Page 9 - İslam Ahlâkı 6. Ünite
P. 9
6. ÜNİTE ADAB-I MUAŞERET
Allah Teala elbiseyi kibrin, gururun, servetin
Ashâb-ı kirâmdan Mâlik bin Nadla ve şehvetin, başkalarına üstünlük taslamanın
anlatıyor; “Bir gün dağınık bir kıyafet- vasıtası olarak kullanmayı da ayıplar ve yasak-
le Peygamberimiz’in (s.a.v) ziyareti- lar. Bu yanlışlara düşmemek ise takva ehli iyi bir
ne gitmiştim. Beni bu şekilde gören mümin olmak sayesinde gerçekleşebilir. İşte bu
Efendimiz sordu: sebeple ayet-i kerimede bedenimize giymemiz
– Senin malın mülkün var mı? gereken elbise ile kalbimize ait olan takva elbi-
– Evet, var Yâ Resulullah!” dedim. sesi bir arada anılmıştır.
– Ne gibi malların var? dedi. Ben de: İslam, dış dünyamızın temizliği kadar, iç
– Allah bana deve, koyun, at sürüleri, dünyamızın temizliği ile de ilgilenir ve her ikisi-
arpa ve buğday harmanları ihsan et- ni birden geliştirmemizi ister. Kur’an-ı Kerim’de,
miştir, dedim. Bunun üzerine Sevgili “Elbiseni tertemiz tut.” 467 emri ise Hz. Pey-
Peygamberimiz: gamber’in maddî olarak elbisesini necâset vb.
– Allah sana mal mülk ihsan etmişse pisliklerden temiz tutması, mânevî olarak da
onun nimetinin ve ikramının eseri güzel ahlâkla bağdaşmayan davranışlardan ve
üzerinde görünsün, buyurdu.” (Ebû günahlardan nefsini arındırması anlamında yo-
Dâvûd, Libâs, 14.)
rumlanmıştır. 468
Elbise, temizlik ve zerafeti yansıttığı kadar
tevazu ve vakarı da yansıtmalıdır. Şu hâlde
tertipli ve temiz giysilerle, kibirlilik ve kendini
“İsraf etmemek ve kibre beğenmişliği ifade eden elbiseleri, birbirinden
kapılmamak şartıyla yiyiniz, içiniz, ayırmak gerekir. Bir Müslüman’ın imkânları nis-
tasadduk ediniz ve giyininiz.” betinde kibre kapılmadan, düzgün bir kıyafeti
(Buhârî, Libâs, 1.) tercih etmesi kuşkusuz çok önemlidir. Nitekim
Peygamber Efendimiz (s.a.v), “Kalbinde zerre
kadar kibir bulunan kişi cennete giremeyecektir.” buyurmuştur. Kendisine, “İnsan, elbise-
sinin ve ayakkabısının güzel olmasını ister”, denilince Sevgili Peygamberimiz (s.a.v), “Allah
güzeldir, güzel olanı sever. Kibir ise hakkı beğenmemek, şımarmak ve insanları küçümsemektir,
buyurmuştur.” 469
İslam, her konuda olduğu gibi, giyim kuşamda da en iyiyi ve en güzeli aramıştır. Maddi
ve manevi temizlikle birlikte estetiğe büyük önem vermiştir. Bu nedenle Müslüman, dış
görünüşüyle de başkalarına örnek olmalıdır. Karşısındakine güven telkin etmelidir. Bir kim-
senin giyim kuşamı, muhatabına, o kişinin şahsiyetiyle ilgili ipuçları verir. Temiz ve uyumlu
bir kıyafet, insanın vakur görünmesine ve saygı görmesine vesile olur. Bu ise dinimizde arzu
edilen bir durumdur. İnsanlar böyle güzel görünüme sahip bir kimseye daha yakın olmak
isterler. Böylece kalpler birbirine daha çabuk ısınır ve insan karşısındakine vermek istediği
mesajı daha kolay verebilir.
Sevgili Peygamberimiz (s.a.v) temiz, tertipli ve düzenli olmaya özen gösterirdi. O,
daima güzeli arardı. Elbisesinin temiz olmasına önem verirdi, dağınıklıktan hoşlanmazdı.
Peygamberimiz’in (s.a.v) hayatının her alanı gibi giyim kuşamı da başta sahabeler olmak
467 bk. Müddesir suresi, 4. ayet.
468 DİB, Kur’an Yolu, s.574.
469 Müslim, İmân, 147.
150