı açıkça
ortaya koy ve Allah’a ortak koşanlara aldırış
etme.” ve “(Önce) en yakın akrabanı uyar.
10
Müminlerden sana uyanlara kanatlarını in-
dir.” ayetleri ile açık davet süreci başladı. Bu
11
dönemde Resulullah (s.a.v.) başta kabilesi olmak
üzere akrabalarını Allah’ın (c.c.) birliğine ve kendi-
sinin peygamber olduğuna iman etmeye çağır-
dı. Ebu Talib, İslam’ı benimsememekle birlikte
yeğenini bedeli ne olursa olsun koruyacağına
söz verdi. En sert tepkiyi ise amcalarından Ebu
Leheb gösterdi. Bundan sonra Peygamberi-
miz (s.a.v.) dikkatini Mekkelilere ve şehre dışardan
gelenlere çevirdi. Bu amaçla şehirde kurulan
panayırlarda İslam’a davetini sürdürdü. Bu gay-
retlerinin karşılığında sayıları fazla olmasa da
şehrin hemen her kesiminden insan Hz. Pey-
gamber’in etrafında toplanmaya başladı. 12
Hz. Peygamber’in davetine başlangıçta
tepkisiz kalan Mekke’nin ileri gelenleri putları
hedef alan ayetlerin inmesiyle birlikte husu-
metlerini ortaya koymaya başladılar. Müşrikler
Görsel 1.1 kendisini yalanladıkları gibi onun mesajı hak-
İlk vahyin mekânı Hira’dan bir kesit kında iftiralarda bulundular. Bu girişimlerinden
netice alamayınca da davasından vazgeçmesi için kendisine bazı maddi teklifler sundular. Allah Resulü (s.a.v.)
yapılan teklifleri kesin bir dille reddedince amcası Ebu Talib’den yeğenine engel olmasını ve onu himaye
8 İbn Hişâm, es-Sîre, C 1, s. 197-200, 209; Belâzürî, Ensâb, C 1, s. 108-109.
9 Belâzürî, Ensâb, C 1, s. 115-125.
10 Hicr suresi, 94. ayet.
11 Şuarâ suresi, 214-215. ayetler.
12 Belâzürî, Ensâb, C 1, s. 134.
* Celle celalühu: O’nun şanı yücedir.
22